Ekstern Blitz til Olympus E-520 (dSLR)

Diverse d.  01. december. 2010, skrevet af 1EaR
Vist: 736 gange.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2010 09:54:20
Svar/Indlæg:
5750/124
Hej Drenge og de få piger der nu måtte kigge med 😉

Jeg har lige et spørgsmål til alle jer kære eksperter derude, som ved alt for meget mere end jeg gør. Jeg vil først lige sætte jer ind i min situation 😉

Jeg har købt mig et Olympus E-520 digitalt spejlrefleks kamera med standard objektivet, en 14-42mm med en blænde på 3.5-5.6. Dette er også helt fint til når man vil tage billeder uden for med lidt fart på, eller til en fest med blitz på og så ikke så¨hurtige billeder. Men når man så, som jeg, tager billeder af springgymnsatik, så går det ikke at nøjes med en lukke hastighed på 1/180sek, hvilket er maks at mit kamera vil sammen med blitz. Og blitz er en nødvændighed inde i en forholdsvis mørk idrætshal. Samtidigt skal man være ret tæt på motivet, og jeg er tvunget til at holde mig til så lavt et zoom som muligt, for at få noget lys ind i kameraet.

Så mit spørgsmål / hunger efter råd er, kan jeg få en blitz der er ret kraftig så jeg får masser af lys og stadig kan bruge mit std. skod objektiv, og som også tillader mig at bruge en hurtigere lukker, eller er jeg tvunget til nyt objektiv som er noget dyrere? Og hvilken blitze kan evt. bruges?

Jeg vil selvfølgelig foretrække en blitz jeg kan bruge sammen med mit kamera, hvis der fx er noget automatik. Men ellers, så vidt jeg har forstået, så kan så godt som alle blitze bruges eksternt og manuelt samtidigt, så de bare skyder samtidigt med kameraet men lysstyrke osv. skal stilles manuelt?

MVh. 1EaR
1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2010 20:37:31
Svar/Indlæg:
5750/124
no body? 😕

Ezistef

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2010 22:23:52
Svar/Indlæg:
385/67
Dit objektiv er ikke skod, men det er rigtig nok ikke særlig glad for at arbejde indendøre. Har det selv i samspil med E-620.

http://www.photozone.de/olympu...

Prøv at kig på Metz 50 AF-1 medmindre du har budget nok til en original Olympus flash.

Kender ikke dit budget men det ville helt klart være optimalt at gå efter noget f/2.8 samtidig med flash, når du vil arbejde med en så hurtig sport indendøre og så et E-520, som jo ikke ligefrem er berømmet for sin evne udi høj ISO 🙂

Endnu bedre ville det være at vælge et nyere kamera, som har det lidt bedre med høj ISO end dit E-520, men det er nok ikke et alternativ, der er aktuelt for dig.

Nu ved jeg ikke, om jeg forstår dig rigtig, men hvis du sidder og tager billeder af sporten ved 14 mm, så må du da være utrolig tæt på udøverne - også selvom cropfaktoren er 2.0 på Olympus. Hvis det er tilfældet, så kan du jo købe en billigt pancake 2.8 25 mm - det vil jo svare til et 50 mm på Olympus.

Mvh.
Ezi

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ezistef d. 01-12-2010 22:30:02.

Ezistef

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2010 22:26:03
Svar/Indlæg:
385/67
Du kan prøve at spørger Olympus-folkene på dette danske site. De er utroligt vidende og hjælpsomme:

http://www.fotostart.dk/forum/

Mvh.
Ezi

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2010 10:06:53
Svar/Indlæg:
5750/124
#2 Mit budget er så lille som det kan være 😛 Jeg havde selv kigget på noget Metz 58, for fandt en til 12-1300kr., godt nok ikke til olympus, men den kan vel bruges manuelt? Jeg spørger fordi jeg endnu ikke har fundet en der kan bruges sammen med olympus.

Men som du siger, så et pancake, det kunne være attraktivt, men hvad koster sådan et ikke 😉

Og grunden til de 14mm er mest fordi det er der jeg har mulighed for mest lys, da jeg alligevel er 2-4 meter fra, hvis ikke mere 😉

Men har du et godt bud på et pancake eller objektiv? For jeg har selv set et Sigma med f2.8 over hele linjen til omkring 3k, men det er også en hel del penge 😕