Opgradering fra E6300

Bundkort / CPU d.  05. december. 2010, skrevet af adennehy
Vist: 725 gange.

adennehy

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2010 05:40:10
Svar/Indlæg:
82/17
Jeg skal hjælpe min kæreste med at gøre hendes pc hurtigere til at klare Adobe Premiere Elements 7 videoredigering.
Lige nu har hun følgende:
E6300 1.8 ghz cpu
Asus P5Q SE plus mobo socket 775
4 x 1 gb ram
500 gb harddisk.
Jeg er endnu ikke helt sikker på budgettet men den billigste løsning er nok at genbruge bundkortet og skaffe en Crucial Real SSD 64 gb og en 4 core cpu. Men hvilken cpu giver en mærkbare spark i videoredigering for pengene?
Ville det være bedre at skaffe et AM3 bundkort og en Athlon II X3 eller 4 og give afkald på SSD kortet?
Budgettet er stramt og jeg skal prøve at få mest for pengene, jeg vil meget gerne høre jeres meninger.
Hilsen
Allan
jmose

Moderator
Tilføjet:
05-12-2010 09:23:06
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg ville gøre som du selv er inde på. Først og fremmest skaffe en LGA 775 Quadcore, det burde så absolut være muligt at finde dem brugt nu hvor både LGA 1156 og 1366 for alvor har bidt sig fast.

Dernæst ville jeg kigge på flere ram. 4x2 GB i ønsket hastighed. Flere ram er en billigere løsning end SSD.

Hvis du skal have noget der sparker mere er vi ovre i noget total opgradering. Dvs. enten noget dual Xeon eller alternativt noget AMD 6-kernet. Men det er som du nok har luret....En meget dyrere løsning.

p0inT

Superbruger
Tilføjet:
05-12-2010 17:07:37
Svar/Indlæg:
112/12
Det vil nok være billigste at skaffe en brugt LGA775 Quad core, ved ikke om det vil være en god ide at skaffe en SSD til det, men du vil nok få mere performance ud af den end med flere ram som jmose skrev, eller du kan købe nogen flere HDD´er som du kan sætte i RAID0. Men det vil være nemmere at finde ud af hvad "hun" skal ha vis du kan gi et budget!

Darth

Superbruger
Tilføjet:
05-12-2010 17:27:22
Svar/Indlæg:
813/49
En Q6600 skulle vel nok give et mærkbart skub til videoredigering, og I skulle kunne finde en brugt for omkring en 500-krone. Hendes bundkort ser jeg ingen grund til at udskifte. Flere RAM er jo afhængigt af maskinens OS, om det er 32 eller 64bit. Er det et 32, så kan I ikke udnytte flere RAM end I allerede har i maskinen, ergo nytteløst at proppe flere i. I givet fald skal der så også investeres i et nyt OS, og så begynder det jo at koste. Muligvis en SSD, vil dog ikke gøre mig alt for klog på, hvor meget det vil give specifikt i redigerings-øjemed.

adennehy

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2010 21:51:41
Svar/Indlæg:
82/17
Tak for svarene. Det lyder meget fristende at starte med at købe en brugt Quadcore. Eneste problem er at tosserne i den blå avis skal have mindst 1200 kr for deres gamle lort. Meget irriterende. Jeg prøver med en købe tråd og ser hvad der sker.
Min egne erfaringer med køb af en Crucial 64 gb SSD var meget positive. Det kan måske blive trin 2.
Jeg vender tilbage om nogle dage.