Søger efter itx mobo til server

Bundkort / CPU d.  12. november. 2010, skrevet af neha
Vist: 776 gange.

neha

Enthusiast
Tilføjet:
12-11-2010 10:20:24
Svar/Indlæg:
13/5
Halløj,

Jeg er på udkig efter komponenter til en server til hjemmet.
Der er en kort række krav som gør at det har været lidt besværligt at finde komponenter.

Krav:
Mobo/CPU skal have lavt strømforbrug både idle og ved load.
ITX formfaktor og gerne fanless
SATA tilslutninger (raid ikke nødvendigt)
Gigabit lan

Den skal primært benyttes som FTP/Netværks server/Mailserver (linux) så det behøves ikke være en high power løsning.
Jeg har pt en QNAP nas som jeg skifter ud med denne løsning.

Jeg har kigget på Intel's NM 10 chipset sammen med en D410 atom cpu.
Hvad er jeres erfaringer med denne CPU ?
Om det er en Via, Intel eller AMD løsning er jeg græsk over for bare idle power usage er lavt.

HDD overvejer jeg WD's green serie.

Ellers overvejede jeg at fine en donor netbook og splitte den ad.

//neha
da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
12-11-2010 14:18:55
Svar/Indlæg:
4438/91
Har du noget krav til antallet af SATA-porte? Jeg har haft kig på den her lille bastard med 6 SATA-porte: http://www.supermicro.com/prod...
De laver også en med Atom D525 http://www.supermicro.com/prod...

Jeg nuppede et Gigabyte D525TUD i stedet. Også med NM10 chipset. Jeg har ikke målt strømforbruget på hele serveren endnu - mangler at installere den sidste disk. Men på papiret ser det godt ud.
Jeg tror sagtens du kan klare det med en D410'er når det er fil- og mailserver.
Jeg har kun gode erfaringer med WD Green trods alt det der står af dårlige ting om dem rundt om på nettet.

neha

Enthusiast
Tilføjet:
12-11-2010 15:01:35
Svar/Indlæg:
13/5
Ang antallet af SATA porte, så er jeg ikke så krævende. 1-2 er fint, flere er luksus.

Kigger lige på det GB mobo :)

Jeg har kun positive ting at sige om de andre serier hos WD, så jeg har tillid til deres produkter. Selvfølgelig er der folk der er til Seagate, Maxtor...så det er nok mere et spørgsmål om HW-religion 😉

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2010 21:25:45
Svar/Indlæg:
525/68
#1 Hvad var årsagen til dit valg netop faldt på Gigabyte D535TUD?

Formoder det ligeledes er anvendt som en mini-server.

Mvh

Fluz

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fluz d. 17-11-2010 21:26:46.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
17-11-2010 21:31:48
Svar/Indlæg:
4438/91
#3 .. Det var et af de eneste med 4 onboard SATA porte. Og så har det de features jeg skulle bruge med wake on LAN, headless styring og strømbesparende chipset også. Nogle andre af de chipset de bruger til Atom sluger mindst ligeså meget som processoren.
Hvis jeg havde større planer havde jeg nuppet noget i3 eller den jeg linker til i #1. Men 4 diske er rigeligt til mit hjemmebrug.

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2010 21:39:26
Svar/Indlæg:
525/68
#4 Mange tak for svaret. Må man spørge lidt nærmere ind til din opsætning med udgangspunkt i Gigabyte D535TUD - både hardware- og softwaremæssigt?

Jeg kom også til at kigge på nogle andre Atom ITX boards som kræver 204-pin frem for 240-pin mht. RAM. Havde dog ikke undersøgt det så grundigt ang. at visse chipsets bruger ligeså meget strøm som processoren.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fluz d. 17-11-2010 21:40:50.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
18-11-2010 10:18:07
Svar/Indlæg:
4438/91
#5 .. Der er ikke så meget andet ud over bundkortet. Jeg bruger onboard controlleren og der er en PCI port hvis det bliver nødvendigt at udvide. PSU'en er en Corsair CX400. Den er vildt overkill da systemet ikke trækker nær 100W i fuld load. Jeg havde nogle mindre PSU'er liggende men de er gamle og ret slidte tror jeg. CX400'eren er forholdsvis ny og ville nok bruge mindre strøm. Jeg har ikke testet det præcise strømforbrug endnu da jeg stadig mangler at få tømt den sidste disk... Men jeg laver en update når det sker - hvor jeg også prøver med en ad de mindre og ældre PSU'er.
Ellers har jeg bare brugt de diske jeg havde i forvejen. Tømt og tilføjet dem en efter en. Og her kommer det smarte; Som OS bruger jeg Amahi - et stykke open source NAS-software som er bygget på Fedora. Det har voldt mig en del problemer mht. setup - men det er mest pga. den router jeg har fra Fullrate som ikke er så fleksibel. Og jeg vil gerne have VPN og adgang til apps'ne ude fra. Men jeg er ved at have styr på det - tror jeg.
Jeg startede med at smide OS på en USB-stick for igen at spare på strømforbruget. Men det var sååå dræbende langsomt så nu sidder der en lille IDE-disk som systemdisk. Håber på at finde en alternativ løsning til det da den er den eneste non-Green disk i setuppet og klart den største varmekilde.
Amahi bruger et disk-styrings-system som hedder Greyhole, som viser diskene som JBOD uden egentlig at være det - ligesom DriveExtender. Det smarte ved Greyhole er at man kan tildele hver enkelt share redundans. På den måde kan du have film og musik osv. liggende spredt ud over alle drevene, men vælge at have f.eks. billeder, arbejde og backup liggende på hver disk. Systemet viser stadig kun en kopi men du kan tage en enkelt disk ud og sætte den til et hvert andet system som kan læse ext3 eller ext4 og få adgang til de filer i de shares der er 'backup' af.
Det er klart den største fordel. Så er man fri for at 'spilde' to eller flere disks på RAID setup - for det er klart ikke alle filer jeg gider have flere kopier af.
Derudover klarer den torrenter og filserver til UG.
Mit problem har været at tilgå de apps der er i Amahi fordi de som standard tilgås via short url's og det virker kun hvis Amahi får lov til at stå som DNS-server. Der løb jeg ind i en masse problemer med den Fullrate-router... Det er en længere historie som du nok skal få hvis du begynder at rode med det.

NM10 og ION er strømbesparende ifht. 945GC Express - som dog stort set er ude af markedet nu efter NM10 blev lanceret.

Jeg håber det kastede lidt lys over emnet. Sig endelig til hvis der er andet.

/daniel

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2010 15:22:53
Svar/Indlæg:
525/68
#6 Mange tak for din redegørelse for dit setup.

Jeg overvejer at bygge en hjemmeserver via enten NM10 og ION - ikke noget vildt, men kunne være rart at have og har derfor begyndt at undersøge det nærmere. Har haft kig på det før.

Jeg går dog og overvejer hvordan og hvorledes om jeg skal køre i RAID eller hvordan. Eller om jeg blot skal skal have et par diske og via en linux distribution så lave backup af det væsentlige fx til en disk og noget andet til en anden uden RAID blot via et script som automatisk overfører de valgte backups til de udvalgte harddiske. For som du selv er inde på har jeg det sådan, at det heller ikke er alt jeg vil have flere kopier af.

Men håber det er i orden - hvis jeg senere evt. tager kontakt og hører lidt nærmere om dine erfaringer mm.?

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
19-11-2010 15:59:30
Svar/Indlæg:
4438/91
#7 .. Du skal være velkommen. Det skal lige siges at Greyhole sagtens kan installeres i andre Linux distro'er i stedet for RAID eller Drive Extender og hvad der nu ellers er af den slags der ude.