Ohm er hvor meget modstand der er i højtalerne.
Jo mere modstand, jo mere effekt kræver det at drive dem, men samtidigt så betyder højere Ohm værdi størstedelen af tiden også en bedre lyd-kvalitet, hvorfor de fleste vælger 8ohm som "den gylde middelvej" mellem kvalitet og hardware udgifter, hvor de billige anlæg bruger højtalere af 4ohm eller 2 ohms modstand.
For at forstå det, skal man over i el-beregningerne:
Ohms lov: U=I*R (spænding = strøm * modstand)
P=U*I (Effekt = strøm * spænding)
Deraf kan man så udlede, at P=I² * R
Deraf kan man så konkludere det jeg skrev ovenover:
Jo højere modstand, jo flere Watt skal der til på forstærkeren, for at kunne forsyne højtalerne med strøm nok til at drive dem.
Det er bl.a. derfor, at NAD er kendt for at være kvalitets forstærkere, fordi de kan levere stor mængde Amperre (strøm), på den aktuelle mængde Watt (Effekt) de kan leverer.
I den modsatte grøft, så er højtalere som Cervin Vega kendt for at være meget strøm-tunge, og kræver derfor oftest kvalitets forstærkere, som f.eks. NAD, for ikke at ødelægge højtalerne, når der bliver spillet højt.
Kan bruge mine egne Cervin Vega LS10 som eksempel
På min stedfar's Onkio anlæg fra 80'erne, der kunne trække 2*400W, og havde tilslutte et sæt 500W højtalere af middel kvalitet. Det lykkedes at brænde bas og mellemtonerne af i mine LS10 højtalere med det anlæg, hvor mit NAD anlæg med 2*300W kun kan skrues op til ca. halv styrke, for at opnå smertegrænsen for mit vedkommende.
Min stedfar's anlæg fik bassen til at vandre op til 40mm fra max til max, hvor mit NAD anlæg ved halv styrke, kun har bassen til at vandre 5mm.
Så det er ikke til lige at lave et "spille højt anlæg" uden at der skal nogle knaster på bordet, grundet der skal kvalitets enheder til. Dette gælder også for delefilteres tilfælde.
De fleste af de salgsannoncer på GOG jeg linkede til, der kunne du foreslå at købe forstærkeren alene, for 5-600kr. De fleste af dem er nemlig komplette anlæg, med højtalere og/eller CD/DVD afspillere.