Beskadiget temperatursensor?

Overclocking d.  21. november. 2010, skrevet af ScurK
Vist: 2678 gange.

ScurK

Overclocker
Tilføjet:
21-11-2010 11:32:48
Svar/Indlæg:
170/12
Davs HWT.
Jeg sidder og er lidt forundret her - tror der er noget galt med temperatursensoren på min northbridge.
Tjek det her billede hvor jeg har kørt intel burn test 30 runder @ 4ghz
http://www.myupload.dk/showfil...
FSB Latch to northbridge = 333
Northbridge volt = 1,3

Med de settings samt det fact at min cpu er vandkølet(LCLC), så der er begrænset airflow i kabinettet, kan det så passe at temperaturen er så lav, og at der kun er 5 graders forskel fra load til idle? Eller er der noget galt med min sensor?
Bundkortet er et Asus P5Q Deluxe, med en P45 northbridge.

Desuden: I kan se på billedet at min cpu bliver 91 grader på varmeste kerne. Selvom den loader 148 watt på det tidspunkt, er det så ikke lidt rigeligt højt for min Siberian Tiger II med 3 arctic cooling f12 blæsere på? Har jeg monteret den forkert, eller er det bare begrænset hvor meget den her færdiglavede køleløsning kan køle?

Håber i kan besvare mine spørgsmål, det er ærgeligt at overclocke med en ødelagt temperatursensor.

EDIT: Har med hjælp fundet ud af, at SYSTIN ikke er northbridge temperaturen. NB temperaturen er ikke oplyst :(

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af ScurK d. 22-11-2010 22:11:42.
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
21-11-2010 18:17:36
Svar/Indlæg:
4983/48
tror nærmere at SYSINT blot er en onboard temp sensor på mobo... (så vi er nok ude i noget case temp evt ? på nogen mobo sidder den også dumt tæt på Gfx) men uanset kunne du evt se NB temp i bios ?

men hvis CPUINT er din Cpu heatspreader Temp, ligger du langt over det du burde... det er okay med Core temp omkring de 90c, men den interne heatspeader kan ofte kun tåle omkring 70c (værdien hedder Tcase og er også denne værdi intel oplyser for 99% af deres Cpu´er), ... det er ikke direkte farligt for Cpu´en men det vil skade din mulighed for at holde temps nede i det lange løb da der påføres +20c varme udover den´s "specs" som uundgåligt vil belaste og skade belægningen med tiden

du kan prøve at bruge Speedfan og se om ikke du har en Cpu temp ved siden af dine 4 cores...

ScurK

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2010 08:58:00
Svar/Indlæg:
170/12
På P5Q mener jeg at SYSTIN er northbridge temperaturen.
Har clocket min cpu ned til 3,6ghz og derfor også sænket vcore, indtil jeg kan få bygget noget custom vand.
Mit spørgsmål var dog ikke, om temperaturen er for høj, det ved jeg godt den er, men er den realistisk for en 240mm radiator med skod-blæsere på?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
22-11-2010 10:57:49
Svar/Indlæg:
4983/48
hehe ja nu skal vi jo ikke diskutere om hvad der realt er NB temp 🙂

jeg kan dog forslå at du prøver Everest engang og ser om den evt kan fange andre Temp/har en anden mening om hvor de høre til... jeg tror ihvertfald at de 5c stigning på SYSINT er for lille til man kan sige det er NB, det er simplehen ikke realistisk at den kun stiger 5c medmindre du har et galt airflow eller sat en blæser direkte på NB.

Mht høj Die/Case temp på din Cpu, skal du måske tjecke monteringen igen ?

jeg kan ihvertfald fortælle at jeg kan godt kunne holde min Tcase under de 74.3c som min E8500 kan klare, ved et OC op til ca 1700FSB, er det med denne Cpu + stock køler ikke svært at holde sig under Tcase, så der kan være noget om at du skal prøve at genmontere din Cpu køler, det kan faktisk også være pga for meget kølepaste, og det er heller ikke helt urealistisk da dine core lige meget jævnt ifh til hinanden, det er normalt godt, men kan også være et tegn på for meget...

og nej var ikke for at påpege noget du ikke spurgte om, men ville blot lige påpege at din Tcase Evt lå farligt højt 😛

dit sidste spørsmål må jeg udfra det jeg jo lige har skrevet jo konkludere at svaret er nej... nej det er ikke en realistisk temp da jeg næsten kan Oc min E8500 bedre med en stock køler, så jeg vil tro det er noget galt...

ScurK

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2010 12:22:25
Svar/Indlæg:
170/12
En yorkfield(Core2Quad Q9xxx) chip er jo to wolfdale(Core2Duo E8xxx) chips der er slået sammen. Så i teorien burde varmeoutputtet fra en yorkfield være dobbelt så stor som varmeoutput fra en wolfdale - derfor er det lidt svært at sammenligne vores to cpu'er. Temperaturen er dog stadig voldsomt høj, selv for 4ghz - køleren er jo trods alt ikke helt dårlig. Har som sagt clocket den ned til 3,6.

Tror den er helt gal med min cpu mht dens planhed. Min tidligere luftkøler Xigmatek HDT S1283 havde buler i hjørnerne efter den havde været monteret - tror faktisk der er rigtigt mange grader at hente ved at lappe den. Kan prøve at uploade et billede når jeg kommer hjem.... 😕

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
22-11-2010 13:18:51
Svar/Indlæg:
4983/48
selve hjørnerne burde ikke have så meget at sige da heatspeaderen ligger lige i midten

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 22-11-2010 13:19:11.

GeNiTaliA

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2010 16:30:42
Svar/Indlæg:
382/48
Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ikke de temps er så gale ?

titti

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2010 17:32:47
Svar/Indlæg:
189/9

Hvis du absolut skal bruge de engelske ord, så stav dog i det mindste rigtig.
Jeg mener det hedder en ( heat spreader ) hvis det kniber med det danske.

ScurK

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2010 21:35:54
Svar/Indlæg:
170/12
#7 Der er ingen grund til at være ubehøvlet, #5 er utroligt hjælpsom over for mig - hvis du ikke har noget at bidrage med, andet end staverettelser, så synes jeg det er lidt tamt at blande sig i tråden.

@ #6 temperaturerne er alt for høje til et overclock, men det jeg tænker på er mere:
Er temperaturen realistisk for mit setup, eller er det for meget kølepasta/ujævn cpu/dårlige blæsere der er problemet?

EDIT: Fandt et billede på nettet af en anden yorkfield

Det er åbenbart meningen at kanterne på overfladen er bøjet. Det giver bare mærker i ens heatsink men sådan er det jo.

EDIT #2: Mit kort har ikke nogen northbridge sensor. Hvordan skal jeg finde ud af hvilken temp min NB har? :(

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af ScurK d. 22-11-2010 22:12:32.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
23-11-2010 11:13:22
Svar/Indlæg:
4983/48

Hey det er faktisk pænt svært at bøje udlandske ord med dansk grammatik 😛
men vi kan da godt kalde det for det det er (på dansk)... en Varmefordeler

Mht kølepaste, så er det jo ikke meget der skal bruges, så som sagt så kan det være pga der er for meget på siden du har så jævne Core Temps, men din Die/Case Temp ligger højt pga kølepasten jo kun hjælper på de microskopiske ujævnheder og ellers faktisk overføre varme langt dårligere end heatsinket gør... det skal ikke meget, for meget til før at det faktisk næsten er bedre uden kølepaste så 😛

jeg bruger selv denne guide fra Artics silver når jeg ikke lige husker hvilken vej Core(s) ligger i den på gældende Cpu, og det er faktisk en masse god info i den også...

http://www.arcticsilver.com/pd...

men ellers så bare husk at der skal faktisk ikke mere end det der ca svare til 1-2 riskorn kølepaste på, det er rigligt... (basmati ris 1 korn, hvis jasmin ris, så ca 2 korn 🤣 )

/E

nå ja 🙂

Mht din manglende NB føler... så er der desværre ikke ret meget at gøre såfrem du har prøvet de forskellige programmer der kan aflæse følere (Speedfan/Everest/Asus Probe/osv) du kan self bruge en extern føler, men det kræve igen at den er tilsluttet et form for display/software... ellers er der jo kun fingerne tilbage at føle med 😛
men det virker enlig også fint nok, da du kan regne med at den ligger omkring over 40c hvis den er rimlig lun, ved 55-60c kan du stadig røre ved den uden at brænde dig med det samme... 60-70c vil hurtigt brænde og alt over 70c er noget der bør kunne mærkes er for varmt til fingerene lige med det samme 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 23-11-2010 11:32:44.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2010 11:32:23
Svar/Indlæg:
20170/383

Så vil jeg også rette på dig.. 😀

Det hedder kølepastA .. ikke paste. Paste er det engelske ord for pasta 🙂

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
23-11-2010 11:36:56
Svar/Indlæg:
4983/48

haha jamen Tom, er jo også forskel på hvordan man vælger at påpege ting jo 😛
eller ihvertfald den måde man vælger at tiltale folk på

ScurK

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2010 16:25:20
Svar/Indlæg:
170/12
Wow, den var behjælpelig den guide der i #9. Vidste dog godt at der ikke skal mere pasta på end 1-2 riskorn, samt hvordan man renser sådan en heatsink. Men tak for link alligevel, lærte en del :)
Mht min northbridge så har den endnu ikke været så varm at jeg måtte fjerne fingrene fra den. Dog kan jeg ikke tage det for gode varer - måske der er dårlig kontakt pga asus bruger elendig kølepasta, og det er derfor den ikke bliver særligt varm. Eneste måde at finde ud af det på er ved at afmontere heatsink, komme ordentlig pasta på og sætte den tilbage. 🤡

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ScurK d. 23-11-2010 16:30:54.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
23-11-2010 16:59:50
Svar/Indlæg:
4983/48

kan kun give dig ret i at hverken den PastA (Se Tom :yes: ) eller fabrikanternes monterings metoder er særlig gode... repaste er næsten et must hvis du vil OC ordenligt uden at skulle tænke på om de måske lige glemte noget på dit heatsink 😛

udover det, så bliver NB ikke særlig varmt, medmindre det er forbundet i et samlet heatsink med andre varmere ting forbundet (Nvdia´s sydbro, forhøjere på for eks et Xfx780i nordbroen med ca 15c)

eller hvis du giver den mere Volt end stock, så stiger varmen self, men EPP ram (Pre-OC, som med Gfx kort) kræver højere volt på NB når de skal have 2.0V eller mere...

så hvis man har og bruger den slags ram (i fuld spec ihvertfald, mine DDR 1066 EEP ram, kører uden EPP eller manuel OC som alm DDR 800 ram ved 1.8V stock) så vil man self have den extra varme...

personligt, vil jeg ikke mene det overhovedet er nødvendigt at bumpe NB volt, medmindre, som sagt at det er krævet pga man bruger EPP ram, ellers skal vi nok ud i noget extrem OC før det bliver nødvendigt 🙂

ScurK

Overclocker
Tilføjet:
24-11-2010 13:23:17
Svar/Indlæg:
170/12

Køleløsningen køler båder sydbro, nordbro og nogle PWM.
Vil se på at genmontere den køleløsning, og se om ikke jeg kan tillade mig at sætte NB volten lidt ned. Vil dog ikke sige at 1,3V er farligt :P

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
24-11-2010 13:50:58
Svar/Indlæg:
4983/48
ja okay det er et samlet heatsink

så der vil self ryge lidt varme fra syd til nordbro også vidre til MOFSET´s i toppen hvor der køles mest/bedst (grundet det er det højeste punkt)

nu ved jeg ikke om det er pga din Quad, beder om 1.3V på NB eller om det er noget du selv har sat ?
men ihvertfald mener jeg kun min NB står på 1.1V når jeg kører mine ram som alm ram ved stock volt...
som sagt skal NB helt op på 1.4V med OC ram...
men jeg ville da bare sætte den på auto, så længe du ved du ikke har OC ram bør du ikke give den mere end nødvendigt
(det kan faktisk skade din stabilitet hvis den for mere end krævet, man kan faktisk sige at NB er bundspændingen som Cpu og Ram trækker fra, så både for lav eller høj volt på NB vil give mindre stabilitet i det store hele)

ScurK

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2010 17:21:19
Svar/Indlæg:
170/12
Jeg har selv sat den til 1,3V - mindste settings er 1,2V.
Men jeg har fået svar på mine spørgsmål, takker for hjælpen Cocio. Ikke for at stille spørgsmålstegn ved din viden, men jeg er i forvejen temmeligt bevidst om mine voltages, så det behøver jeg ikke hjælp til 😉
Ros til Cocio for at være behjælpsom ❤