Ubuntu

Software d.  17. november. 2010, skrevet af Yulik
Vist: 1331 gange.

Yulik
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2010 14:01:24
Svar/Indlæg:
180/36
Hey.
Har her på det sidste hørt meget om Linux Ubuntu. Så da jeg aligevel er sygmeldt, så ville jeg lige rode med det.. 🙂

Sidder pt. på det der "try ubuntu" lige inden installationen. Har windows 7.

Indtil videre er jeg da meget overrasket vor fedt og enkelt det egenlig er 😲
MEN... det er der jo altid...
Hvad er + og - med Linux Ubuntu forhold til windows 7...
Computeren jeg sidder på bliver brugt til skole, surf, lidt spil (har hørt man slet ikke kan game på Linux?)

Kom med jeres erfaringer 🙂

MVH.
187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2010 14:22:57
Svar/Indlæg:
3340/386
Har mikro erfaring med ubuntu, men ved at man ikke kan spille alle windows baseret spil på ubuntu.
Du skal bruge Wine eller Cross-Over.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2010 14:27:40
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

kender ikke sindsygt meget til lige præcis Ubuntu, men generelt er forskellene mellem Linux og Windows at Linux er helt åben og mere for "advancerede" brugere, hvor windows kan bruges af alle..

med advancerede brugere mener jeg at du i tilfælde af du skal sætte noget op som regel er nødt til at gøre det vha. den indbyggede VI, hvor du i windows bare trykker "next" X antal gange.. Så er der et spørgsmål om drivere som kan være noget sværere at finde til linux, og nogle gange er man nødt til at være ekstra kreativ for at få det til at virke...

Men hvis du gerne vil lege med det er det jo ikke være end installere det på en virtuel maskine eller lave Dual Boot



Yulik
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2010 14:35:37
Svar/Indlæg:
180/36

#1 Har lige læst at der er rimelig mange spil som man kan få til at virke gennem wine eller cross-over, så det er jo fint for mig. Men da jeg for det meste gamer på min stationær så har jeg ingen problemmer der 😀

#2 Takker for info 🙂


Yulik
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2010 15:10:30
Svar/Indlæg:
180/36
Nogen der kan fortælle mig om Ubuntu er stabilt 🙂 ? Med at køre rimelig mange programmer af gangen eller bare være tændt i langt tid 🙂 ?

MVH.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
17-11-2010 15:10:42
Svar/Indlæg:
4438/91
Der er ingen grund til at lave virtuel maskine. Hent en Ubuntu Desktop distro og installer den på en USB stick med UNetBootIn og start Wubi installeren. Så har du Ubuntu installeret under Windows så den kan afinstalleres i tilføj / fjern programmer. Den laver en virtuel disk som den kører fra og der kommer en fin boot menu frem hvor man får lov at vælge hvilket OS man vil boote.
Det er super let at installere mange programmer da der udover Software Center ofte er lavet .deb installere - samme som .exe filer bare uden next x antal gange 🙂
Derudover så er der langt flere drivere i Ubuntu end mange andre distroer og rigtig mange gange flere end i Windows. Hvis der er mere eksotiske ting der skal installeres så kan det godt blive lidt kringlet. Men der er som regel altid nogen der har prøvet det før og det er let at google sig til en løsning. Ellers er der ubuntudanmark.dk hvor brugerene er rigtig gode og hurtige til at komme med input.

Der er ting som er federe og ting som slet ikke holder. Men det er gratis og lige til at gå til 😉


Siggehandf
 
Superbruger
Tilføjet:
17-11-2010 16:13:32
Svar/Indlæg:
63/7
Brug Wubi til at lave en installation af det. Der er et lille performance tab på diskene, men så kan du til en hver tid "unisntall" fra windows af.

Ubuntu er skide nemt og kan alt det man kunne for brug for, når det kommer til almindeligt brug.

Spil -> Winehq.com, alle de store titler virker mere eller mindre perfekte (Wow osv).


Yulik
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2010 16:46:05
Svar/Indlæg:
180/36
Tak allesammen, har nu lavet dualboot med win7 og ubuntu. er rigtig tilfreds med ubuntu 😀


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
17-11-2010 17:06:45
Svar/Indlæg:
4033/364
har kørt med Ubuntu i 1,5 år som mit eneste private OS (skal bruge XP på arbejdet). har dog prøvet mange forskellige (Slax, Vectorlinux, Turbolinux, DamnsmallLinux, Fedore, Mandriva, Geento, Mint, Kubuntu, Xbuntu, Ubuntu Remix, Zenwalk, TinyCore, Debian, RedHat, OpenSuse, Mepis, PCLinux, PuppyLinux, moblin, Knoppix, Arch, Linux on a stick, PenDrivelinux, Lubuntu mfl). Har også kørt PCBSD en del (var med til at lave oversættelsen til dansk - er dog BSD og ikke linux) Har dog altid droppet dem når der var noget som ikke rigtig virkede. har absolut ingen tålmodighed.. Derfor er Ubuntu godt, det meste virker og er nemt at gå til.

Plusser:
+ Hurtigt, især nedlukning (godt når man får slukket for sent når man når endestationen med toget)
+ Stabilt
+ Nem install af programmer via Ubuntu Software og Synaptic
+ Fede effekter med f.eks. Cairo Dock og Compiz
+ Mange programmer - man skal bare søge
+ Gratis
+ Mulighed for at køre "privat" på ens arbejdsPC.
+ Nem opdateringer af programmer (automatisk)
+ Mange forums hvor man kan få hjælp

Minus:
- Excel VBA virker ikke i Openoffice
- Spil er ikke altid super nemt, fx. hvis jeg installerer nVidia NVS Quadro driveren til den bærbar, så kan jeg køre Compiz (3D desktop), men Wine virker så ikke så godt med StarCraft (man skal manuelt lave zoom og låse den for at spille fuld skærm) - hvis den ikke er installeret så klikker jeg bare på ikonet.
- ikke alle programmer kan køre i linux, fx. Paint.net - mange har dog et alternativ (lidt a la Firefox vs Internet Explorer)
- Man er mere novice , da mange ting er anderledes. F.eks. er strukturen i Linux noget anderledes, f.eks. er der ikke et C-drev som man kender det fra Windows
- Meget hjælp er via Terminalkommandoer (og det er lidt komplekst)
- Man har brugt Windows for længe og man har lært "logikken" i Windows.. hvilket langt fra altid gør det nemmere at løse problemer..
- Der er for mange programmer, fx. Wifi managers.. havde engang 4 forskellige og kun 1 af dem virkede med min router.
- Drivere er ikke altid lykken, speciel hardware har ikke altid drivere..

Største minus ved linux generelt (for en novice):

Linux omtales ofte som EN ting, men reelt er det kun kernen i systemet. Hvis man sammenligner Linux med Lego - så er kernen én klods som man kan bygge videre på. Skal du scanne, så skal du måske bruge xSane, så sætter du den klods på etc. Distributionerne er så et samlesæt af klodser så man kan bygge et færdigt system. På vejen er får man samlet et system hvor ikke alle klodser lige passer til, for der skal et par mellemklodser imellem for at det passer. Derfor findes linux til rigtig mange ting, som Routere, Computere, mobiler , køleskabe, setupbokse , etc.

Der findes så flere retninger , f.eks. Ubuntu er baseret på Debian (og bruger derfor ofte DEB filer til install). Slax er noget helt andet, Vectorlinux, Fedora noget tredje etc. Hvis man holder sig til Lego metaforen , så er der flere grene (grundsæt) - og der er så flere afarter af det. f.eks. Ubuntu , Kubuntu og Xubuntu er egentlig meget ens, men ser meget forskellig ud, da de er baseret på forskellige desktop managers (Ubuntu bruger pt. GNOME, Kubuntu KDE og Xubuntu bruger XFE).

Det er netop her det fede og dårlige ved opensource - alle har muligheder for at lave sin egen distribution, hvor Windows der er principielt kun et sæt legoklodser som er samlet på forhånd. Derfor er Windows umiddelbart mere strømlignet (jeg har siddet og lavet en Windows maskine der var på polsk som jeg fatter hat af, men det lignede jo den danske). Linux derimod, så kan menuerne være at man skal højreklikke for at vælge dem (Damn small linux fx), andre gange ligger de i toppen (ubuntu), andre gange ligger de via store knapper (Ubuntu Remix, MeeGo)


Men når man så kommer igang, så bliver man lidt forelsket i tanken om at lave et system som kan akkurat det som du skal bruge det til og intet andet. Skal helt klart prøve TinyCore på min gamle bærbar, så installerer man del for del fra bunden - dog ikke så ekstremt som Linux from Scratch (som mere er et koncept hvordan man starter helt fra bunden).


Yulik
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2010 17:12:45
Svar/Indlæg:
180/36
#8
Nice, tak fordi du gad og skrive alt det tekst 🙂 hjalp mig ret meget.
Men jeg har været gang med det i snart 2 timer, syntes virkelig det er fedt! 😀


Siggehandf
 
Superbruger
Tilføjet:
17-11-2010 17:21:24
Svar/Indlæg:
63/7
Der er mange gode tips og tutorials at finde på youtube. Jeg er har brugt linux on and off i 10år. Havde unix som fag på handelsskolen.

Held og lykke med det. Husk at alt nyt er svært og anderledes.


Yulik
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2010 18:05:58
Svar/Indlæg:
180/36
#10
hehe tak.. Hehe syntes ikke det er særlig svært lige pt. 😀
men anderledes er det, det med minimer ,forstørrer og kryds ligger i venstre side i stedet for højre i programmerne, det er sådan set det der irriterer mig mest 🤣 🤣 😲


#12
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2010 18:23:12
Svar/Indlæg:
525/68
#11 Det kan du ændre.


M.L.L
 
Overclocker
Tilføjet:
23-11-2010 16:42:46
Svar/Indlæg:
29/6
Jeg bruger selv Ubuntu i min skole tid og har gode erfaringer med det, for det føreste vil jeg sige at det er Linux der kan bruges af alle og Windows der er for de lidt mere advancerede brugere.

Men en ting skal stå fast:
Det er muligt at game på Linux via Wine, crossover games eller PlayOnLinux, men nogle spil er lidt mere tricky end andre.

Hvis du har flere spørgsmål angående Ubuntu så bare spørg, jeg håber at jeg kan svare.

vh. Mathias L. Linnemann


markt2
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
23-11-2010 19:49:51
Svar/Indlæg:
6/2
+ Ubuntu
Det er gratis.

+ Windows
Kan også gøres ret hurtigt, med de rigtige tweaks.
Kan få en bedre brugerflade med ex SharpEnvio, der kan gøre det hele ret "linux-agtigt".
Har et langt bedre udvalg af software.
Er stabilt imo.
Og meget mere...


Ubuntu er sjovt at lege med, men til dekstop brug er windows langt bedre efter min mening


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
24-11-2010 09:30:11
Svar/Indlæg:
4033/364
#13

ved du noget om nVidia drivere og Wine ???

hvis jeg installerer dem, så hvis jeg spiller StarCraft, så kører den i et lille vindue. Hvis jeg ikke installerer dem kører det fuld skærm (men så virker Compiz ikke)...


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
24-11-2010 09:39:51
Svar/Indlæg:
4438/91
#15 .. Compiz og Wine er generelt ikke ret glade for hinanden. Jeg har lavet en genvej som deaktiverer Compiz når der skal spilles. Så aktiverer jeg den igen når jeg er færdig så jeg kan få mit eyecandy 😀


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
29-11-2010 08:53:16
Svar/Indlæg:
4033/364
Det er desværre Nvidia driveren der gør det (formodentlig pga. X)


M.L.L
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 20:08:51
Svar/Indlæg:
29/6
#15
Jeg har ikke meget styr på det med nvidia drivere da jeg også selv har det problem, men er ude af stadnt til at gøre noget ved det.