Nyt videokamera ?

Diverse d.  09. december. 2010, skrevet af Nemsisdk
Vist: 2516 gange.

Nemsisdk

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2010 19:04:02
Svar/Indlæg:
310/92
Hejsa.

Jeg skal ud og have købt et videokamera, da jeg skal være far inden længe.
Så man vil jo gerne have et godt kamera, som kan forevige deres bevægelser.

Jeg har et par krav:

Kompakt
Brugervenligt
HD kvalitet
Skal kunne tage fornuftige billeder

Hvad skal man gå efter???

http://www.edbpriser.dk/Search...

MVH

Klaus
test123

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2010 19:17:09
Svar/Indlæg:
1017/8
Skal du også kunne tage billeder i decent kvalitet ville jeg gå efter DSLR.

Nikon D3100 (har menu med user guide, til de forskellige ting)

Canon 500/550d er imo lidt outdated ift. Nikon D3100 (som lige r kommet)

Eller så skal du købe et video kamera og et point and shoot kamera ved siden af. Fordelen ved et slr r dog du har begge ting samlet.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2010 19:33:53
Svar/Indlæg:
1081/251
Mit copy/paste svar igen igen

Dslr til video er NO GO!!!!!!! hvis ikke du bruger 5-20K på ekstra udstyr. Et dslr kamera kan lave super fede ting Men det kraver en del ekstra udstyr.

ja jeg har prøvet Dslr video og har prøvet næsten alt ekstra udstyr du kan få der til

Nej kik du på en Canon LEGRIA HF200 til ca. 4500 kr så har du et kamera som kan lave noget ok privat video og som er nemt at bruge ( så din kone også gider at bruge den)

copy/paste fra et svar jeg har givet før...

Et dslr kamera er IKKE det samme som et video kamera.

Et sådan kamera laver nogle rigtig flotte ting og man har mulighed for at lave nogle ting som selv et dyrt tv kamera til 300.000 kr ikke laver. Grunden til dette er at du har en stor CCD blok som kan tage en masse lys ind og dermed kan lave noget rigtig flot video også selvom du går op i ISO. Men det der er det største plus er helt klart at du kan bruge dine optiker og opnå dybdeskarphed som ingen video kamera kan (hvis ikke man sætte film optiker på foran som koster mere end en personbil i indkøb og Dette gør at du på optik siden har en mega force frem for et video kamera. Så hvis vi taler om video kvalitet og optik muligheder så er DSLR super løsning.

MEN MEN!!! Jeg bruger selv kamera fra 5000-500.000 kr. og jeg må sige at det video jeg har lavet på en Canon D5 mark II ser rigtig fedt ud og du skal langt op i video kamera før du kan være med. Men når det så er sagt så er der nogle andre ting som bare IKKE dur en meter. Et 5D mark II eller en Nikon D300s er bare ikke fed at lave video på når det kommer til at optage. Her tænker jeg på at det er ikke til at lave fokus på eller blænde og der er ikke en stilling du kan holde den på så du kan holde til det i mere end 2-5min. Det jeg siger er at en dslr kamera kan på ingen måde være med et video kamera når det kommer til handling og kontrol over din optagelse. Hvis du ønsker at bruge et dslr kamera som video kamera så kommer du ikke uden om at bruge lige så mange penge på ekstra udstyr (fokus hjælper, viewfinder osv.) som du har givet for det kamera.

Så kort.

Dslr kamera laver rigtig flot video og kan nemt bruges til ting som bare skal laves på et stativ eller noget hvor du ikke har fokus skift eller en masse lys skift. skal du bruge dit dslr som et rigtig godt video kamera så skal du ud og købe udstyr ved siden af. men hvis du så gør dette og du bruger noget tid på at sætte dig ind i brugen af dit udstyr så kan du lave film

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korben d. 09-12-2010 19:41:49.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2010 19:38:17
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har et Nikon D3100. Det er et super kamera til video. Det optager i 1080p og kan optage i dårlig belysning samt tager nogle rigtig lækre billeder.

Selve kameraet koster ikke meget og kan senere "udbygges" med anden optik, ekstern flash/lys mm.

Du kan evt se noget af det jeg har optaget på min kanel: http://www.youtube.com/user/Th... /a/u/1/2OeSrJmmJaU

Ps/EDIT det som #2 siger giver ingen mening... Med D3100 får du netop optik med optisk stabilisator med i købet så du får mere rolige billeder.
Men kan dog godt følge #2 i at du også skal overveje et rigtigt videokamera. Altså det kommer an på om foto eller video er mest vigtig for dig...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 09-12-2010 19:41:48.

Ezistef

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2010 19:49:11
Svar/Indlæg:
385/67
#1 - på hvilken måde kan Canon 550D lige være outdated i forhold til Nikon D3100?

#0 - på hvilket niveau ligger dit budget? Hvad vægter du højst; still-billeder eller video? Hvis det er video, så kan jeg kun tilslutte mig #2's fine svar. Køb et spejlrefleks til still-billeder og et decideret videocam til levende billeder.

Jeg har selv nedenstående HD videocam, og det kan jeg godt anbefale. Især er jeg imponeret over billedstabiliseringen og performance under dårlige lysforhold.

http://www.sony.dk/product/hdd...

Mvh.
Ezi

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2010 19:49:17
Svar/Indlæg:
1081/251
#3 det har ikke en meter med det at gøre. Prøv du at lave noget repotage eller sport på et dslr kamera. Dslr er fedt til reklamer og musikvideo og som også film hvor du har et studie setup. Men glem det til move and shot og andre ting hvor du har brug for fuld kontrol hele tiden. Video er ikke kun god billede kvalitet men også mange andre ting

Jeg har lige set dine video'er og det er jo 100% det jeg siger. Alt hvad du laver er stativ og uden fokus skift. Og det er den god til. Men prøv du lige at stå og filme på sygehuset til en fødsel og se hvad du kommer hjem med.

Jeg står 100%. Ved hvad jeg skriver og til forskel fra mange andre så har jeg prøvet stort set alle setup's og jeg underviser video/tv/avis fotografer i video og still FOTO.

Jeg vil heller have et video kamera som giver fuld kontrol end et kamera som laver flotte billeder men med mange begrænsninger.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korben d. 09-12-2010 20:09:29.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2010 19:56:58
Svar/Indlæg:
1081/251
#4 ja det med canon 550 er jeg heller ikke med på. Jeg har selv Nikon udstyr for mange penge men når det kommer til video så er canon foran.

Nemsisdk

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2010 20:05:07
Svar/Indlæg:
310/92
Super lækkert med så mange indlæg 😲

Kameraret skal bruges til private optagelser i hjemmet og på ferier.

Ville bare også gerne have en som kunne tage billeder, så man ikke skulle slæbe rundt på 2 kameraer.

Budgettet ligger på max 5000kr

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2010 20:11:27
Svar/Indlæg:
1081/251
Hvis du går efter dslr til video så se på canon 550 men prøv det først i butikken og se om du syntes om at lave video på måde. Det er langt fra det samme.

test123

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2010 20:22:32
Svar/Indlæg:
1017/8
#4 dial button placering og "workflow" på cam , imo. men r individuel mening

rent spec mæssigt kan du jo ikke pege fingre

Nemsisdk

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2010 20:23:13
Svar/Indlæg:
310/92
Tror at et Canon EOS 550D er lidt overkill til vores forbrug, men det tager sikkert nogle mega fede billeder.

Jeg var mere til noget håndholdt videokamera, som også kan tage nogle gode skarpe billeder.

Et stort plus ville være en med en stor hd, så man ikke skal have en hel stak sd kort.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2010 20:31:38
Svar/Indlæg:
1814/48
Hvad med http://theflip.dk/ til video. Jeg syntes at jeg har hørt en del godt om dem og med deres priser skulle der også være til et fornuftigt fotokamera i budgettet.

Nemsisdk

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2010 20:32:07
Svar/Indlæg:
310/92
Men kan da se at 5000kr sikkert ikke er nok :no:

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2010 23:21:24
Svar/Indlæg:
1001/5
Jeg giver Test123 ret, et DSLR kan lave fede sekvenser i en film, men at bruge til at lave alle optagelserne vil du blive meget træt af. Jeg har selv arbejdet lidt med det, og det kan på inden måde hamle op med et godt videokamera.

Køb du et håndholdt videokamera som du selv er inde på 😉

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2010 00:09:36
Svar/Indlæg:
4018/217
#5 Jeg har desværre intet stativ. De videoer jeg har optaget er håndholdt bort set fra nogen at scenerne i den video fra skydeklubben, der har jeg sat kameraet på et lavt bord for at optage nogen af scenerne... Der er bare en ret god optisk stabilisator i mit kamera... Eller rettere jeg har et stativ men har smidt den del man skruer fast på kameraet væk under min sidste flytning 😴

#7 Så skal du tage et rigtig videokamere. Tror sagens du kan få et godt et for 5000kr. Spørger lige FnaX her fra siden om han lige kan kigge på denne her tråd. Han har ret godt styr på videokamerae 😉

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 10-12-2010 00:16:04.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2010 00:36:26
Svar/Indlæg:
4156/111
1. Du har ikke lyst til at have et kamera med integreret HD hvis du vil bruge den interne mikrofon til lyd delen. Ja, du skal ikke skifte SD kort hele tiden, men nu forholder det sig jo sådan at man kan få 16Gb kort for omkring 350kr hvilket måske svarer til et par timers optagelse. Ergo, rigeligt til en start!

2. Et håndholdt "familie" digital video kamera kan ikke tage skarpe/rene billeder.

3. Til omkring de 5k vil jeg anbefale dette kamera: http://www.edbpriser.dk/Produc...

Ellers skal du kigge efter noget brugt. Der er som regelt en del penge at spare! 🙂

Nemsisdk

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2010 06:42:05
Svar/Indlæg:
310/92
Hvis jeg alligevel ofrer 5300kr på M31 ville det så ikke være bedre at gi de sidste 1200kr og købe S200 ?

Hvor stor forskel vil der være fra et 3,89Mpix og til et 8,59 Mpix ?

MVH

Klaus

k0ch

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2010 11:19:00
Svar/Indlæg:
160/10
#5 Korben:

Af ren nysgerrighed, hvor underviser du henne? 🙂

#Topic:

DSLR er kanon til optagelser, hvor det er indøvet hvad der skal ske, med hensyn til fokus skift og blændetal, men men men, familie videoer ville jeg ikke begynde at begive mig ud i med et DSLR kamera...

Køb dig et billigt videokamera til video. 🙂

korben

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2010 19:24:27
Svar/Indlæg:
1081/251
#17. Jeg bliver lejet ind af mange firma'er og skoler.

Jeg underviser mest ved de store tv stationer og firma'er som skal igang med at lave tv til deres Web.

De sidste kurser har været DR og forsvaret. ???