ssd opsætning ? fatter nix

Diverse d.  19. december. 2010, skrevet af sesam
Vist: 1604 gange.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2010 19:32:04
Svar/Indlæg:
2516/381
Lige for at være ærlig, så fatter jeg ikke en meter af opsætning af ssd.

Har søgt lidt rundt,, og læst, men forstår stadig ikke :no:

Pc køre windows 7 32 bit.
Og ssd er en corsair c300 64gb

Trim, det er noget med at frigøre plads, når man sletter en fil,, og hjælper disken til at forblive hurtig..

men hvordan slår jeg det til ??

Har fundet sådan en her på tweak..
http://www.tweak.dk/forum/thre...

Men de skriver aktivere "AHCI", men syntes bare at have læst at det ikke skal være tændt, hvad er rigtigt ??

Er det noget med at pc'en ikke må gå i dvale ??
og hvordan med stanbye ??

Der kommer sikkert flere spørgsmål,,

Evt nogen med et link til en tråd, hvor alt dette allerede er besvaret.. 😳
Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2010 19:36:06
Svar/Indlæg:
2263/135
TRIM mener jeg er sat til fra starten af i Windows 7.

Det de prøver at vise er, hvordan man kan tjekke om det er sat til.

AHCI skal være slået til har jeg læst, kan ikke huske hvad det egentlig er.
Her står der lidt mere om hvad ACHI er.
http://en.wikipedia.org/wiki/A...

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
19-12-2010 20:01:42
Svar/Indlæg:
2826/100

Har endnu ikke oplevet en windows 7 som ikke selv aktiverede TRIM 🙂

Men hvis du vil tjekke om der er slået til skal du gøre følgende:

Gå ned i start --> skriv "cmd" --> højreklik på cmd og vælg "kør som administrator" --> i den kommandopromt der nu kommer op skriver du "fsutil behavior query disabledeletenotify" efterfulgt af et tryk på enter

Nu skulle den gerne skrive "DisableDeleteNotify = 0", hvis den gør det er trim aktiveret, skriver den derimod "DisableDeleteNotify = 1" er det deaktiveret

Håber det hjalp dig videre med én af dine spørgsmål 🙂

EDIT: kiggede lige i det link du henviser til, der har de faktisk også skrevet det som jeg skriver ovenover..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 19-12-2010 20:02:49.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2010 21:06:57
Svar/Indlæg:
1704/19
Hvis du ikke har installeret endnu så sæt bios til achi med det samme inden install og gør dig selv en tjeneste at tage kabler fra evt andre harddiske indtil du er helt færdig med install af win7 og diverse programmer, giver et bedre resultat.

Skulle du ellers være i tvivl om ting så ligger der mange fine guides her på siden hvor der er link til evt programmer som løser de sidste tweaks for dig så system køre optimalt....

Trim køre dog normalt fra start uden du selv skal noget.

Prøver at finde dem frem til dig men bliver først om et par timer måske lidt før med lidt held.. 🙂

Den guide du selv linker til skal du ikke bruge medmindre du allerede har lavet en install hvor SSD står som IDE.

Fandt hurtigt et sted du får komplet guide til det hele inc link til hjælpe programmer.

Hvis du går til #18 i denne tråd: http://hwt.dk/forumthread.aspx... og starter der hvor der står 1: og læser lidt... Er der noget du er i tvivl om så lure jeg i tråd lidt senere og prøver at svare hvis andre ikke har en guide eller kan hjælpe 🙂

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Gylle d. 19-12-2010 21:13:31.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2010 23:47:45
Svar/Indlæg:
2516/381
Jeg har nogle ting i bios som jeg ikke ved skal være til eller ej..

IDE HDD Block mode

og

IDE DMA Transfer access

Aner ikke hvad de er til, men skal de være tændt eller slukket??

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2010 01:14:30
Svar/Indlæg:
1704/19

Kan se du har besluttet dig for at det skal være i IDE du vil installere og miste en del speed af din harddisk....

Men kan sige du ikke skal pille ved noget af det du snakker om, eneste du skal gøre er at sætte bios til IDE og intet andet ikke noget med at tweake eller lign.

Har du pillet så lav en clr cmos og start forfra og smid den win7 skive i drev som en alm install...

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2010 12:00:18
Svar/Indlæg:
2516/381

Næ, har som ikke besluttet den skulle være ide.. Men på sata only,, kunne jeg ikke installere..

Sata/ide står til combined mode, hvis du kan bruge det til noget..

Skal det stå anerledes??

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2010 22:09:08
Svar/Indlæg:
1704/19

Det t den ikke kan installere under ACHI er nok fordi den spørger efter en driver så, den kan man hente og ligge på en usbpen og smide den i under install.

Du har også muligheden for at lave install i IDE og så ændre det efter install og det er relativt simpelt men det giver en ekstra ydelse til din SSD, havde det været en alm mekanisk harddisk havde det ingen betydning da de alligevel ikke er hurtigere end IDE forbindelsen.

smider lige en pm til dig.