Uni uddannelse med hardware

Diverse d.  12. december. 2010, skrevet af Eiezo
Vist: 731 gange.

Eiezo

Overclocker
Tilføjet:
12-12-2010 16:38:08
Svar/Indlæg:
168/37
Hej,

Jeg læser jura, og er i gang med at afslutter tredje semester ved Århus Universitet. Jeg er godt nok ved at kører træt i det, og har det sidste halve år overvejet at stoppe. Anyways, nu til overskriften :P Jeg har altid haft en forkærlighed til computere, specielt hardware delen - synes sgu det er meget spændende med alt det nye teknologi der hele tiden kommer på den front. Derfor overvejer jeg, som nævnt, at stoppe på jura til fordel for en computer orienteret uddannelse. Jeg har ledt en del på ug.dk, men synes ikke jeg kan finde noget derinde - mener generelt at ug.dk er en dårlig side, den er simpelthen alt for uoverskuelig. Derfor henvender jeg mig til Jer. Læser nogen af Jer, noget med computere, hvor hovedvægten ligger på hardware delen, som I kan anbefale?
Afslutningsvis skal jeg nævne, at jeg intet erfaring har med programmering, men jeg er klar over at jeg spiller ikke udenom og jeg er selvfølgelig klar på at lærer det.
Håber I kan hjælpe. Der er to krav: 1) Det skal være på universitets niveau eller tilsvarende, dvs. computer uddannelser på teknisk skole kan jeg ikke bruge til noget. 2) Det skal være, så meget så muligt, hardware orienteret.

Mvh

Eiezo - den forvirrede jura studerende.
Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-12-2010 16:50:24
Svar/Indlæg:
3636/386
Læser Humanistisk Teknologi på Roskilde Universitet og det er generelt meget indenfor Teknologi og der kan du selv vælge at komme over på mere computermæssige ting.

ak4ever

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 16:59:42
Svar/Indlæg:
462/22
Jeg læser til elektro ingenør på IHK - Ingenør Højskolen København.

Det er meget godt spredt ud over digital elektronik, analog elektronik, programmering og digital lydbehandling. Hvis det lyder interessant kan jeg godt fortælle dig en hel del mere om det.

Jeg syntes selv at det er super fedt, pga. de store projekt fag, men mindre fedt grundet deres meget uakademiske tilgang til sagerne.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ak4ever d. 12-12-2010 17:00:32.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
12-12-2010 17:18:22
Svar/Indlæg:
5363/442
Hvis du gerne vi arbejde med hardware(udvikling) er vi jo nok ude i noget elektro ingeniør som #2, der er der både de mere praktisk orienterede diplomingeniør eller civil der er mere teori/forsknings orienteret.

For dig lyder det dog umiddelbart ikke som om det er selve udviklingen der trækker - men nærmere ny teknologi i al almindelighed, så tror du skal være lidt mere specifik. At sige "noget med computer/hardware" er altså lidt som den evindelige kliche "noget med medier" 😉

Lyder lidt som om noget i retning af det #1 foreslår er mere i din blodgade?

inside

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 17:20:58
Svar/Indlæg:
805/46
Jeg er ved og tage en master i product development and innovation hvor man lærer en maase omkring nye teknologier samt hvordan de bliver brugt af forksellige virksomheder til produktudvikling. Feks har jeg lige skrevet en rapport med analyse af de forskellige teknologiske strategier som Microsoft og Sony valgte med deres nuværende generation af gaming konsoller for at blive den mest dominerende platform.

Og så er der en masse omkring feks produktudvikling, globalisering og kundeorienteret design.

Før masteren tog jeg en batchlor i integreret design, hvor man lære at desgine alt mellem himmel og jord. Batchloren er ikke særlig teknologisk orienteret, det er mest omkring samspillet mellem alle parterne i produktudvikling som man lærer. Altså så du efter udd. Faktisk har alt den viden du behøver for st kunne designe og udvikle et produkt.

Så selvom du ikke sidder og arbejder direkte med hardcore hardware udvikling under uddannelsen så har du rig mulighed for bagefter og søge job hos hardware virksomheder og blive en del af deres designteam :)

Men ellers skulle du være E-ingeniør så kommer du vel tid at kunne lave diverse print til hardware blandet andet

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af inside d. 12-12-2010 17:26:27.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 17:21:42
Svar/Indlæg:
743/13
Selv læser jeg på DTU, men uddannelsen er mere generelt elektronik, og ikke så meget hardware, som jeg tror du forestiller dig.

Jeg tænker at du måske også gerne vil blive i det jydske, og vil derfor foreslå at du kigger på AAU's tilbud:
http://studieguide.aau.dk/Udda... (39326)

Den kan også læses på 3½ år, som måske er lidt mere erhvervsorienteret:
http://www.studieguide.aau.dk/... (6968)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mazlink d. 12-12-2010 17:22:50.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2010 17:22:51
Svar/Indlæg:
3854/175
Hvis det stadig findes, kunne svagstrømsingeniør også være en mulighed, det tror jeg nok har en del med computer at gøre

kojs

Overclocker
Tilføjet:
12-12-2010 19:19:38
Svar/Indlæg:
181/0
Jeg ved ikke om du finder en generel computer-hardware orienteret vidregående uddannelse i danmark. Har ikke lige hørt om nogen, og tror helt ærligt den slags hører til hos vores produktive fætre i det fjerne østen.

Jeg er selv igang med at tage en civilingeniør i Elektronik og IT på Aalborg Universitet (tredje semester), som jeg tror #5 linker til. Denne uddannelse tager fra start fat på analog teknik samt programmering af mikroprocessorer, hvorefter man senere på bacheloren, efter man er blevet rykket godt rundt i analog kredsløbsteori (modstande, kondensatorer, transistorer osv.) på tredje semester, går over til logiske- og digitale kredsløb og direkte computerprogrammering. Efter bacheloren er der, hvis man vil tage en master, mange forskellige muligheder for den vidrer uddannelse, blandt andet inden for automatik, akustik, space (satelitter mm), mobile enheder og meget andet. Men direkte computer-hardware har jeg ikke hørt nogle projekter om :/...
Dog tror jeg uddannelsen en af dem der matcher bedst det du søger i den beskrivelse...

Du skal være velkommen til at smide en PM hvis du skulle have nogle spørgsmål vdr. uddannelsen og de projekter vi laver.