har kørt med Ubuntu i 1,5 år som mit eneste private OS (skal bruge XP på arbejdet). har dog prøvet mange forskellige (Slax, Vectorlinux, Turbolinux, DamnsmallLinux, Fedore, Mandriva, Geento, Mint, Kubuntu, Xbuntu, Ubuntu Remix, Zenwalk, TinyCore, Debian, RedHat, OpenSuse, Mepis, PCLinux, PuppyLinux, moblin, Knoppix, Arch, Linux on a stick, PenDrivelinux, Lubuntu mfl). Har også kørt PCBSD en del (var med til at lave oversættelsen til dansk - er dog BSD og ikke linux) Har dog altid droppet dem når der var noget som ikke rigtig virkede. har absolut ingen tålmodighed.. Derfor er Ubuntu godt, det meste virker og er nemt at gå til.
Plusser:
+ Hurtigt, især nedlukning (godt når man får slukket for sent når man når endestationen med toget)
+ Stabilt
+ Nem install af programmer via Ubuntu Software og Synaptic
+ Fede effekter med f.eks. Cairo Dock og Compiz
+ Mange programmer - man skal bare søge
+ Gratis
+ Mulighed for at køre "privat" på ens arbejdsPC.
+ Nem opdateringer af programmer (automatisk)
+ Mange forums hvor man kan få hjælp
Minus:
- Excel VBA virker ikke i Openoffice
- Spil er ikke altid super nemt, fx. hvis jeg installerer nVidia NVS Quadro driveren til den bærbar, så kan jeg køre Compiz (3D desktop), men Wine virker så ikke så godt med StarCraft (man skal manuelt lave zoom og låse den for at spille fuld skærm) - hvis den ikke er installeret så klikker jeg bare på ikonet.
- ikke alle programmer kan køre i linux, fx. Paint.net - mange har dog et alternativ (lidt a la Firefox vs Internet Explorer)
- Man er mere novice , da mange ting er anderledes. F.eks. er strukturen i Linux noget anderledes, f.eks. er der ikke et C-drev som man kender det fra Windows
- Meget hjælp er via Terminalkommandoer (og det er lidt komplekst)
- Man har brugt Windows for længe og man har lært "logikken" i Windows.. hvilket langt fra altid gør det nemmere at løse problemer..
- Der er for mange programmer, fx. Wifi managers.. havde engang 4 forskellige og kun 1 af dem virkede med min router.
- Drivere er ikke altid lykken, speciel hardware har ikke altid drivere..
Største minus ved linux generelt (for en novice):
Linux omtales ofte som EN ting, men reelt er det kun kernen i systemet. Hvis man sammenligner Linux med Lego - så er kernen én klods som man kan bygge videre på. Skal du scanne, så skal du måske bruge xSane, så sætter du den klods på etc. Distributionerne er så et samlesæt af klodser så man kan bygge et færdigt system. På vejen er får man samlet et system hvor ikke alle klodser lige passer til, for der skal et par mellemklodser imellem for at det passer. Derfor findes linux til rigtig mange ting, som Routere, Computere, mobiler , køleskabe, setupbokse , etc.
Der findes så flere retninger , f.eks. Ubuntu er baseret på Debian (og bruger derfor ofte DEB filer til install). Slax er noget helt andet, Vectorlinux, Fedora noget tredje etc. Hvis man holder sig til Lego metaforen , så er der flere grene (grundsæt) - og der er så flere afarter af det. f.eks. Ubuntu , Kubuntu og Xubuntu er egentlig meget ens, men ser meget forskellig ud, da de er baseret på forskellige desktop managers (Ubuntu bruger pt. GNOME, Kubuntu KDE og Xubuntu bruger XFE).
Det er netop her det fede og dårlige ved opensource - alle har muligheder for at lave sin egen distribution, hvor Windows der er principielt kun et sæt legoklodser som er samlet på forhånd. Derfor er Windows umiddelbart mere strømlignet (jeg har siddet og lavet en Windows maskine der var på polsk som jeg fatter hat af, men det lignede jo den danske). Linux derimod, så kan menuerne være at man skal højreklikke for at vælge dem (Damn small linux fx), andre gange ligger de i toppen (ubuntu), andre gange ligger de via store knapper (Ubuntu Remix, MeeGo)
Men når man så kommer igang, så bliver man lidt forelsket i tanken om at lave et system som kan akkurat det som du skal bruge det til og intet andet. Skal helt klart prøve TinyCore på min gamle bærbar, så installerer man del for del fra bunden - dog ikke så ekstremt som Linux from Scratch (som mere er et koncept hvordan man starter helt fra bunden).