Pumpe starter ikke

Vandkøling d.  30. november. 2010, skrevet af gabbadoo
Vist: 525 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2010 22:30:57
Svar/Indlæg:
3065/208
Har oplevet et par gange, at min pumpe ikke starter når jeg tænder systemet, så jeg bruger EasyTune6 fra Gigabyte til advare mig om for lavt omdrejningstal, men det advarer mig også når en ligegyldig blæsers omdrejningstal ryger under indstillingen i ET6 og jeg kan ik slukke for den respektive blæsers advarsler, sådan er ET6 bare.

Kan jeg med nogle wires/modding sørge for, at PC'en ikke når ind i Windows, uden at pumpen kører? Fx en lille speaker der hyler ved boot, hvis pumpen ikke kører, har jo omdrejningstælleren sat på CPU-fan udgangen på MB, så funktionen er der jo næsten...

Jeg tror nok, at grunden til pumpen ikke starter, har været, at jeg har haft både pumpe, dvd-drev og en harddisk sat på samme molex-kabel, hvilket jeg har fixet. Og det ser ud til at det ikke forekommer mere, men jeg tør ik føle mig sikker - det blir sku for dyrt, hvis hele lortet brænder sammen.
zip

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2010 00:56:15
Svar/Indlæg:
123/7
Hej Gabbadoo,

Jeg har selv en Laing DDC 18W i mit setup. Så vidt jeg ved som vandkølingsnoob, styres den ikke af RPM eller Molex kablet, Er der strøm i dit molex kabel, så kører pumpen.

Og ja - Du kan evt. parallelt, sætte en diode til dit molex kabel som en split - på de samme 2 ben som pumpen, lyser dioden - kører pumpen.

Du kan også bare købe en 'flow indicator' - Du ved det lille møllehjul i et rør som sættes i dit loop.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2010 10:13:41
Svar/Indlæg:
3100/53
Gå ind i bios og sæt shutdown temperatur på cpu til 70 grader, så slipper du for at tænke mere på det:)

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2010 11:14:13
Svar/Indlæg:
3065/208
#2 Har indtryk af at shutdown-temp i bios ikke reagerer.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2010 20:23:56
Svar/Indlæg:
4112/53
#3 Så er det fordi den er sat til et for højt setpunkt.

Du kan jo bare flytte de blæsere der er ligegyldige, over på nogle af de blæser stikpå bundkortet, som ikke understøtter RPM-signal, og på dén måde slippe for alarmen, fordi de kører en 20-50rpm for langsomt.

Jeg har selv oplevet problemer med Laing DDC pumperne, at de ikke ville starte.
Det problem fik jeg løst ved, at jeg skildte pumpen ad, rensede impelleren for den smule "snask" der sad på den, og så at jeg gav pumpen en dedikeret ledning, så der ikke var andre forbrugere på den ledning.

Hvis det er "u-original" top du har på, kan det også være pga. der er for lille afstand fra impelleren til pumpe-toppen, oven på impelleren. dette resulterer i, at når impelleren begynder at roterer, så laver den undertryk over impelleren, resulterende i at impelleren bliver suget op i toppen, og så er der endnu større friktion, og så kan motoren ikke trække impelleren rundt.

Endnu en faktor, er hvor stor en højdeforskel der er på pumpen og reservoiret.
Hvis der ikke er statisk tryk nok, så kan det være med til, at pumpen har sværere ved at suge an, og skal bruge mere energi, for at komme igang fra stilstand.