Billedet af at Kina er irriterede over NordKoreas konstant provokerende attitude overfor 'vesten' samtidigt med at Saudi Arabien ønsker et angreb på Iran pga. Irans nukleare trussel, tegner sku - i mine øjne - et betryggende billede af verdensbilledet, fordi det ser ud til, at ingen egentlig ønsker krig.
USA og Kina ser begge ud til at arbejde enormt hårdt for diplomatiske løsninger og det er i mine øjne egentlig betryggende. Skulle udfaldet af Wikileaks afsløringer mht. fx Saudi Arabiens ytringer om Iran, blive negativt og føre til en krig mellem Iran og Saudi Arabien, er der vel kun Julian Assange at takke, men den tvungne åbenhed som Wikileaks har opfordret til, kan føre til et grundlag, hvor Wikileaks - såfremt dokumentationen er iorden - faktisk gør det nemmere for verdens fredssøgende nationer og deres diplomater, at tale lige ud af posen, når nu kortene og det reelle politiske "verdensbillede" er tegnet op - kortene er lagt på bordet!
Det er en sund åbenbaring, som borgerne i de indblandede lande, især de vestlige lande, hvor demokratiet netop har været gennemsyret af underhåndsaftaler, fløjpolitik, personlige angreb med meget lidt substans og en uigennemsigtig politisk ageren, som hverken har båret præg af ideologier, værdier eller - for så vidt - idealer og utopier.
Er ofrene ikke folkene i de demokratiske nationer, der blindt må se til at blive betragtet som værende "ikke modne nok" til at kunne tage stilling til de udenrigspolitiske spørgsmål der stilles når deres pågældende nation og deres banner skal prydes med respektive nationale holdninger? Er det ikke essensen af et demokrati? Skal diplomatien og verdensfreden virkeligt afhænge af, at være en sammenkogt ret af koldkrigskartofler og udkogte ris?
Hvor er vi henne, når vi, som Mogens Lykketoft, hungrer så meget efter sandheden, at kun et vidne fra oven kan skabe retfærdighed og retssikkerhed, for et folk har da osse krav på retssikkerhed i en globaliseret verden?
Jeg vil ikke kalde Wikileaks og Julian Assange for vidner fra oven, men det er svært at tage stilling til andet end sandheden. Og det er på det grundlag vores demokrati og vores ytringsfrihed bygger.
Hetzen mod Assange og Wikileaks, er den ikke at undergrave demokratiet hvormed det lykkes visse "officielle" at drømme os og dem tilbage til en verden hvor koldkrigen var varm og vinderne var entydige?