hvad angår underclokning er faktisk lige som overclockning, her skal du bare den modsatte vej. Faktisk kan du kun underclokke din CPU hvis dit bundkort også kan overclokke, for det er de samme funktioner som du skal pille ved.
Først en advarsel omkring det: Glem software over/underclokning, det er noget lort og er pisse ustabil efter min ærfaring i vært fald. Samt lige som med overclokning kan CPU´en blive ustabil hvis du skruer for langt ned for frekvens eller spænding. underclokning bør altid lige som med overclokning foregå i bios og ikke andre steder.
Okay der er flere måder hvor på du kan underclokke din CPU, for udsat naturlig hvis at dit bundkort har funktision til at overclokke.
Du kan sænke busspeed/FSB (mit eget bundkort lader mig gå fra stock 133 MHz og ned til max 100 MHz f.eks.). Bemærk når du underclokker CPU med FSB så underclokker du også ram da de køre med ned. At sænke FSB for meget kan føre til en ustabil CPU, min egen CPU køre dog lige stabil om den køre 133 MHz eller 100 MHz på FSB.
Sænke CPU´ens multiplier (jeg kan sænke min multiplier ned til max 12 ud af max 21)
og til sammen giver det et underclock på min core i7 920 på 1200 MHz, hvor den stock normal kan komme op på 2800 MHz.
På nogle bundkort kan du detsuden deaktiverer CPU kerner (på mit eget bundkort kan jeg vælge mellem 1, 2 eller alle 4 kerner aktiv). Din E6400 er dog kun en dual- core så du vil kun kunne deaktiverer en kerne hvis bundkort tillader det. Du kan inde i windows deaktiverer kerner, men det vil jeg lige som med software overclock fraråde. Sidst jeg prøvede det fuckede det min PC så meget op at jeg måtte formaterer den, før den ville boote igen. Så også her hvis du kan deaktiverer en kerne, så gør det altid inde fra bios af.
Når du underclokker kan du også skrue ned for Vcore, men skruer du for meget ned bliver CPU´en ustabil. Er du i tvivl, så lad være med at pille ved Vcore og bare lad den stå på auto så styre det sig selv.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 27-12-2010 22:18:58.