Wikipedia giver faktisk en ganske god forklaring hvis man søger på imap http://da.wikipedia.org/wiki/I... nemlig: "IMAP (Internet Message Access Protocol, blev tidligere kaldt for Interactive Mail Access Protocol) er en datanetprotokol der i lighed med POP3 benyttes til at få adgang til e-mail fra en e-mail-server. Den nuværende version af IMAP, IMAP version 4 revision 1 (IMAP4rev1), er defineret i RFC 3501. IMAPS er IMAP med kryptering.
De fleste e-mailklienter kan konfigureres til at give adgang til e-mail enten via POP3- eller IMAP-protokollen. Ved POP3 hentes e-mail ned til e-mailklienten og slettes derefter fra e-mailserveren. Ved IMAP eksisterer et ægte client-server forhold idet e-mails bliver på e-mailserveren og e-mailklienten giver besked til serveren om hvad den ønsker der gøres ved en given e-mail. Eksempelvis kan man på en IMAP-e-mailserver oprette andre mapper hvor e-mail fra indbakken kan flyttes over i, e-mail kan naturligvis slettes osv. Fordelen er at brugeren kan se alle sine e-mails fra en vilkårlig e-mailklient eller endda benytte flere forskellige e-mailklienter uden at e-mail der allerede er læst og hentet ned skal flyttes.
Både POP3 og IMAP klienter benytter SMTP-protokollen til at sende e-mail."
Tak. Men enten er gmail noget for sig selv, eller også er teksten mangelfuld. Jeg benytter pop3 på min PC sammen med gmail, men der ligger emails jo fortsat online, selvom jeg har hentet dem med mit email-program.
På Gmail er det kun anderledes fordi Gmail selv arkiverer alle mails i sin egen mappe - så det er ikke fordi Gmail bruger en speciel måde at hente mails med - gmail virker fint med IMAP og POP3 🙂
forklaringen er stadig lidt noget crap da man som bekendt sagtens kan hente mails ned via POP3 uden at slette dem på serveren, det kan konfigureres på klient-basis, man kan tilmed lave en slags mini-sync tilstand mellem pop3 server og klient