hjælp til lejeloven.

Diverse d.  21. december. 2010, skrevet af snowflakefire
Vist: 1131 gange.

snowflakefire

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2010 19:01:46
Svar/Indlæg:
188/14
Hej,

Jeg er i den situation at jeg har underskrevet en lejekontrakt (ca. 1 uge siden) og har indbetalt depositum (3 måneders husleje)

Jeg har så valgt at jeg ikke vil have lejligheden alligevel, men hvad nu.. kan udlejer kræve noget af mit indskud?

Der er nogle ting som lige gør sig gældende...

Den tidligere lejer bor stadig i lejligheden og fraflytter først midt i januar.
Lejligheden bliver først istandsat ca. midt i januar.
Jeg er altså ikke flyttet ind endnu.

Nogle som har været i samme situation ?

/Dan
Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2010 19:16:12
Svar/Indlæg:
1704/19
Det bedste du kan gøre er at læse grundigt på denne side eller tage kontakt til dem i morgen...

De er der kun for lejeren og ikke udlejeren men du har jo skrevet under på en kontrakt og de er normalt bindende men du kan være heldig at kontrakt ikke opfylder lejeloven og ikke er gyldig eller der er en fortrydelses ret i en meget kort periode evt mod en kompentation til udlejer.

http://www.lejerneslo.dk/

yknippen

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2010 19:23:08
Svar/Indlæg:
248/3
Når først du har skrevet under, så hænger du på den opsigelses frist som står i din kontrakt. Dog er udlejer forpligtiet til at prøve at genudleje den så hurtig som muligt. Men som #1 også skriver så spørg LLO

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2010 19:29:54
Svar/Indlæg:
976/138
Som #2 siger er du bundet af de formentlig tre måneders opsigelse der er i din kontrakt (ofte kun 1 måned hvis det er en decideret undgdoms-/studie bolig).

Mht dit depositum er du dog nogenlunde sikker på at få det meste tilbage hvis du vel og mærke betaler din husleje, selvom du ikke bor der, og jo ikke laver nogle skræmmer.
Det eneste de kan kræve af indskuddet er et mindre beløb til administration af ind og udflytning.

Hvis det ikke lykkes for udlejer at finde en ny lejer, og du derfor skal betale leje alle tre måneder, er det dog meget vigtigt at du får taget en masse gode billeder af evt. fejl og mangler når du overtager lejligheden. Gør du ikke det risikerer du, at du kommer til at hæfte for ting, de ikke har fixet ordentligt inden du flyttede ind - også selvom du ikke har været der.

Men tag en snak med udlejeren og se om de ikke er nogle fornuftige mennesker der vil gøre hvad de kan for at leje den ud inden din overtagelse skulle træde i kraft, så burde du kunne få stort set alle pengene retur.
Laver de bøvl er det bare at kontakte LLO eller en lokal afdeling, de plejer at være meget hjælpsomme.

Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2010 19:33:14
Svar/Indlæg:
817/109
ret sikker på hvis du har skrevet under. og det er en standard lejekontrakt er det 3 måneder opsigelse. så jo mindre du indbetaler husleje i de 3 måneder. trækker de det fra dit depositum. ydermere skal du betale aconto vand og varm i perioden hvis sådan en aftale er indgået... dog vil jeg sige det med 100 % sikkerhed. da udlejer har mulighed for at ændre dette under særlige forhold.

men ellers kan du læse det her..
https://www.retsinformation.dk...
står under (Kapitel XIII - Opsigelse)

hvis du ikke er så skarp i det mobojumbo de skriver sådan nogen steder. må du søge hjælp andre steder.. men koster self os.. og da jeg for det første er for dovne til at læse det hele nu hvor jeg ikke lige har noget at bruge det til pt.. og jeg heller ikke er 100% skarp i det og vil jo ikke fortælle dig noget hvis det ikke er hele sandheden...

men god vind med det. selv om jeg helder til du kan vinke de penge farvel. da det jo ikke er deres problem når du har skrevet under...

snowflakefire

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2010 19:43:16
Svar/Indlæg:
188/14
tak for svarene..

jeg tager kontakt til "udlejeren" i morgen og ser om der er noget man kan gøre.. hvis jeg er heldig, så kan en annullering være på tale..men det er nok som i siger at jeg hænger på at jeg har skrevet under og så gælder samme regler som ved opsigelse af en lejekontrakt.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2010 19:55:24
Svar/Indlæg:
1704/19

Ta først kontakt til LLO inden du hopper ud til udlejer, er kun et hurtigt opkald men så er du forberedt og langt bedre stillet hvis udlejer prøver at køre lidt rundt med dig og i får lavet en aftale som slet ikke er okay.

Er det en mindre udlejer så kan de sagtens finde på at lave tilføjelser i den std lejekontrakt som stiller dig dårligere end loven og så er kontrakt ugyldig og udlejer ved det godt men forventer ikke du er forberedt.

Det koster ikke noget at ringe dem op og hvis du kan scanne den kontrakt ind i pc så kan du maile den til LLo og de kan se på den hurtigt mens du har dem i telefonen.

At være forberedt betyder alt og tager ingen tid i forhold til et evt slagsmål om indskud og opsigelse hvis det viser sig at der er fejl i kontrakt.

Vil LLO ha at du melder dig ind så koster det ikke mange håndøre at være medlem og kan tjene sig hjem mange gange også i et evt andet og kommende lejemål.