AMD vs nVidia quality settings.

Grafikkort d.  20. november. 2010, skrevet af Reverb
Vist: 841 gange.

Reverb

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2010 01:38:56
Svar/Indlæg:
454/68
Ikke for at starte en flame-war. Men der har jo været en del debat om AMD vs nVidia billedkvalitet mv.

What Editors Discovered
Getting directly to the point, major German Tech Websites ComputerBase and PC Games Hardware (PCGH) both report that they must use the "High" Catalyst AI texture filtering setting for AMD 6000 series GPUs instead of the default "Quality" setting in order to provide image quality that comes close to NVIDIA's default texture filtering setting. 3DCenter.org has a similar story, as does TweakPC. The behavior was verified in many game scenarios. AMD obtains up to a 10% performance advantage by lowering their default texture filtering quality according to ComputerBase.

AMD's optimizations weren't limited to the Radeon 6800 series. According to the review sites, AMD also lowered the default AF quality of the HD 5800 series when using the Catalyst 10.10 drivers, such that users must disable Catalyst AI altogether to get default image quality closer to NVIDIA's "default" driver settings.

Going forward, ComputerBase and PCGH both said they would test AMD 6800 series boards with Cat AI set to "High", not the default "Quality" mode, and they would disable Cat AI entirely for 5800 series boards (based on their findings, other 5000 series boards do not appear to be affected by the driver change).

....

A Long and Winding Road
For those with long memories, NVIDIA learned some hard lessons with some GeForce FX and 3DMark03 optimization gone bad, and vowed to never again perform any optimizations that could compromise image quality. During that time, the industry agreed that any optimization that improved performance, but did not alter IQ, was in fact a valid "optimization", and any optimization that improved performance but lowered IQ, without letting the user know, was a "cheat". Special-casing of testing tools should also be considered a "cheat".

Both NVIDIA and AMD provide various control panel knobs to tune and tweak image quality parameters, but there are some important differences -- NVIDIA strives to deliver excellent IQ at default control panel settings, while also ensuring the user experiences the image quality intended by the game developer. NVIDIA will not hide optimizations that trade off image quality to obtain faster frame rates. Similarly, with each new driver release, NVIDIA will not reduce the quality of default IQ settings, unlike what appears to be happening with our competitor, per the stories recently published.

We are glad that multiple top tech sites have published their comparative IQ findings. If NVIDIA published such information on our own, without third-party validation, much of the review and technical community might just ignore it. A key goal in this blog is not to point out cheats or "false optimizations" in our competitor's drivers. Rather it is to get everyone to take a closer look at AMD's image quality in games, and fairly test our products versus AMD products. We also want people to beware of using certain anisotropic testing tools with AMD boards, as you will not get image quality results that correspond with game behavior.

AMD promotes "no compromise" enthusiast graphics, but it seems multiple reviewers beg to differ.

We have had internal discussions as to whether we should forego our position to not reduce image quality behind your back as AMD is doing. We believe our customers would rather we focus our resources to maximize performance and provide an awesome, immersive gaming experience without compromising image quality, than engage in a race to the IQ gutter with AMD.

http://blogs.nvidia.com/nterse...

Er der andre der har oplevet dette ?. Jeg synes nemlig, at billedet på mit HD6870 virker lidt fladere og flmirende med default setting i de nye 10.10 og 10.11. Hvad tweaks og indstillinger kører i med ? (ikke bare AA/AF). Jeg synes slet ikke det er samme billede jeg havde med mine HD5770 i CF... kan det virkelig passe ☹

/edit.
Video af "problemet":
http://www.tweakpc.de/hardware...
Mit flimre også som i videoen øverst til højre 😐 - jeg har fundet ud af at Quality skal helt op og A.I fra så er det ok igen, men det tager noget af Vantage scoren.

Tråden blev redigeret 6 gange, sidst af Reverb d. 20-11-2010 02:22:14.
The

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2010 08:57:23
Svar/Indlæg:
1836/61
Det er ikke godt hvis det virkelig er korrekt.

ibanice

Overclocker
Tilføjet:
20-11-2010 10:25:14
Svar/Indlæg:
145/30
Jeg vidste kun, at ATI havde driver problemer af og til, men det her er jeg da lidt overrasket over at se? 🤣

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2010 12:48:05
Svar/Indlæg:
1814/48
Jamen lad os da stole blindt på en historie fremhævet af Nvidias marketingsafdeling 🤡

Andre tests af billedkvaliteten på nyere AMD kort kommer ikke frem til samme resultat.
- Anandtech mener at have fundet frem til fejlen i texture mapping og at det er en fejl der er rettet i 68xx serien http://www.anandtech.com/show/...
- Rage3D har snakket med AMD der erkender problemet og derfor har givet muligheden for at slå Surface Format Optimization fra http://www.rage3d.com/reviews/...
- Brugerne på Semiaccurate forumet mener at problemet kan være at AMD som standard leverer et skarpere bilede med bedre kontrast, hvilket gør det lettere at se støj i end Nvidias. http://www.semiaccurate.com/fo...
- Guru3D mener at kvaliteten på et GTX480 og Radeon HD6870 er på samme niveau ved samme indstillinger http://www.guru3d.com/article/...
- Techreport mener at begge firmaers løsninger er omkring lige gode http://techreport.com/articles...

Med hensyn til dit problem er jeg sikker på at AMD arbejder på sagen og at de få spil der har problemer vil få disse fixet i en fremtidig driveropdatering(hvis altså ikke at slå Surface Format Optimization til eller fra klarer problemet)

Reverb

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2010 15:51:14
Svar/Indlæg:
454/68
#3: Jamen det kommer jo netop ikke fra deres marketingsafdeling.
"If NVIDIA published such information on our own, without third-party validation, much of the review and technical community might just ignore it"

Jeg ved da godt begge producenter går i kødet på hinanden.. ATi gjorde det jo med FX optimeringen etc. Så der er ingen helgener.

Jeg stoler da på ComputerBase, PCHG, TweakPC da de har styr på sagerne lige så vel som dem du nævner. Guru3D er da så nVidia biased som nogen kan være og deres indsigt giver jeg ikke meget for - derfor overrasker deres kritik også..
Røg opstår som regel ikke ud af ingenting. Men personligt er jeg da skuffet over at skulle op i kvailitetsindstillinger og midste ydelse for at matche billedkvaliteten på mine HD5770 kort - det kan sgu da ikke være rigtigtig. Jeg håber da, at Cat.11 vil rette op på det 😎

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Reverb d. 20-11-2010 15:52:53.

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2010 03:15:14
Svar/Indlæg:
1129/113
Der er også flimmer på mit 5970, så det skal da sikkert nok passe. Men nu er AMD heller ikke noget, som jeg vil bruge penge på igen. En enorm skuffelse, må jeg sige.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
22-11-2010 11:01:16
Svar/Indlæg:
15982/637
Generelt har jeg altid pr automatik sat den til højeste kvalitets indstillinger i Catalyst driveren da jeg siden Ghost Recon dagene havde dette problem også på Radeon. Men satte jeg den i top så var problemet næsten væk. Men at slå A.I fra på de nyere kort hjælper også. Jeg er lidt skeptisk over at forklaringen er at AMD laver skarpere billede, for det er ikke en helt ny problematik - som sagt i Ghost Recon var problemet der også.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 22-11-2010 11:02:57.