win 7 driver til promise PDC42819

Software d.  29. december. 2010, skrevet af freak_master
Vist: 596 gange.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 00:34:27
Svar/Indlæg:
6368/477
Hej.

Så har jeg fået mine nye WD 320GB harddiske som jeg ville have i RAID 0.

Jeg har prøvet med mit windows XP 64 bit, hvilket jeg har en driver til, og jeg har fået det installeret korrekt. Men så går den i BSOD lige efter winXP boot screen. Hvorfor aner jeg ikke. Jeg har prøvet at installerer winXP 2 gange nu, hvor jeg har slettet partinationen og oprettet en igen, hvor jeg så har prøvet at installerer winXP forfra.

Jeg får stadig BSOD på winXP

Derfor tænkte jeg at jeg ville give mit windows 7 endnu en chance. Jeg får boot'et op fra DVD'en. Her spørger den så efter en driver. Jeg prøver selvfølgelig dumt med winXP driveren. Denne virker ikke, og jeg prøver så en vista driver, da jeg måske kunne være heldig at den ville virke.
En vista driver virker så ikke har jeg fundet ud af, og jeg står og mangler en driver dertil, ellers kan jeg ikke smide windows ind på mine 2 RAID 0 diske.

Eller hvis nogen ved hvorfor jeg får BSOD i winXP ville det være dejligt. Om jeg får winXP eller win 7 er jeg egentlig ligeglad med, dog ville det være lækkert med win 7 da jeg uden det ikke rigtig kan bruge mine grafikkort fuldt ud med kun directX 9 😕
Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 00:48:26
Svar/Indlæg:
1704/19
Prøv denne driver rygtet siger den fungere 🙂

http://peecee.dk/upload/view/2...

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 00:48:56
Svar/Indlæg:
6368/477
Mange tak, jeg prøver den med det samme 😀

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 00:50:25
Svar/Indlæg:
1704/19
Krydser de små tykke 😉

Ellers lur her http://www.radarsync.com/drive...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 29-12-2010 00:52:11.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 01:01:05
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg prøvede den du linkede til i #1. Den virker ikke.

Jeg bruger en floppy disk til at ligge den ind på, og det virker fint med winXP.

Det bekymre mig dog en smule. Mit win 7 skriver at det ingen driver kan finde på floppy disken. Heller ikke hvis jeg fjerner krydset i "Vis kun drivere som passer til min computer", sådan at den egentlig burde vise driveren selvom at den slet ikke passede.

Jeg har aldrig prøvet med RAID og win 7, så er det normalt?

Og kigger lige på dit link 🙂

EDIT:
Inden jeg postede tog jeg en halv times googling, hvor jeg også var inde på den side du linker til. Der er intet jeg kan bruge. Jeg har prøvet den vista driver, men den virker ikke.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 29-12-2010 01:04:22.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 03:31:54
Svar/Indlæg:
1704/19
Hvis denne driver ikke fungere så er der noget helt galt for den skal virke, der er mange som bruger den...

http://peecee.dk/upload/view/2... X64 mappen

evt denne

http://peecee.dk/upload/view/2... AMD64 mappen

Husk at pakke den ud inden du smider den på diskette eller usb.

Har oplevet at det er nødvendigt med drivere men også modsatte kommer an på udstyr desværre, nok noget med alder på det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 29-12-2010 03:35:32.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 04:56:08
Svar/Indlæg:
6368/477

Tak for svaret.

Kan det være fordi at det er 32 bit windows 7?

Den vista som du linker til sidst siger folk på nettet ikke virker til win 7.

Og den første forstår jeg ikke helt. Jeg køre godt med med ATI SB600 sydbro, men det er jo en promise chip der sørger for RAID, ikke sydbroen, sådan har jeg ihvertfald forstået det.

Men jeg kan da prøve og se hvad der sker hvis jeg prøver den ATI driver.

Jeg har CDen til mit bundkort, og det er derfra jeg har prøvet med vista driveren.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 05:06:53
Svar/Indlæg:
1704/19
Jeg har nu fundet mange steder at den sidst linkede fungere fint med win7 x64 men den først linkede er taget fra MSI hjemmeside under dit bundkort og til Win7 x64 men er usikker på om det er et externt raidkort du har da jeg ikke kan finde den på Promise hjemmeside udover de drivere du allerede har fået.

Har dog set flere som har den og at den er velfungerende med den promise pdc samt win7 x64.

Sidste løsning er at du går ind her og prøver dig frem til du rammer den rigtige og start med dem som heder FastTrack http://promise.com/single_page...

Men fungere de her ikke så er jeg bekymret for at du må nøjes med Xp eller finde et nyere win7 klart kort.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 05:10:16
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er en kontroller der er indbygget i mit bundkort, og det har altid virket helt som det skal.

Men jeg har engang prøvet med forkert driver til winXP, og der skriver den bare at driveren ikke passer til mit hardware. win 7 installation siger at der slet ingen driver er på min floppy disk. Jeg tror måske at driveren så er god nok, men windows 7 fatter ikke at få fat i driveren.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 05:12:54
Svar/Indlæg:
6368/477
Så skete der noget sjovt.

Jeg har smidt den SB600 driver ind på floppy'en, og her kan windows 7 altså finde alle filerne inde i x86 mappen, men inde i x64 mappen er der ingen ting, og windows siger at der ingen driver er i den mappe.

Men der er da både 64 og 32 bit driver inde i den vista driver du også linker til, ikke?

Mener jeg kunne vælge om jeg ville bruge 32 eller 64 bit driver da jeg installerede winXP ihvertfald.

EDIT:

Dog virker ingen af de SB600 drivere jeg kan vælge. Jeg kan stadig ikke se mit RAID.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 29-12-2010 05:14:16.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 05:29:30
Svar/Indlæg:
1704/19
Er du helt sikker på at det er en x64 win7 du har i maskinen hehe man kunne jo ha husket forkert 😉

De drivere du har fundet selv er de fra MSI hjemmesiden ?

http://eu.msi.com/index.php?fu...

Hehe så lige det var forkerte driver jeg hev ned i det link 1 med amd driver lige under på den officielle hjemmeside er den til din T3 men er kun til Vista og tidligere.. nedtur må man sige hvis den ikke fungere ☹

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 29-12-2010 05:32:10.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 05:41:03
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er åbenbart en 32 bit version jeg har så. Øv. Jeg var ellers helt sikker på at det var en 64'er. Så må jeg ud og købe mig en kopi mere. Så skal jeg godt nok være sikker på at det er 64 bit, og så bliver det ultimate istedet for det her home premium fis 🙂

Men det kunne nu være fedt at få det her til at virke, så jeg ved at jeg kan få en 64'er til at virke.

De drivere jeg selv har fundet stammer fra CD'en der fulgte med mit bundkort da jeg købte det. Jeg har en XP CD og en vista CD, og jeg har prøvet med dem fra vista CD'en, og jeg tvivler meget på at XP driverne virker.

Jeg har ingen win 7 CD, men kan se man kan download en win 7 driver, som også er den du har linket til. Den har jeg prøvet en gang, men det var kun med 64 bit. Jeg smider lige det hele ind på min floppy og prøve en gang til.

Dette er altså sidste chance 😕

Jeg har aldrig før prøvet at køre med en RAID controller der ligger i en PCI port. Sætter man sådan en i PCI x1 porten eller PCI-e x1 porten? Og vil PCI x1 porten ikke være alt for langsom til at kunne klare 2 harddiske? Jeg vil jo gerne kunne udnytte deres hastigheder 🙂

Og hvad er prisen på sådan en?

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 06:00:40
Svar/Indlæg:
1704/19
Gå om i kontrolpanel og tryk på system der kan du se om du har 32bit eller 64 bit udgaven i, altså inden du gør noget som helst.

Noget andet har du været inde i bios og aktiveret Extra Raid Controller under fanen "integrated peripherals"

Tænker at du måske har fået lavet en Amd raid i stedet for T3 raid.

Nu ikke stresse med det samme giver ikke så let op... 😉

Er igang i forum på mSI og ser efter et svar eller løsning som evt kan bruges men kræver tålmodighed da der er fandens mange sider hehe

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 29-12-2010 06:02:17.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 06:12:13
Svar/Indlæg:
6368/477
Altså, jeg tror ikke du har helt forstået det så 🙂

Jeg er ved at installerer windows 7 på mine 2 RAID 0 harddiske. Uden at have installeret windows 7, hvordan kan jeg så komme ind i kontrol panel? 😀

Jeg har aktiveret det der ja. Jeg kan jo installerer windows XP 64 bit på mit RAID, jeg får bare BSOD ved startup af windows efter det er installeret.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med AMD og T3 RAID. Jeg er ikke så meget inde i det RAID her, og jeg troede bare at RAID 0 var RAID 0 osv.

Synes det er fedt at du gider bruge tid på at sidde på andre sider og spørge for mig, tusind tak 😀

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 06:34:10
Svar/Indlæg:
1704/19
Hehe ja du har ret i det med OS du ved klokken er meget tidlig 🤣

Det med de 2 raid mener jeg Amd = raid over Amd´s chip , T3 er den chip fra Promise

Der er ingen forvirring over det med raid 0 osv.. stresse skal man heller ikke over opsætning oftes køre det bare super særlig med SSD så man slippe for helt samme risiko som med en mekanisk disk 🙂

Du spurgte tidligere om pris på en kontroller til pci-e x4 (yepz er min krav idag hvis den skal være en smule klar til fremtid og aller helst x8) de er bare ret dyre sådanne controllere så jeg er faktisk ret sikker på du vil kunne finde et lækkert bundkort som yder mere end hvad dine 2 diske kan i raid0 og så billigere end en pci-e kontroller...

Er ikke kommet så meget videre end før men er da kommet frem til at en kinamand har lavet noget som skulle virke men finder jeg det eller en god tråd med guide så er du den første som får link 😉

Lidt nyt: http://forum-en.msi.com/index....

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 29-12-2010 06:55:21.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 19:44:02
Svar/Indlæg:
6368/477
Ja, klokken var godt nok ikke ret mange, så du er skam helt undskyldt 😛

Jeg ved at jeg køre RAID via T3 så, da det ikke er BIOS jeg sætter det op i, men jeg går ind i et program der hedder Promise FastTrack et eller andet efter BIOS er startet op osv.

Jeg har ikke en pci-e x4 port i mit bundkort. Jeg har sådan en x1 som man tit bruger til lydkort, ellers har jeg 2 ledige x16 pci-e porte, men den ene smider jeg et grafikkort i til physX lige så snart det kommer.

Bundkort skift vil jeg aller helst udenom. Da mit gamle k9a2 stod af, var jeg nødt til at gå på ebay for at få fat i et magen til. Der er simpelthen ikke nogen bundkort med AM2+ og har det jeg skal bruge i sig, hvilket er 4x pci-e x16 porte og 790FX chipsettet. Dette platinum kort er det eneste jeg egentlig kan bruge. Hvis jeg skal bruge 1000kr. på en RAID controller, jamen så må det altså være sådan. Jeg er ved at være træt af det her, og vil bare have det til at virke.

Jeg har kigget på det link du har skrevet, og der er der en der jo skriver noget om at jeg skal load både promise og AMD RAID driverne. Dog finder jeg det underligt at det virker at bruge vista driver for ham der. Det er måske fordi mit win 7 er 32 bit. Hvis det kan virke med 64 bit windows 7 så vil jeg ud og købe mig sådan et.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 19:53:16
Svar/Indlæg:
1704/19
Slå det Promise T3 fra og lav en Raid0 over dit Amd chip i stedet, tager 5 sek længere at komme igennem bios under boot men fungere rigtigt godt inde i win7 , det er på dit bundkort og fungere uanset om det er x64 eller x86 du har 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 20:29:42
Svar/Indlæg:
6368/477
Jamen så vidt jeg har forstået det, så kan sydbroen ikke håndtere RAID portene. Jeg kan intet se om at jeg kan køre RAID via AMD chippen inde i BIOS 😕

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2010 20:40:30
Svar/Indlæg:
1704/19
Du deaktivere det T3 raid du har aktiveret, så sætter du sata on chip controller til Raid (i bios der hvor du kan vælge IDE, Sata, Achi, Raid) trykker så F10 og maskine genstarter efter genstart skal du trykke Ctrl + F så kommer du ind i chipsættes raid opsætning 🙂

Når det er sat op så genstarter du igen og vælger dit raid som anden boot genstart og så laver du install, du skal bruge den SB600 raiddriver jeg lagde op under install af dit Windows (du kan dog sagtens risikere at det ikke behøves) og du er flyvende 🙂

Nå ja du skal bare huske at du ikke skal have dine Raid diske i de to hvor der er alene i farve men i to af de andre fire (røde eller violette kan ikke lige huske farven)

Når så install er færdig skal du hente nyeste RaidXpert og drivere dem kan du hente her
http://sites.amd.com/us/game/d...
er det 32bit så her http://sites.amd.com/us/game/d... begge indeholder nyeste RaidXpert 🙂

RaidXpert bruges til at sætte diske endeligt op (finjustering)

En skam du er så langt fra Vejle tager nemlig kun 10min at sætte op men kan evt hjælpe via telefon mens du er igang...

Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Gylle d. 29-12-2010 20:53:58.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
29-12-2010 21:06:36
Svar/Indlæg:
6368/477
Nu du siger at jeg ikke skal bruge dem som har to ens farver, men de andre, dette kan ikke lade sig gøre.

Jeg har 2 harddiske sat til i forvejen, og ved siden af dem har jeg min DVD brænder og så sådan en harddisk bock-in station til mit kabinet. Det er så jeg hurtigt kan smide en SATA harddisk i min computer i toppen af kabinettet uden at skulle have siden af osv.

Jeg er derfor tvunget til at bruge de 2 RAID porte i bundkortet, for jeg har ikke plads til andet.

Men må sige det er flinkt af dig at du giver hjælpe over tlf. og så videre, men jeg skal altså bruge den promise chip til RAID 😕

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 29-12-2010 21:07:39.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2010 02:21:33
Svar/Indlæg:
1704/19
Du kunne jo også bare benytte de to som alm sata stik ... tror lige jeg henter manuellen ned til dit MB for jeg har på fornemmelsen af at de også er funktionelle som alm sata kontakter men vil lige tjekke ordentligt.

Fik nemlig den forståelse i MSI forum, der er rigtigt mange tråde om lige det bundkort og jeg nåede kun 54 sider ud af flere hundrede..

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
30-12-2010 18:12:42
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har før prøvet at bruge de to SATA porte der køre på den promise chip til ikke at køre RAID, men jeg synes selv at have læst et sted at de to porte skal være RAID gennem promise chippen. Inde i BIOS ser jeg også kun 4 SATA porte, og de 2 jeg ikke kan se er dem hvor jeg har mine 2 harddiske sat til.

Jeg kunne også lige prøve at tage en glukker i manualen.

Kunne være jeg også lige skulle kigge forbi MSI forummet, det har jeg egentlig slet ikke tænkt på at søge derhen 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
05-02-2011 02:30:20
Svar/Indlæg:
6368/477
Nu er det efterhånden ved at være et stykke tid siden at der er blevet skrevet her, men jeg vil alligevel lige skrive konklusionen, hvis andre har samme spørgsmål.

Det jeg gjorde var at købe windows 7 x64 da det windows 7 jeg havde var 32 bit. Efter at have købt windows 7 synes det stadig ikke at virke.

Dog jeg har lige nu fået det til at virke, og windows 7 er igang med installationen!
Jeg brugte denne driver:
http://peecee.dk/upload/view/2...

Takker 🙂