problemer med hjemme samlet computer!!

Bundkort / CPU d.  25. november. 2010, skrevet af Aklingzz
Vist: 804 gange.

Aklingzz

Erfaren rotte
Tilføjet:
25-11-2010 23:06:51
Svar/Indlæg:
2/1
Hej... ved ik lige hvilket forum jeg skal placere dette indlæg, men jeg prøver her da nok er mest relateret.

Jeg har for et par uger siden hjulper en kammerat med at samle en computer, men vi har nogen problemer med at få den til at virke korrekt. computerens specifikationer er som følger: bundkort: ASUS M4A89GTD PRO
cpu: AMD Phenom II X6 955 Black Edition
grafikkort: saphire radeon 5770 (1Gb)
ram: OCZ 4GB DDR3 1333MHz (2x2) Gold
blueray: Samsung SH-S223C SATA Sort
strømforsyning: Energon EPS-750W Ultra Silen
harddisk: Western Digital 2000GB Caviar Green 64MB

til at starte med gik installationen fint, men vi havde dog nogle problemer med at driverne ikke ville installere samt flere tilfælde med blue screen of death. Altså det virkede ikke ordentligt. Vi fandt ud af at det nok var fordi BIOS ikke understøttede CPU'en, og derfor flashede vi BIOS med den nyeste version som skulle understøtte denne, og for at være helt sikre formaterede vi også lige harddisken. Pludselig kunne den genkende CPU'en, og vi troede dermed at vores problemer var ovre.
så vi forsøgte at installere windows igen. Men under installationen kom den med en besked om at nogen af filerne er beskadiget og at installationen derfor ikke kan fortsætte, efter et par forsøg med samme besked og et par tilfælde med blue screen of death lykkedes det os at installere windows, ved at fifle lidt rundt, bla. med andre windows cd'er.

Der er stadig problemer. Bundkort driverne vil ikke installeres ordentligt, og computeren chrasher spontant med blue screen of death.

Vi har prøvet med et nyt bundkort af samme type for at se om der kunne være en fejl på bundkortet... samme resultat... !!
computeren er i øjeblikket hos en tekniker, men han har meldt tilbage at han nok ikke kan fixe det!

Så hvad nu? Jeg kan simpelthen ikke få det til at passe at en tekniker til 300 kr i timen ikke kan finde ud af hvor fejlen skulle ligge...! jeg mener det må være en af komponenterne den er gal med, og det kan man vel finde ud af som tekniker ved at skifte nogen af dem ud? Er der nogen som kan se ud fra specifikationerne om der kan være nogen af komponenter som ikke spiller sammen, eller nogen som har et forslag til hvilken komponent der kan være noget galt med?

Min kammerat er ved at blive meget utålmodig, og overvejer i øjeblikket at kyle lortet ud og købe en færdigsamlet computer, hvilket jeg synes er dybt godnat, idet det vil være som at kyle en masse penge ud af vinduet...! Men han er overbevist om at det her ikke kan fixes... men jeg mener stadig at det bare handler om at finde den komponent der ik virker og så købe en ny der virker... havde på et tidspunkt min egen harddisk i, med et fuldt fungerende windows 7, og det virkede umiddelbart ok, men vi installerede ikke noget, så jeg ved det ik... det var bare for at vi kunne formatere hans harddisk, som vi ikke kunne gøre fra windows reparations programmet, pga. af en masse lort det havde lagt på harddisken, som åbentbart blokerede for installation!!

Jeg mistænker virkelig meget at der er noget galt med harddisken, men jeg ved det sq ik, så derfor ville jeg gerne høre nogen andres mening før jeg får ham til at købe en ny harddisk og prøve med den. håber nogen ligger inde med et godt råd?!

på forhånd tak :)
--

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Aklingzz d. 26-11-2010 15:42:52.
martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
25-11-2010 23:36:40
Svar/Indlæg:
2826/100
Dejavu 😛

lige for at lave en kort opsummering...

altså det lykkedes jer at installere windows og køre det, dette er et godt tegn, da dit hardware så i hvert fald virker til et vist punkt.

Det du kan gøre som en begyndelse er at teste dit hardware, start med at hente det lille program memtest86 brænd det ud på en skive og boot på den, følg guiden den kommer med og se om den finder fejl.
http://www.memtest86.com/

finder den ingen fejl i ovenstående prøver du at lave en low level format af harddisken, da det godt kunne lyde som om den ikke har det helt godt, kan dog ikke garantere dette vil hjælpe, men er et forsøg værd..
http://www.wdc.com/en/products... <-- link til WD's support side til hvor du kan hente programmet til low level formatering, bemærk det skal gøres fra en anden pc end den der er problemer med da programmet køres fra windows.

sidst men ikke mindst vil det hjælpe rigtig meget hvis du kan fortælle os hvilke BSOD som den kommer med, for at få den BSOD til at blive stående længe nok på skærmen til du kan nå at læse det, gør følgende:

tryk "start" --> højreklik på "computer" og vælg "egenskaber" --> under fanebladet "avanceret" finder du det punkt som hedder "start- og genoprettelse" og klikker på indstillinger --> i den nye boks som kommer op er der et punkt som hedder "genstart automatisk" klik den fra..

pcen genstarter nu ikke automatisk når du får en BSOD i windows så du i ro og mag kan skrive fejlen ned.. bemærke det ofte er den 3 øverste linje samt koden i bunden af skærmen vi skal bruge, men jo mere af fejlen du kan skrive herinde jo bedre

PS. velkommen til 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af martinta d. 25-11-2010 23:40:16.

Skumleren^

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2010 00:24:22
Svar/Indlæg:
23/0
Jeg har selv oplevet lignende situation, tror mest på en defekt RAM blok.
Test en blok af gangen med memtest86 🙂

Malanko

Erfaren rotte
Tilføjet:
26-11-2010 09:40:34
Svar/Indlæg:
14/4
En tekniker til 300 kr i timen er ret billigt i dagens Danmark og man får hvad man betaler for. Det mindeste han kunne have gjort for Jer var at finde frem til de(n( komponent(er) der er defekte. enig med de to andre at det muligvis er ram. Har selv for mange år siden haft lignende problem, hvor det viste sig at være min ram blok. Test delene på din computer hvis du har mulgihed for det.
Prøv evt. at installere en anden windows version.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2010 10:00:04
Svar/Indlæg:
8947/160
At en tekniker ikke kan finde fejlen siger bare noget om hans manglende evner.!! Hvor i landet befinder den pc sig.? Jeg vil med glæde få liv i den for jer, og i kan nøjes med at betale et symbolsk beløb , og kun hvis jeg får det til at virke 😉 . Hvor meget strøm får ram? I kan se på siden af dem hvor meget de skal have std. Og hvordan med kølermontering, bliver køleren lun når maskinen kører.? Nå, men jeg har alle dele der skal bruges til at krydstjekke og finde fejlen så hvis du/i har lyst kan vi finde en dag der passer. 😎

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2010 15:23:05
Svar/Indlæg:
872/67
må gøre mig enig med shutdown, kigger da også gerne på den for et symbolsk beløb så frem jeg løser problemet.. :S

faldt lige over den her så kan jeg prøve at gøre dig til forsøgskanin.
det et eller andet tool Microsoft har lavet til at fejlsøge bsod 😛
http://www.altomdata.dk/diagno...

hvis den virker skriv lige kort om det tak :)

Aklingzz

Erfaren rotte
Tilføjet:
26-11-2010 15:36:42
Svar/Indlæg:
2/1
tak for jeres svar og tilbud om hjælp.... Det med teknikerens manglende evner var nemlig også min tanke... jeg mener hvis man har det rigtige testudstyr og et lille lager af komponenter man kan teste med, så burde det ik være så stort et problem.

jeg vil lige høre min kammerat om det er noget han har lyst til... computeren befinder sig på sjælland, nærmere bestemt omkring roskilde.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aklingzz d. 26-11-2010 15:46:17.

Aklingzz

Erfaren rotte
Tilføjet:
26-11-2010 15:36:42
Svar/Indlæg:
2/1
skal nok skrive, hvis den kommer til at virke efter ham teknikeren har haft fingrende i den.

PS. CPU'en er en phenom II x6... kom til at lave en fejl i specificationerne, men det er rettet nu.

PPS. læste på et andet forum at det kunne være noget med PSU'en fordi den åbenbart var skod... kan det være rigtigt?

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Aklingzz d. 26-11-2010 15:48:40.