42* / 46 * pc skærm - råd

Diverse d.  07. december. 2010, skrevet af Colt
Vist: 2807 gange.

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 19:09:10
Svar/Indlæg:
28/6
Står og er i gang med en mindre omrokering herhjemme og tænkte jeg måske kunne få byttet mit 3x 22* setup ud med en 42 eller 46* tv som kunne hænge smalt ind til vægen..

Og står lidt mellem disse to modeller:

Samsung UE46C6005 som har de 100 hz 1080 dog ikke 24p

til små 8.000,-

og så er der LG's :

LG 42LE730N som også har de 100 hz og 1080- 24p og 2.4 ms

til små 7.500,-

Ville høre om nogen har nogen erfaring eller råd til denne ide med et tv som fast pc skærm..?
Min ide var at smide lidt strøm og et hdmi i røven på den og hænge den så tæt op på vægen som muligt..

Så kravene til det nye tv er mindst 42 tommer, så smalt som muligt og max. 8.000,-
Og leder selvfølge efter et LED / LCD da der sikker vil blive en hel del retention / burn-in på plasma med alle de faste billeder

Alt hjælp er påskønnet på forhand
razer

Nørd
Tilføjet:
07-12-2010 19:12:05
Svar/Indlæg:
250/42
en ting du skal gå efter er 100hz på dit tv, det bliver meget udnyttet når du smider din pc til

ellers synes jeg du skulle gå herind og spørge nørderne herinde, et meget bedre sted at spørge

http://www.flatpanels.dk/

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 19:14:38
Svar/Indlæg:
28/6
Den er skam allerede oprettet derinde :) men uden held endnu.. Så tænkte jeg ville give mit gamle hwt en chance

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2010 19:33:19
Svar/Indlæg:
3854/175
#0 okay nu er det ikke så lang tid siden jeg brugt meget af min tid på tv..
Mit råd til dig ville være at ikke gå efter det skulle være smalt, fordi når det først er på væggen lægger du ikke mærke til om det er 2 eller 4 cm. Endnu et offer for slamsungs ufattelig tunge markedsføring - no offense.. Men gå efter det Billede du bedst selv kan li at se på.. Og så prøv så vidt muligt at gå uden om LED, da de er latterligt over prissat og ikke giver dig bedre billed kvalitet..
Men kig i butikkerne..
Og husk! At fordi der står 100 hz på det kan det altså IKKE (IKKE) modtage de 120 hz et gfx kan spytte ud - det er to verdener

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2010 19:34:13
Svar/Indlæg:
8947/160
Som jeg også har skrevet til dig på flatpanels, så syntes jeg det er en dårlig idé med et tv som "monitor". Du vil få langt mere glæde af en rigtig monitor, feks en 30" dell. Og egentlig er størrelsen også bare et spørgsmål om hvor langt man sidder fra skærmen. En god 30" som er rimelig tæt på må altså blive det optimale, istedet for en 42" der e feks 1.2mtr væk. 😉

red_martians

Moderator
Tilføjet:
07-12-2010 19:42:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
Husk at det 100hz-noget ikke kan bruges i forbindelse med en PC, eller nok nærmere ikke må sammelignes med de pc-skærme der har 120hz. opdateringsfrekvensen på alle fjernsyn er 60hz, når man tilslutter en computer.

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 19:59:45
Svar/Indlæg:
28/6
Ja men som sagt 30* tommer er for småt.. og det skal desværre sidde tæt til vægen.. jeg har 2 none LED helt nye som jeg er yderst tilfreds med.. Men da dette komme til at hænge i en grov i stuen vil jeg have det så tæt på vægen som muligt da man ser på det fra siden på sofa'en...

Men er gald for den info med de hz der kun er 60hz fra pc'en..

Nogen der har nogen ideer til hvad man så kunne gå efter af monitor til pc'en når vi taler 40* størrelsen ??

red_martians

Moderator
Tilføjet:
07-12-2010 20:18:17
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6: TV kan som sådan ikke modtage mere end 60hz... der sidder en computer inde i skærmen, der gætter sig til hvordan billedet måske kunne ha' set ud, hvis det havde været 100hz. Det giver sådan et meget svømmende uroligt billede, så bare roligt. De fleste med bare lidt behov for at ha' et godt billede, slår det her "billedeforværring" fra.
Har faktisk snakket med én der blev søsyg og ville aflevere fjernsynet tilbage. 😕

red_martians

Moderator
Tilføjet:
07-12-2010 20:19:06
Svar/Indlæg:
7881/1165
DEsuden er den LG en fantastisk skærm. Har seriøst et godt billede.

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 20:29:21
Svar/Indlæg:
28/6
Jeg er også brændt max varm på den LG.. Men har allerde deres 50* tommer i soveværelset og et nyt 3d samsung i stuen.. Og vil sige at skal jeg bedømme på billed og design vinder LG hands down.. og når nu det her billed hængt op som en billed ramme og ellers pc skærm.. Ville jeg gerne have deres flotte design til når det hænger slukket på vægen og der skal spises helt op ad det..

Men for lige at forstå helt rigtigt.. Så ville jeg ikke kunne eller ville jeg kunne få 100 fps når jeg fx. spiller FPS spil ?? and sutch ?? for der er jo uendelig stor forskel på 60fps og 100 fps i et FPS spil :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Colt d. 07-12-2010 20:32:50.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
07-12-2010 20:32:38
Svar/Indlæg:
5680/460
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

nup en panasonic g20 :) hurtigere end lcd/led bedre billed men den findes vist kun i 42" og 50" men dem ville jeg vælge vis det var :)=

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 20:38:08
Svar/Indlæg:
28/6
Det er smag og behag.. Men syntes simpelthen det er for grimt et tv.. For kommer til at hænge i en ny spisestue.. Samt Plasma er tosset til pc brugt med faste statiske billeder fra windows.. Ved panasonic klarer sig godt hvad angår et godt billed.. Men syntes stadig at tv'et er blevet en del af indretningen og der følger panasonic bare ikke med LG og samsung i mit hus :)

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2010 20:55:08
Svar/Indlæg:
792/52
Dit grafikkort kan sagtens lave 100 fps i et spil, men de 100 fps bliver ikke vist på din skærm. Stadig kun 60 fps.

Ligesom på en fladskærm til computere.

Har forresten selv et LG sl9500, stortset magen til LE730N, design mæssigt.

Og det hænger ret tæt på væggen, dog kan det ikke komme helt tæt mod væggen da stikkene peger bagud, så du skal hvertfald have et vinklet HDMI kabel, eller bruge den indgang der er i siden.

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 21:14:33
Svar/Indlæg:
28/6
Nu ved jeg godt jeg kommer til at virke som en lettere retard.. Men ligesom mine pc skærme også kan køre 100 fps.. Ville der så være den store forskel "fps" messigt fra fx. mine 22* skærme til sådan en 42 eller 47* tommer sag.. Billed messigt for mig ? ligesom når du kører fx. Counter-strike på en 50 eller 60hz skærm så ændrer det hele din sens og følelsen af din kontrol..

Sammenligner desuden med 3x 2233bw samsung skærme..

Vil bare gerne være helt sikker på hvad jeg laver før jeg sælger dem her og sætter endnu et tv op.. For ikke at tale pengene.. 🙂

red_martians

Moderator
Tilføjet:
07-12-2010 21:55:08
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13: Dine nuværende LCD-skærme kan også max modtage 60hz. Bliver det mere end 60fps konvertere den det til 60hz. Så fps, bliver konverteret til et fast 60hz signal, ved at skærmkortet tvinges til 10, 15, 20, 30 eller 60hz. Kommer "grafikken" ikke over 60fps, kører den kun med 30hz og ganger billedet med 2 så det bliver 60hz igen, og det kan mærkes. Kører den 100fps konverterer den til 60hz, og den kører jævnt 60hz, da du konstant holder dig over. Det er reelt kun gamle CRT-skærme der kan variere i frekvens. Der findes dog enkelte 120hz LCD'er, så der kører den så 10,15,20,30,40, 60 og 120hz.
Men FPS måles internt på grafikkortet, hz er det signal som det sendes ud med, og der er en sammenhæng, men fps er ikke det samme som hz. 🙂

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 21:59:17
Svar/Indlæg:
28/6
:) Sååååååå kommer vi tæt på!! nu lærer jeg da en masse nyt og er nærmere på mit sidste sprøgsmål som jo så er: ville jeg mærke forskel på de 2233bw i fps spil og opdatering osv. "og taler ikke ms da jeg kun går fra 2ms til 2.3ms" men sådan rent billed messigt.. Og er vi enige om at hvis jeg via 260gtx gfx kortet's hdmi udgang til tv'et vil få lige så kraftigt data igennem som alm. VGA eller hvad de hedder ??

ps. Er super glad for alt den info her.. Og kan fornemme du har svaret på det sidste spørgsmål også her red_martians så håber jeg at jeg har formuleret det ordentligt..!?!?
😛

red_martians

Moderator
Tilføjet:
07-12-2010 22:24:07
Svar/Indlæg:
7881/1165
#15: Til det sidste er det skærmen det sætter begrænsningen, så det gør ingen reel forskel. dog er VGA-kablet analogt, men bliver det sat rigtigt op er det meget få der kan se forskel på hdmi/dvi og VGA.
Du kan faktisk meget vel opleve flere forskelle. Inden for LCD-verdenen regner man i 3 forskellige type LCD-teknologier. Dine fladskærme er den billigste teknologi kaldet TN. LG benytter sig af den dyreste kaldet IPS. (derudover findes der også en VA-teknik som ses hos de fleste konkurrende TV-producenter) IPS har den fordel at den gns. set er en ret hurtig teknik. man kan altså langt bedre stole på det respons-tal der nu står på papiret. TN og VA er teknologier der variere rigtigt meget på responstid, så teorietisk set vil en LG muligvis trække mindre slør end dine computerskærme. Det sidste er farverne. en TN-skærm er oftest kun det man kalder 6bit hvor en IPS og VA er 8bit. De kan derfor vise næsten 100gange flere farvenuancer end TN. Sidst men ikke mindst har IPS langt bredere betragtningsvinkler hvilket er godt hvis den skal bruges som stor computerskærm, da den ikke mister særligt meget farve og kontrast i hjørnerne, eller fra skæve vinkler.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2010 22:31:03
Svar/Indlæg:
3854/175
#0 Please lad være med at købe en LED. de er vildt over prissat...

Teori:
LCD: Liquid Crystal Display - bagerst sidder der nogle CCFL (kold katoder) og lyser igennem farvefiltre, hvor farven "bestemmes" og tilsidst fast sættes lys styrken ved hjælp af de små krystaller der enten kan lukke for lyset eller åbne helt (eller en mellem ting) deraf navnet.. Pga af at det er krystaller kan de ikke helt lukke for lyset, hvorfor sort niveau ofte ikke er helt perfekt på LCD..

LED: Light Emmited Diodes - Ovenstående afsnit bare med LED pærer istedet koldkatoder.. Dog er sortniveauet ofte lidt bedre på LCD m/ LED pærer pga at man kan skrue ned for lysstyrken alle stedet på skærmen alt efter hvor lyse og mørke områder er..

Afsnittet om plasma sprang jeg over fordi jeg dels ikke er 100 på præcis hvordan det fungere og dels fordi plasma alligevel er udelukket inder her sammenhæng.. Men det lyder som om du selv ved en smule om det... Det var bare så du ikke tog fejl af LCD og (det forbandede) LED..
Egentlig underligt at man navngiver en skærm teknologi efter dens baggrundsbelysning.. Man ville jo også glo noget hvis der en dag i elMutanten eller expert stod: Tilbud på alle CCFL skærme.. Folk ville jo ikke vide hvad det var..

Hvis du vil høre min mening om LED: Det er noget værre fis, opreklameret af især Samsung, men også LG og Sony.. Bare for at sælge nogle fjernsyn til overpris og gøre nar af kunderne.. 😎

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2010 22:33:56
Svar/Indlæg:
3854/175
#16 +1

EDIT: #16 ved samme opløsning og signal kan du ikke de foreskel på DVI og HDMI da begge standarder er digitale.. Men DVi/HDMi vs. Analog kan du godt se foreskel (ihvertfald teoretisk set)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 07-12-2010 22:36:37.

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 22:35:25
Svar/Indlæg:
28/6
#16 ❤ Tusind mange tak for hjælpen.. Du skulle have en lille fane i siden hvor man kan donere en flaske jule vin.. Jeg lærte en masse her og har jeg forstået det rigtigt vil den LG LED/LCD skærm jeg har fundet/(tænkt mig at købe) givet et bedre billed end mine 3 små samsung her.. Så det bekræfter jo bare min ide om at det burde kunne lade sig går :)
Og da jeg anyways har 7;1 lyd system fra pc'en kunne jeg vel smide det i en VGA til hdmi convertet i det ene stik på grafikkortet.. "hvis det kunne gøre en forskel" :)
Endnu engang mange tak.. Syntes det er skønt når folk sådan deler hjælpende ud af deres viden !

#17 Ovenstående gælder også dig..
Og syntes aldrig jeg lader mig helt kampagne og fanget af det altid skal være det nyeste nye til max pris.. Men da jeg har et Plasma som sagt i stuen og soveværelset som er 5 og 7 cm brede og de ikke er hængt op og er yders tilfreds med dem begge... At det måske kan bevise lidt at det nettop helt bider på mig med alt det kampagne og markedsføring og jeg også er enig i at LED er overpriced.. Men kan ikke finde billigere LCD som er helt så smalt.. Og da det nettop er til en grov i stuen hvor man vil komme til at sidde ret tæt op ad det og det har en helt anden vinkel fra resten af stuen og man konstant vil se det fra siden fra sofaen og sofabordet i den anden afdeling.. Syntes jeg nu engang at jeg for at skulle være rigtig glad for det og for at få det pæneste resultat desværre bliver nød til at betale det ekstra.. Selvom jeg er helt enig med jer i at det er pricey i forhold til hvad man for for pengene især med et plasma og så efterfølgende LCD

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Colt d. 07-12-2010 23:00:53.

razer

Nørd
Tilføjet:
07-12-2010 23:21:09
Svar/Indlæg:
250/42
undskyld kan ikke rigtig hvad det hedder, det er en indstilling som gør at der bliver meget dybde i billet, som man kan tage på og fra,,,der er nogle der kan li det og andre kan ikke, men har panasonic g20 det...

Colt

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2010 23:37:07
Svar/Indlæg:
28/6
:) Når jeg tager mine 3d briller på, på mit samsung her i stuen bliver der Utrolig meget dybde... Men ellers er jeg ikke helt klar over hvad du mener ?? Dynamisk kontrast hvilket nok mere er PANG vs oprigtigt billed... Men razer inde på;

http://www.flatpanels.dk/test....

Her har du en super god test af det..

Det jeg lige kommer til at tænke på ellers er THX ?? for det er en standart kalibering fra panasnoic side som er en standart indstilling på dit tv. Som du kan slå til på nettop disse THX modeller som fra producentens er indstillingerne til den bedste kalibrering / indstillinger til bedste billed visning.. Og det skulle også gerne give en smugle dybde i tv'et.. Mit 3d her i stuen har det ikke.. Men mit LG plasma i soveværelset har og det virker bare kanon med THX opsætning.!

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2010 23:45:08
Svar/Indlæg:
4018/217
Altså nu har jeg læst de fleste svar i denne tråd. Kan HDMI 1.4 ikke køre med 120 billeder/sec? I så fald skal du gå efter et tv med HDMI 1.4 samt et gfx med samme standard.

De nye panasonic fjernsyn har utroligt svært ved at brænde fast så tror ikke det bliver noget problem.

Colt

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2010 00:34:14
Svar/Indlæg:
28/6
Panasonic er slet ikke en mulighed da jeg ikke vil give penge for deres design.. Og er udmærket klar over de har en fantastik performance for pengene.. Men som nævnt tæller design en del på lige nettop dette tv med placering and so on.. Og hvis man som jeg gør.. Godt kan lide at have pc'en tændt i flere dage ad gangen tror jeg ethvert plasma vil få burn-in.. Jeg har også netop købt en god bunke af 1.4 hdmi stik da mit 3d tv til stuen også skal bruge dette.. Og så vidt jeg har kunne læse mig frem til er nettop 42LE730N også klar til 1.4... Så er nok nærmere at jeg skal opgradere lidt i gfx og pc'n senere hen :)
Men som du skriver med hdmi 1.4 så hvad jeg har fået af vide at bandwitch er blevet forøget samt den nu i stedet for kun at sende date en retning nu fører data begge veje.. Som kan være nødvendigt til netop 3D og din BD..
Håber på lige så dejlig hjælp / service når jeg om et par uger vender tilbage og skal til at i krig med router og NAS server til hele lortet :)

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2010 00:39:22
Svar/Indlæg:
8947/160
Colt, er dine nuværende skærme ikke 120hz.?

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2010 08:57:51
Svar/Indlæg:
3854/175
#23 du behøver ikke at købe 1.4 kabel... Et 1.3 kan sagtens klare det, bortset fra internet funktionen.. Og nej, jeg tror faktisk slet ikke at HDMI kan overføre 120 hz billeder.. Men husk at intet fjernsyn til stuebrug der understøtter 120 Hz råt...

Men keep ok going med LCD.. Plasma er absolut ikke optimalt til Pc brug.. Dog er prisen på LEDE tv men stadig overpriced ift alm LCD

Badgrisefarm

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2010 11:31:14
Svar/Indlæg:
123/8
Har kørt med den her i 1 år hvor jeg kun har brugt den som computer skærm og det er uber cool, minus skal være murlighed for at dæmpe lys i dit værelse hvis du vil se det optimalt.
http://www.hifiklubben.dk/prod...

Colt

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2010 15:06:32
Svar/Indlæg:
28/6
# 24 nu er det længe siden jeg har set på specc's på de banditter her men nej lader det ikke til det er desværre...

# 25 tja men lader ikke til jeg kan få meget bedre til stuen.. Som jeg har forstået det er ligegyldigt om jeg går efter 200hz eller 100hz på tv'et da det jo som er forklaret så flot gfx'et osv. der styrer det via pc'en og tv'et selv :) Men ja nu hvor jeg anyways har 5 x 5 meter 1.4 hdmi stik liggende kunne jeg lige så godt være sikker på det gerne vil arbejde sammen med det..

# 26 ideen er god nok.. Problemet er at den vil så for tæt på og er i et ret lyst område.. Samt ideen var at få det væk fra bordet og lave det om til spisestue / pc bord hvor man kan klase tastatur og mus op og ellers hive det væk når maden skal på bordet.. Så ideen er god nok desværre bare ikke til lige den her. :)

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Colt d. 08-12-2010 15:25:30.