Hvilken trådløs router?

Diverse d.  13. november. 2010, skrevet af Aliaz
Vist: 1867 gange.

Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2010 11:21:00
Svar/Indlæg:
1015/333
Har brug for en ny trådløs router som er god kvali til en fair pris - 300-500 kr.
Er Linksys WRT54GL ikke et godt bud ? Kan den klare 25/25Mbit linje ?

Hvad er forskellen til Linksys Wireless-N Home Router WRT120N ?

Hvilken bør jeg vælge...eller er der en anden jeg hellere burde vælge ?
Gravesauce
 
Overclocker
Tilføjet:
13-11-2010 11:23:14
Svar/Indlæg:
171/23
har en sådan liggende du kan få billigt.
kun brugt i ca. 1 mdr.

smid en pm hvis det har interesse


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2010 16:09:41
Svar/Indlæg:
736/274
Du skal under ingen omstændigheder købe en type G. Den kører højst 20 mbit reelt og nok mere sandsynligt 13 mbit. Du bør købe en Type N router, der reelt kører omkring 100 mbit og har større rækkevidde.

Overvej en dual band router, hvis du har enheder, der kun kan køre type G. Hvis bare en enhed kører type G, trækker den hele netværket ned på dette niveau. En dual band router er faktisk en dobbelt router med to seperate netværk: Type G og Type N.

Vælg at køre en type N router på 5 GHz båndet - der kommer mere igennem så.

Jeg ville købe D-Link. De har en pissegod radiodel, der gør at de overfører væsentligt mere.

For at få nytte af en type N router, skal du selvfølgelig have et type N netkort i computeren🙂 Ellers spilder du under alle omstændigher din høje båndbredde.

Langt svar, men virkeligheden er nogle gange kompleks🙂


Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2010 15:20:41
Svar/Indlæg:
1015/333
Hej Torben,
Tak for dit gode svar.
Det er noget jeg undersøger for mine forældre.
Der er en ældre bærbar fra 2007: Acer TravelMate 4200AWLMi - har den mon N-standarden ?

og så er denne købt for få måneder siden:
http://www.elgiganten.dk/produ...

Den har både N og G standard kan jeg se.

Begge disse laptops bruges på nettet. Den gamle anvendes mest.

Kan de få en fornuftig trådløs router til ca. 300 eller måske 400, hvis det er et noget bedre valg.
Hvis du eller en anden gider må I meget gerne give et link til et godt valg (via edbpriser). Tak


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aliaz d. 14-11-2010 15:21:54.


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2010 19:59:51
Svar/Indlæg:
736/274
Tak for rosen

Hvis du vil have udbytte af båndbredden hedder det dual band i dit tilfæde. Din Acer trækker det ellers ned på type G båndbredde (ca. 13 mbit reelt).

Jeg har søgt lidt på nettet og fundet nogle stykker:

http://www.edbpriser.dk/Produc...
Den har ikke eksterne antenner og så er jeg ikke imponeret af Linksys's kvalitet mere. Men den er billig

http://www.edbpriser.dk/Produc...
Et ok alternativ

http://www.edbpriser.dk/Produc...
Mit valg. Den er godt nok dyr, men D-Link laver fremragende radiodele og firmwaren er ok, men skal opdateres. Jeg har haft en sådan til at køre 150 mbit reelt, hvilket er det hurtigste, jeg nogensinde har oplevet. Samtidigt er den god til at banke gennem vægge.

Lad være med at købe noget billigt skrammel. Uanset hvad sælger siger, er der meget stor forskel på radiodele.

Et par råd:
0. Opdater firmwaren
1. Lav en ordinær type G netværk på 2.4 GHz. Kald den eks. "Type G"
2. Lav en Type N på 5.0 GHz med 40 MHz båndbredde

Send mig en PM med tlf. ved spørgsmål🙂

MVH

Torben


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2010 21:35:47
Svar/Indlæg:
4536/104
#2 det passer så ikke helt.

alle N routere kan køre G også.

det har intet at sige om din router er dual band for at køre G og N samtidigt.

en single band 2,4ghz N router ka sagtens køre med både G og N enheder på samme tid. Hvis bare opsætningen er opsat til at køre auto på enheder med G/N standerterne.

der hvor Dual band har betydning er at du ka køre med 2 forskellige båndbredder på samme tid, altså både N og N ved både 2,4ghz og 5ghz på en dual band N router, dette gir den fordel at du har mindre støj på 5ghz linien, og du kan splitte mange enheder op på dine 2 dualband nets, så dine mindre ydende ting kan benytte 2,4ghz´eren og de højt båndbredde krævende enheder så som bærbar og stationæren kan forblive uforstyrede på 5ghz linien , dette benyttes specielt mest ved spil og størrer downloads da disse ting er det der kræver mest stabilitet.

Alle N netværk der er sat op til automatisk at køre sammen med G også kan sagtens køre hurtigt, bare ikke altid de gir fuld sovs på N Draft 2.0 altså over 150mbit.

ved ikke om det gav meget mening men sidder og har lidt tømmermænd lige pt, ellers ska jeg forklare nærmere i morgen engang. 🙂

#0 du bør nok overveje hvad nettet skal bruges til, en 2,4ghz (ikke dual band) Wifi-N router til omkring 350-500kr er ganske fin hvis vi snakker til alm fil overførsler + internet surf og dets lige, men skal der spilles spil osv så er dual band 2,4/5ghz at foretrække. 😉



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 14-11-2010 21:39:16.