placering af baghøjtale i 5.1 system

Diverse d.  20. december. 2010, skrevet af Lohse
Vist: 850 gange.

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2010 11:14:16
Svar/Indlæg:
1178/88
Jeg er netop igang med at sætte mit surround op. Pt er fronthøjtalere og center smidt op.

Her kommer så det store problem med baghøjtalere, da vi har et stort vinduesparti, som går lidt ind over sofaen i venstre side.

http://postimage.org/image/1jy...

Jeg har valgt 3 positioner.

Pos 1: er højtalere meget tæt på loftet og smider lyd direkte ud i rummet. Jeg kan også lægge dem vandret og dreje dem ned imod sofaen.

Pos 2:
Der ligger Rear left i i ørehøjde, måske lidt over(?) Real Left helt i venstre side. Rear Right må så gå lidt ind over sofaen pga. det store vinduesparti. Dette ødelægger vel oplevelsen for den person, som typisk sidder der, da begge lyde komme fra venstre, hvis man sidder helt ude.

Pos 3
Her er baghøjtalene smidt op i luften og kaster lyden ud ned mod os. Eller skal de kaster lyden imod hinanden?

Jeg er lidt i vildrede hvilken metode der er bedst. Selv hælder jeg mest til Pos 1 eller 3.

Subwooferen har jeg smidt bag sofaen i hjørnet, da der ikke er plads andre steder, pga. et tvmøbel, som er under fjernsynet.
Indretningen i stuen kan der ikke laves om på, da vi lige har lavet det om til det nuværende pga. det gav mere gulvplads.

Tråden blev redigeret 4 gange, sidst af Lohse d. 20-12-2010 11:15:44.
Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2010 11:53:36
Svar/Indlæg:
817/109
altså kan godt se hvis folk sidder helt over i hjørnet ville lydbilledet blive ødelagt i POS 2. selvom imo det er den bedste placering. og så vis evt sofa kunne skubbes bare lige 5-10 centimeter væk fra væggen så højtaler rent faktisk er bagved og ikke bare er parallelle med øret..

for efter hvad jeg har hørt oplevet giver loft løsning aldrig så fed en effekt som det andet..

kommer os an på hvilken forstærker du har. for hvis der er mulig for at slutte en mircofon dims til så den selv justere højttalerne efter hvor du befinder dig. hvilket jeg har haft stor held med da jeg nemlig ikke har mulighed for at have højttalerne bag mig med parallelt. og dete kan fjerne det værste... dtte kan selv os på nogen forstærkere manuelt men jo mindre du HIFI nørd kan det være noget svære at ramme det helt rigtige lydbillede...

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2010 12:41:54
Svar/Indlæg:
3854/175
Det optimale ville være at sætte dem begge i ørehøjde ud for højre og venstre.. Pegende ind mod dig/sofaen ofc
RR (right rear - fra lytteposition) vil så blive skubbet ud på den anden side af vinduet og LR (left rear) vil stå nede i hjørnet..
To ting du skal tage højde for ved denne opsætning:
1. Du bliver nød til at rykke din sofa lidt ud så LR kan stå nede i hjørnet, og du skal på en eller anden måde have placeret den i ørehøjde.. Dette kan gøres vha. en stander, hylde eller bord
2. Du bliver via din forstærker/reciver nød til at korrigere tidsforsinkelse på de to bagerste højttalere.. Det gøres enten som meter eller millisekunder (meter er at foretrække)

Micks

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2010 13:28:47
Svar/Indlæg:
1145/40
Er der ikke også noget med at 5.1 placeres de bageste højtalere faktisk ikke bagved men side/bag og hvis man så har et 7.1 system rent faktisk først dér får højtalere bag sig ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Micks d. 20-12-2010 13:37:21.

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2010 14:32:15
Svar/Indlæg:
1369/75

Tjo det kan der vel være noget om. I mit 7.2 setup har jeg 2 i siden og 2 bagved, og hvis jeg sætter forstærkeren til og spille 5.1 kommer der ingen lyd ud af dem i bag.

Hvis jeg skulle undvære 2 højttalere blev det dem i bag der blev pillet fra. Desuden vil jeg også anbefale, at holde dem i øre højde, syntes jeg ihvertfald giver den bedste effekt.

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2010 14:58:12
Svar/Indlæg:
1178/88
Hehe, det skal siges, at sofaen ikke står klinet op af bagvæggen. Den er ca 15 cm fra væggen. Forstærkeren er en H/K AVR 255, og den skulle vist kunne korrigere sig selv med mikrofontricket.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 20-12-2010 14:59:51.

Kaebel

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2010 18:59:30
Svar/Indlæg:
174/22
Jeg ville sætte højtalerne i pos 1 og så pege dem nedad. Selvkonfigurering har jeg aldrig hørt der kommer noget godt ud af. Jeg ville sætte højtalerne op enkeltvis, så du får den rigtig volumen alt efter din placering.

Kaebel

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2010 18:59:30
Svar/Indlæg:
174/22
Jeg ville sætte højtalerne i pos 1 og så pege dem nedad. Selvkonfigurering har jeg aldrig hørt der kommer noget godt ud af. Jeg ville sætte højtalerne op enkeltvis, så du får den rigtig volumen alt efter din placering.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2010 19:40:30
Svar/Indlæg:
3854/175
#3 true

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2010 22:49:03
Svar/Indlæg:
1369/75

" Jeg ville sætte højtalerne op enkeltvis så du får den rigtig volumen alt efter din placering."

Det er lige nøjagtig det mikrofon opsætningen sørger for. Desuden er der nogle forstærkere med indbygget EQ & Standing wave filter, som også bliver indstillet alt efter rumklang & højttalere osv. Dog er mikrofon opsætningen langt mere præcis/nøjagtig/avanceret på f.eks. Pioneer´s receivere end på Harman Kardon.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Adolph d. 20-12-2010 22:49:33.