Computer går ud ved berøring

Diverse d.  28. december. 2010, skrevet af Freckles
Vist: 625 gange.

Freckles

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2010 22:24:23
Svar/Indlæg:
75/3
Jeg har et problem med, at min computer genstater af sig selv når man rører ved den (altså berøring på kabinettet). Det er lidt forskelligt hvor lidt berøring der skal til, men åbner man frontlågen, kører drevet ind eller ud, eller piller ved stikkene omme bagi computeren, så er der næsten 100 % garanti for at den går ud.

Delene befinder sig i et Lian-Li A10A kabinet, og min kæreste har et magen til, hvor der ingen problemer er med at den går ud. Men spørgsmålet er om det kan være kabinettet alligevel, eller hvad mener i kan være skyld i at den går ud? Og hvad kan jeg gøre for at løse problemet?

Ved med 100 % sikkerhed at det ikke har med GFX og PSU at gøre, da de begge er blevet skiftet imens fejlen har stået på.

/Freckles - Det er altså irriterende ikke at kunne sætte en skive i uden at computeren genstarter...
Peterlh

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2010 22:28:33
Svar/Indlæg:
449/19
Det lyder næsten som om der går en voldsom strøm igennem hele dit kabinet. Har du prøvet at sætte kabinettet til jord?

Du kan prøve at føre en almindelig ledning, bare fra en metal-del på dit kabinet til en radiator og se om det hjælper.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2010 22:29:17
Svar/Indlæg:
4089/252
Der må jo opstå statisk elektricitet når du nusser rundt på puteren hehe, godt kærresten ikke har samme fejl :)

Der må vøre noget som skaber en kortslutning i kabinettet... ved ikke om der mangler jord et sted.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2010 22:30:19
Svar/Indlæg:
1229/130
Hmm nu ved jeg ikke om det er samme problem som jeg havde, men prøv at stramme skruerne der holder bundkortet efter, jeg havde lidt af det samme for nogle år tilbage, det hjalp.

Freckles

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2010 22:48:07
Svar/Indlæg:
75/3
#1: Ja, har selv overvejet at prøve det med ledningen af, men har ikke lige haft adgang til noget løs ledning... Men når du også forslår det må jeg nok hellere lægge noget mere arbejde i at skaffe det ledning 🙂

#3: Jeg har haft alt ude og sat det ind igen så perfekt som muligt, men man skal da ikke være for fin til lige at give skruerne et ekstra tjek 😀

Et par gange har mit bundkort smidt bios efter en "berørings genstart" så kan det være en kombination af lidt statisk elektricitet og et på en eller anden måde svagt bundkort?

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2010 22:59:44
Svar/Indlæg:
1704/19
Hvis du har en antistatisk pose som følger med et bundkort så kan du sætte den så du føre skruer igennem den når du montere bundkort så undgår du et evt problem med statisk eller jord problem.

Det er også en fordel at aflade sig selv inden man roder pc, gøres ved at røre ved en radiator et sted uden maling og du er afladet faktisk et problem hvis man laver pc et sted med tæpper.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2010 23:02:03
Svar/Indlæg:
20170/383

Ikke e radiator, men selve kabinettet. således at man har samme statiske ladning som komponenterne der skal i.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 04:07:12
Svar/Indlæg:
1704/19

BOB BOB det bliver du ikke afladet af, gør du kun med jordforbindelse og skal kabinet aflades som dette skal så er det absolut ingen skade..

Du har dog helt ret i at man skal røre metallet i kabinet inden man røre dele/hardware så ladning er identisk.

Er man selv statisk opladet så giver man det videre til pc (ingen fordel) og samme vej hvis det er pc smartere at fjerne al statisk elektricitet end at dele en fælles nu man helst helt skal undgå nogen form for statisk elektricitet i og på en pc.

Problem er størst om vinteren og særlig hvis man har gulvtæpper på i en hjem, er luftfugtigheden som er den afgørende faktor i denne situation.