Privat deling af filer i windows xp?

Software d.  06. december. 2010, skrevet af adam93
Vist: 812 gange.

adam93

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2010 17:04:13
Svar/Indlæg:
233/16
Godaften HWT, mig og en kammerat fra klassen har for ikke så lang tid siden fået udleveret vores eksamen projekt til vores grundforløb som IT-Supportere.
og vi er nu nået så langt at vi skal til at sætte det hele op og konfigurer, men vi er besværre stødt ind i et seriøst problem!
Vi har fået det her af vide: Hjemme netværket skal bestå af en stationær pc der er forbundet med kobber til 3 G modemet. Denne computer er altid tændt. Endvidere skal der være min. 2 pc/notebooks hvoraf en skal være trådløs i netværket.

Routeren skal køre med maksimal sikkerhed på den trådløse del og de tilsluttede computere skal være indbyrdes forbundet i et hjemme netværk. Netværket skal dele musik og billedfiler.

PC-A
Denne stationære computer skal holde styr på printeren og have fast IP-adresse. Denne PC er altid tændt

Denne computer skal have en komplet installation af XP professional, med SP3, på en separat partition, en tidssvarende Officepakke, acrobat reader, alle relevante drivere. Alle programmer installeres på sin egen partition med drevnavn F:.
Der skal oprettes brugerkonti til det antal trådløse klienter der er i netværket, samt til en administrator. De enkelte brugere skal have deres egne private mapper, som de skal kunne får adgang til fra deres egne notebooks.

Sikkerheden optimeres med et gratis anti-virus og anti-spyware programmer. Vælg selv hvilke programmer, men vær opmærksom på, at opdateringer skal kunne foregå automatisk uden indgriben fra almindelige brugere.
Efter installation af operativsystem undersøges om alle relevante enhedsdrivere fungerer.
Desktoppen tilpasses så alle relevante ikoner er tilgængelige for alle brugere.
Tag en backup af installationen. Dette kan enten foregå med den indbyggede backup-funktion (windows backup)
eller ved at danne et 'Image' med et dertil indrettet tredjeparts værktøj som eksempelvis 'Ghost'. Denne backup skal ligge på sin egen partition.

Og vi har sådan set fået det hele til at virke som det skal, men det er lige den her: De enkelte brugere skal have deres egne private mapper, som de skal kunne får adgang til fra deres egne notebooks.
Vi kan simpelthen ikke få det til at virke! vi har prøvet alle mulige forskellige ting nu! vi har søgt internettet tyndt for "guides" på hvordan man gør det i XP, men INEGENTING virker!

nogle der har en ide om hvad vi kunne gøre?
Vi ville være ekstremt taknemellige hvis i gad og hjælpe os lidt her, vi står nemlig og skal til eksamen på torsdag :'-(

- Adam

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af adam93 d. 06-12-2010 17:23:48.
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
06-12-2010 17:33:34
Svar/Indlæg:
4983/48
er det ikke bare at oprette disse brugere (med password på self) og derefter deres private mapper via deres brugerkonti ?

derved kan der logges på denne Pc via de oprettede brugere´s konti, og så kan brugerne komme til deres private mapper (går udfra vi snakker om en slags brugerkonti låste mapper vel)

jeg har brugt denne metode, primært til at tilgå Share´s under Xp via en W7 installation, men da denne metode ellers er rimlig simpel, burde den også kunne anvendes her evt...

altså :

opret brugerkonti med password
tilpas de nødvendige mapper
også burde disse individuelle private mappe kunne tilgå med brugernavn og password.. (logon til netværksdelingen vil 100% sikkert virke, så hvis i eller kan tilpasse mapperne som ønsket ifh til dette forslag, burde det virke efter hensigten)

adam93

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2010 17:44:04
Svar/Indlæg:
233/16
Er nok ikke helt med på hvad du mener, men det vi sidder og roder med lige nu er det her:
http://www.codeproject.com/KB/... OG:
http://support.microsoft.com/k...

Går ud fra at det er noget lignende det du snakker om? har absolut INGEN forstand på XP, begyndte først selv at rode med computere kort tid efter Vista var kommet 😕

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af adam93 d. 06-12-2010 17:44:15.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
06-12-2010 17:57:34
Svar/Indlæg:
4983/48
ja du er ikke helt gal på den 🙂

altså hvis vi siger du laver en ny bruger som hedder Niels.

Bruger navn: Niels
Password: 1234

alene det at du har lavet denne bruger, giver Niels adgang til alle de åbent delte drev og mapper på Pc´en via hans login...

så går jeg udfra at vi skal lave noget sikkerhed på Niels´s private mapper (og det er så her jeg bevægere mig lidt væk fra det jeg ved mest om 😛 )

der burde kunne laves nogen ændringer i hans mapper, så de kun kan tilgås af Niels og Administratoren (admin kan sikkert også lukkes ude, men det er nok lidt mere advanceret)

det skal gøres via sikkerhed/mappe tilladelser, hvor Niels, nu også burde kunne findes sammen med de indbyggede bruger konti, derved kan du fjerne adgang fra alle andre og tilføje Niels som eneste bruger der må noget i den mappe 🙂

adam93

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2010 18:24:18
Svar/Indlæg:
233/16
#3 du har ingen anelse om hvor mening det der det lige gav! det gjorde lige så 5 øren den faldt, og nu viker det sgu!! :D

TUSIND MANGE TAK!! ❤

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
06-12-2010 18:26:29
Svar/Indlæg:
4983/48
hehe jamen håber da bare det kan bruges 😛

jeg ved nu godt det ikke er den optimale måde at gøre det på, men jeg ved dog også at den simple vej kan være vejen frem, selvom det kan tage en time at lave det på den måde, så kan det jo tage dage at finde en anden metode 😀

adam93

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2010 13:35:27
Svar/Indlæg:
233/16
Det godt nok kun ca 15, men har vi også kun 2 Klienter, som hver skulle have en mappe, og så skulle der være en dele mappe også, og så hul i om det er den optimale måde, det virker, og vi er i stand til at forklare hvad vi har gjort, det er hovedsagen! 😛

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
07-12-2010 13:51:24
Svar/Indlæg:
2826/100
//off topic

går du tilfældigvis i skole i Sønderborg??

adam93

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2010 15:36:55
Svar/Indlæg:
233/16
#7 nej?
går i slagelse, er der da nogle der har det samme problem som vi havde? 🙂

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
07-12-2010 15:40:59
Svar/Indlæg:
2826/100

Hehe ikke så vidt jeg ved, kunne bare se opsætningen lignede den du beskrev længere oppe 😉 Men okay, har kun kigget lidt løst på hvad de lavede derhenne, er heldigvis længe siden jeg var færdig på grundforløbet 🙂

Held og lykke med prøven når du når så vidt 🙂

adam93

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2010 16:34:09
Svar/Indlæg:
233/16
#9 når ok, det er kun noget af det vigtigste af det vi har fået udleveret, der er mere i det end det :D

Jo tak, satser stærkt på at kunne hente et 10 tal hjem :yes: