Nemmeste netværksløsning?

Diverse d.  02. december. 2010, skrevet af Juste92
Vist: 796 gange.

Juste92
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2010 16:52:38
Svar/Indlæg:
9/4
Hey HWT
Jeg har lige været ude og investere i en stationær computer.
Da jeg stortset altid har haft en bærbar computer skal jeg også have smidt noget netværk ind til den, da det bare er bedre og mere stabilt end det trådløse.

Vores box fra TDC sidder i den anden ende af huset, som også kan ses på billedet her.
http://img808.imageshack.us/i/...


X er det sted min stationære computer kommer til at stå.
Jeg skal på en måde have forbundet det med kablet, som er repræsenteret med grønt, eller bare med routeren.

Umiddelbart synes jeg den letteste løsning ligner at sætte en form for "dobbeltstik" på netværkskablet lige før den tilsluttes til det trådløse accespoint i rummet til højre og føre kablet derfra ned til gulvet gennem vægen og rundt om mit værelse til computeren.



Men hvor kan man købe sådan et "fordeler stik?"
Og hvis den eneste mulighed er en switch, vil det så påvirke forbindelsen til internettet, da kablet så har været igennem 2 switches?

Har i nogle alternative forslag? (:

Mvh, Christoffer Justesen
martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-12-2010 17:03:04
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

At sætte et "dobbelstik" er ikke en løsning, du kan ikke bare dele et signal fra et RJ45 kabel til 2 maskiner, og skulle det alligevel være muligt vil du få en meget ringere forbindelse af det..

Det rigtige/den nemme løsning her vil være at du sætter en switch på lige før dit accesspoint, og så fra switchen trække kabel ud til dine andre enheder..





Juste92
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2010 17:25:53
Svar/Indlæg:
9/4
Jeg tror også det er det jeg har tænkt da jeg sagde "fordelerstik."
Har bare en kammerat, som engang havde en meget lille "kasse" på ca. 4*2*3 cm og jeg tænker at en switch normalt er noget større? Kassen han havde have 1 stik i den ene ende og 2 stik i den anden ende (altså rj45 stik.)
Det var egentlig bare for at gøre det så simpelt som muligt (:


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-12-2010 17:29:57
Svar/Indlæg:
2826/100
#2

tror han har haft en meget lille switch eller måske en hub 🙂

Men igen, du kan jo også få små switche idag, mener de kan fåes helt ned til 4 porte, så burde være muligt at finde noget som vil passe ind..


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
02-12-2010 19:48:12
Svar/Indlæg:
4437/91
En 4-ports Gbit switch kan fås til omkring en hund. Nok den nemmeste og billigste løsning.


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2010 20:00:21
Svar/Indlæg:
499/175
#1: Nej - det kommer an på hvad man bruger det til, samt hvad type netværk man kører med.

Læs nærmere hér:

http://searchdatacenter.techta...

https://www.elfaelektronik.dk/...

Unshielded Twisted Pair bruger kun 4 ledere, selvom kablet og stikket bærer 8.

Man kan således sagtens splitte et stik op til to kabler eller typer brug. Før man fik VOIP og gigabit ethernet splittede man i stort set alle installationer lederne op i et netværksstik og et telefonstik, fra samme nodekabel.



mison
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2010 20:10:11
Svar/Indlæg:
35/18
hvis du kun skal have din pc og acces point på ville det så ikke være nemmere at trække 2 kabler så kan du altid smide en switch på den ene ende hvis du i fremtiden vil udvide


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-12-2010 21:51:03
Svar/Indlæg:
2826/100
#5

Du har jo fakta på plads.. men find nu lige et link til en der anbefaler at du bruger den metode i dag.. 😉


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2010 21:55:57
Svar/Indlæg:
5421/53
#6 Han kan da altid smide en switch på, trods han kun trækker 1 kabel 😛


Juste92
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2010 22:07:46
Svar/Indlæg:
9/4
Hey guys.
Spurgte den IT-sagkøndige i vores omgangskreds og han var enig med det meste af det i siger.. Ny switch og kabel ind til mig gennem væggen ville være det letteste.

#6
Havde glemt at sige at der hvor routeren står er min fars stationære PC også og den kører også på kabel, så den skal blive der ;)



WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2010 22:13:14
Svar/Indlæg:
499/175
#7:

Det drejer sig ikke om, om man anbefaler metoden eller ej. Den benyttes fuldt ud stadig - alt efter hvad behovet er. Med splitter opnår man hvis det kun er et 100 mbit netværk funktionen ønsket uden problemer.

Skal forbindelse blot opdeles så opnår han det jo uden en switch. Switchingen er jo kun aldeles nødvendig på gigabit og med mange maskiner der taler på samme tid.