Når man overhovedet at nyde sit hardware?

Hyggehjørnet d.  02. januar. 2011, skrevet af Gilbert
Vist: 1261 gange.

Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 12:18:52
Svar/Indlæg:
4089/252
Vi kender det jo alle.... Man sidder og venter på at post dk kommer med pakken fyldt med nyt hardware... det er dejligt med nyt legetøj!

Jeg ved ikke om det skyldes at man kommer lidt op i årene, men jeg har et par gange tænkt over hvor kort levetid hardware har, specielt på hwt.dk :).
Jeg mærker selv her i julen at man godt lige kunne tænke sig at samle en ny spand og benche, overclocke optimere osvosv, men har holdt mig fra det fordi jeg ikke har noget at bruge den ekstra power på når legen er overstået.

Jeg sidder med min E8400@3600 og et GTX260 216 som ikke engang er overclocket, og har svært ved at finde nogle opgaver den ikke kan klare forholdsvist hurtigt. Maskinen er så dejligt stille, afkølet og stabil at det næsten er kedeligt. Den kan køre de spil jeg kaster efter den og selvom den naturligtvis ikke kan hamle op med en Quad, så løfter den også tungere opgaver. har vi overhovedet brug for de ting som hw branchen kaster efter os på det niveau vi befinder os? Og når vi overhovedet at bruge og nyde den hardware som vi har?

Der er flere forskellige måder at have og bruge en PC på, så der er sikkert mange syn på sagen.
MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 12:22:51
Svar/Indlæg:
5421/53
Er stadig fuldt tilfreds med min Q6600, ikke meget den brokker sig over - og hvis den endelig skulle finde på det, så er der jo rimelig OC i den G0 🙂

Mit 8800 GT havde jeg også ret længe, ville dog gerne op til 5830, da 1920x1200 begyndte at blive lidt stramt med BFBC2.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 12:23:40
Svar/Indlæg:
8762/174
Det er derfor man har to eller flere computere 🙂

Jeg samlede selv en spille/arbejds maskine her forleden med en clocket E8600 cpu og et HD4870 grafikkort.

Den dækker fint mit spille og arbejds behov også bruger jeg alle pengene på mit bench rig og Ln2 til når der virkelig skal hygges en weekend.



KrillerDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 12:43:24
Svar/Indlæg:
851/30
computer er vel ligesom alt andet udvikling i vores samfund, nogen vil have ny mobil lige så snart der kommer en ny model på markedet. det samme med biler. nogen mennesker er en form for "afhængig" af at købe nyt udstyr jævnligt, hvilket også er godt for ellers ville vores samfund gå i stå, hvis markedet ikke længere vil blive handlet. og så er der en gruppe som vælger at "slide" sit udstyr før det bliver skiftet. personlig kan jeg godt lide at have mit udstyr over en længere periode, så kender man det bedre, i stedet for at man skal vænne sig til nyt. dette er dog ikke helt så gældende ved meget hardware.


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 12:56:18
Svar/Indlæg:
2845/91
Efter min mening er der ikke så meget udvikling inde for 3d grafik området fra spiludviklerne som der har været pga. de fokuserer meget mere på konsollerne end PC. Dette gør at vores hw kan følge med i længere tid men selvfølgelig også at der ikke er så meget udvikling på grafikken som der kunne være. 😐


Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 12:59:16
Svar/Indlæg:
4089/252
#4 ja det er også min opfattelse. I gamle dage kunne man ikke side med et 5 år gammelt GFX og stadig spille nye titler, men det kan man jo sagtens idag med et 8800GTX eller Ultra. Og det sker samtidigt med at der fjernes mere og mere arbejdsbyrde fra CPU, så den også holder længere. Ram har længe stået stille, der er ikke meget performance at hente længere.

Synes egentligt det er en positiv udvikling... vi takker consollerne for at tvinge producenter til at optimere deres software :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gilbert d. 02-01-2011 13:00:30.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
02-01-2011 12:59:51
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg sad faktisk og tænkte på det samme her forleden....Min maskine dækker 100% de opgaver jeg bruger den til lige pt.

Til trods for Vista er installeret kører den hver dag uden brok i 5-8 timer. Har ikke været gået ned i snart 2 år og har også været fri for virus osv. I virkeligheden er det NU jeg skulle nyde at den dyre HW bare stadig kører 😎 ...Men det gør jeg ikke....Jeg sidder så småt og planlægger oppe i mit hoved, at opgradere spanden... 🤣


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 13:08:07
Svar/Indlæg:
805/46
Nu lever vi jo i et forbrugssamfund, hvor vi differentierer os fra hinanden via det vi køber. Så er det jo rimelig åbenlyst at folk igen og igen køber det nyeste nye for at skille sig ud fra mængden også selvom de måske ikke har brug for det. Og det udnøtter mange virksomheder i stor stil ved konstant at pumpe nye lækkerier ud på markedet.

Lider selv af at jeg skal have den nyeste nye smartphone så snart den kommer på markedet, men til gengæld kan jeg godt lide og købe det meste af mit hardware brugt da det yder fint til mit behov, og jeg så på den måde kan spare nogle penge. Så holder stadig fast i mit socket 775 system, og har kun lige opgraderet gfx kort da det gamle gik i stykker :)


Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 14:06:39
Svar/Indlæg:
2872/90
Nu opgradere de fleste folk herinde jo ik deres hardware hver månedet. Det er da efter min opfattelse, kun er en lille gruppe som har penge og interessen for det.

Men det handler vel os bare om den glæde ved at sidde med noget nyt hardware, så man kan få roddet lidt med sin computer.
Nu har jeg aldrig gidet bruge flere tusinde kr. på det nyeste af de nyeste, men altid købt det der lige kunne klare mine behov og så jeg kunne opgradere hen af vejen.
Mit s775 system med en e8400 4gb ram holdte i 2år før jeg for nogen uger siden skiftede til et amd system. Det var kun gfx der blev udskiftet også en ssd tilføjet.


Cube2
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2011 14:26:13
Svar/Indlæg:
375/46
Har skiftet laptop en pæn sjat gange, aka 3 gange på to 3 år, men har nu fundet frem til det ønskede, som skal holde i min 2 år fra nu.

Stationær der startede jeg ud med et 5750 og Phenom II i Januar 2010, og opgraderede i sommers til 5850 i forbindelse med kompletts udsalg, så synes jeg holder pænt på det hardware jeg nu har, har ingen planer om opgraderinger før næste januar (2012), og der snakker vi nok kun gfx.

Skal dog til at skifte skærm til noget der kan holde længe, evt. dell U2311H, måske 2 af dem, de skal erstatte min 2år gamle T220, så den får de gamle, de skal helst holde +3år.

Og senere kommer der nok noget server/NAS/mediecenter til, min stationære er ren gaming og bærbar til arbejde.


Så ja jeg er i gang med at skifte en del ud og købe nyt, men holder dog helst på tingene i lang tid.


#10
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 14:59:08
Svar/Indlæg:
4689/105
Da mit ene 8800gt for lidt over et halvt år siden gik i stykker var jeg selv helt panikslagen over at jeg nu ikke kunne køre spil i ordenlige indstillinger, men efter man så først prøvede at sidde med 1 enkelt 8800gt så er det faktisk ikke så slemt. Det kører jo stadig alle spil fint nok.

Dog regner jeg med at hele pc'en skal skiftes ud i den måned her alligevel, men det bliver ikke dyrere end end 5500-6000kr, for behovet er ikke til mere har jeg jo fundet ud af.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-01-2011 17:40:27
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg nød rigtig meget mit forrige setup, men skiftet til GTX 580'erne har kun voldt problemer, selv om de nok så stille var på var på det gamle setup da nogen gange ville den ikke boote og fandt ikke HD'en.
Nu er det bare random crashes og drivere der ikke svare. 😩
Så nu har jeg fået nok af det og så har jeg besluttet mig for at skille med af med det og så springe på noget billigt Intel X58 + Ci7 930 hvis det findes OG så noget Windows 7 istedet for Vista. Jeg håber inderligt det vil holde PC'en problemfri og kørende i de næste 2-3åe.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 02-01-2011 19:35:51.


Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 17:45:23
Svar/Indlæg:
4089/252
#11 Går ud fra at du bruger dit "lege" setup som daglig PC også så. Så er det sgu træls når den driller :). Ja og så alle pengene man bruger på det :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gilbert d. 02-01-2011 17:45:34.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-01-2011 19:37:22
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: Præcis. Mit "lege" setup er min daglige PC og den vil jeg gerne have kører stabilt 24/7, så det er også derfor jeg kun laver ekstremt moderat OC hvis jeg endda gør det.


#14
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 20:06:09
Svar/Indlæg:
3100/53
Kan kun slutte mig til den holdning som blandt andet rasmus og nogle andre ser ud til at have.

Køb en testbænk, og så setup nr. 2 til at lege med. Jeg brugte også før min primære maskine til at teste vandkøling, og lignende på, og generelt lege med den, men nu slipper jeg for at skulle bøvle med at den var nede meget af tiden, da jeg kan voldtage testbænken så meget som jeg vil:D
Klart en anbefaling!


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 20:08:16
Svar/Indlæg:
6293/359
#0 Hej Gilbert, jmose, CF, Gripen og alle jer andre go'e gamle som man ser i denne tråd 🙂

ja jeg oprettede en profil i starten af 2006 og så må jeg sige tingene eskalerede efter jeg lærte mere og mere specifikke ting om HW - de grundlæggende havde jeg - og har da også bygget PC og opgraderet før det, men det kan ikke sammenlignes.

Startede hwt-trippet med en E6600 og beholdte i første omgang nvidia 7600GT. Alene den opgradering gav mig megen mere power i gfx-bench og spil.
Ellers må jeg sige jeg har været nørdet alt igennem nu- RAM, HDD/SSD, GFX osv.
Nu har maskinen også bare kørt derudaf uden opgraderinger i over 1 år.
Og garantien på mit mobo, cpu og ram ER udløbet.

Jeg har lært meget men også brugt mange penge. Men der er så andre som har været glade for alle mine brugt-handler, selvom tingene "næsten" kun lige var pakket ud af æsken. Og jeg har aldrig i de 5 år her hørt noget negativt fra en handel.

Men OK, så har jeg engareret mig meget i Hi-Fi - startede ud med at købe alt i Hi-Fi klubben efter mit trofaste SONY anlæg efter 14 år måtte afgå ved døden og har på 2½ år skiftet ALT ud og har nu noget über-hifi - købt brugt, som er lyd fra en HELT anden verden. Man skal nok op i over 100.000,-s klassen i HFK for at finde lignende, hvis det da findes. og jeg har givet en brøkdel for det brugt.

Så JA, der handles - og det er da sikkert også vigtigt for samfundet i det store hele...

men i det små og simple: så handler det om at finde noget man VIRKELIG bliver glad for... som min i7 920 4.2ghz og ASUS 1366 socket. Jeg havde SÅ mange problemer med 775 platformen at jeg var lykkelig for skiftet i sommeren 2008.

Ligeledes nu er jeg rigtig glad for mine højttalere, Revel F12 Concerta fra Harmon (dem med JBL osv.) Kan ikke forestille mig andet end at beholde dem som front højttalere for altid. Købt brugt for 5K -spiller op mod HT'ere til 60K.

Det var lige hvad jeg havde på hjertet.

#0 super tråd - go' idé 🙂


HrCookie
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2011 20:12:03
Svar/Indlæg:
665/92
Jeg synes et eller andet sted man bliver lidt afhængig af hardware, og ja, jeg er klar over hvordan det lyder :) Der kommer hele tiden noget nyt dejligt lækkert hardware, og for mit vedkommende, følger der altid lige et par tanker om at købe en ny harddisk, lidt flere RAM, eller måske en SSD, selvom jeg ikke har brug for det, hver gang der går løn ind :)

Nyeste køb er et GTX570, som jeg er utroligt glad for, selvom mit HD5850 intet fejlede, det var dog Physx der trak ;)

Så nu har jeg sagt STOP, nu rører jeg ikke mere ved maskinen, (tænker dog på at anskaffe mig en god gamer mus) før jeg har fået skrapt de 12K sammen et kørekort koster, og når det er overstået, om ca et halvt år, kan det være jeg springer på SSD-vognen :)


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
02-01-2011 20:21:09
Svar/Indlæg:
3863/538
-> #15

Hey m8..

Jeg kan sgu godt huske dine opgraderings trip. Gosh, der blev fyret nogle penge af der!! Men jeg kan godt følge dig. I mit tilfælde har LGA 775 virkelig tjent mig godt. Så godt at jeg næsten kvier mig ved at overhovedet tænke på at skifte ud! Men jeg har også sådan en "gut-feeling" som siger, at jeg virkelig vil nyde fx tripple channel ram (hvis man hopper på i7), måske en SSD (hvis der er penge til det)..

Jeg sidder jo stadig med en Samsung F1 som primær disk. Den er god, solid osv..Og den har virkelig tjent mig godt. Men jeg kan vist snart heller ikke udskyde en SSD ret meget længere..En SSD ville kunne gøre mit LGA 775 attraktivt for mig ihvertifald 1 år mere.. 😎


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2011 23:03:40
Svar/Indlæg:
6293/359
#17 ja for de fleste var og er 775 jo en supergod platform.
jeg er dog rigtig glad for 1366 nu 🙂

en ssd gør underværker i dit system. Du får dig et hurtigt windows miljø som er vedvarende og ikke degraderer over tid.

Du får jo nærmest consol-agtig feeling med det hele - ingen loade- og opstarts-tider rigtigt...


buster87
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2011 07:09:53
Svar/Indlæg:
334/33
sidder også med mit ældre socket 775 system og det har sku tjent mig godt de sidste 2.5 år det kører det jeg smider efter det.. har dog opgraderet et par gange mht grafikkort og smidt en ssd i.. men har dog overvejet at opgraderer men bliver nok først til midt på året når der tikker ferie penge ind engang.

Men synes man tit tager sig selv i at sidde og tænke på at det hardware kunne man godt tænke sig at opgraderer til selvom man ikk har brug for det.

Mht mobil teknologien har jeg først her i sidste uge fået ny mobil ellers har min nokia 6300 tjent mig godt de sidste 3-4 år


Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2011 10:36:15
Svar/Indlæg:
4089/252
Ja socket 775 har virkeligt været et hit... Første bundkort futtede godt nok af, men det var også et af de tidlige chipsets. Som maskinen står nu har den kørt fejlfrit uden en eneste bsod siden w7 udkom og før det vista, ligeledes uden bøvl.

Tror godt jeg kunne finde på at prøve en SSD på et tidspunkt, men gider ikke lave reinstall af windows, så der går lang tid... Det sker nok første når bundkortet skiftes, og det sker nok først når noget står af :)

Mathis77, ja du var på et tidspunkt i dne grad hw junkie haha :)


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gilbert d. 03-01-2011 10:37:55.


#21
RX
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2011 14:12:04
Svar/Indlæg:
52/3
Socket 775 synes jeg godt man kan mærke er ved at være slidt, da jeg hele tiden skal hjælpe min kammerat med den pc jeg byggede til ham i sommers. Ok det er et nvidia 750i chipset, som jeg selv synes var noget lort, men han ville have SLI for ingen penge, så måtte han jo selv føle.
Jeg skiftede fra 790 Ultra chipsettet til i7 og det var sgu den bedste opgradering jeg har lavet, plus at aldrig har jeg nydt at overclocke som nu. 4 ghz på en i7 930 med luft og aldrig over 65 grader på full load.
Det forskellige grafikkort setup jeg har haft i i7 tiden, har kørt som smurt, hvor SLI var et helvede på socket 775.

Men ja, jeg bruger penge på opgradering, fordi jeg tror det gør mig bedre og at jeg har en fordel online...tsk tsk tsk. Det er ikke udstyret, men øvelsen og for øvelsen kræver det tid....Det eneste man IKKE kan købe....suk :'-(

Fra 4-6 timers gaming dagligt til 1-2 timer dagligt = 1. pladsen ned på 6-8. pladsen i Black Ops f.eks.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af RX d. 03-01-2011 14:13:34.


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2011 14:38:50
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg er personligt super glad for min Asus G73JH bærbare som jeg har stående derhjemme som desktop replacement og for min thinkpad edge 11 som jeg har til arbejde og til at slæbe med.

Begge disse maskiner performer super nice og bliver ikke skiftet ud foreløbig.


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2011 19:21:52
Svar/Indlæg:
6293/359
#21 det er rigtigt - når der games, så pilles der ikke ved HW.
Jeg var nr. 8 på serveren til at blive lvl 70 i EQ2 for 5 år siden. Kørte glad på en uclocket AMD 3200+ og så startede HW-nørderiet. Men ok, jeg stoppede også med at spille af andre årsager, såsom arbejde osv.
Men ja, OC har aldrig været federe end med i7. Måske har jeg også bare været meget heldig med mit ASUS P6T Deluxe OC Palm, at det er et knaldgodt kort og kan tåle nogle OC-tæsk.

Nu har jeg lige bestilt en ASUS EEE Box 1201P til Mediecenter i stuen samt en HTC Android mobil.

Glæder mig 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2011 20:11:16
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg plejer, at slide min computer op mere eller mindre. Det vil sige, at de generalt lever i 3 årstid. Dog har jeg ¨typisk også opgraderet undervejs. Det kan være i form af "sponsorer" gfx.

Helt klart den computer jeg har været mest glad for var min gamle p3 500 mhz. Hvor jeg fik scoret mig et gratis opgradering af gfx. Hvordan det skete er en længere historie. 🙂


KinGzeDK
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2011 20:57:14
Svar/Indlæg:
411/7
#11 - Gripen90

Jeg mindes ellers at du ikke var tilfreds med dit gamle i7 system i en gammel tråd http://hwt.dk/forumthread.aspx... . Hvad har fået dig til at skifte mening?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har lige samlet et nyt i7 system, nok mest af nysgerrighed, da jeg næsten kun har haft AMD. Dog er det kun 3. gang nogensinde at jeg samler et komplet system fra bunden, ellers er det bare lidt upgrades indimellem. Det sidste komplette system jeg lavede var 3800+ Dual core med et 7950GT og 1 GB ram.

Den her spand skulle også gerne holde et par år eller 3, evt med et 480´er mere på et senere tidspunkt. Jeg er indtil videre meget godt tilfreds med den nye puter 🙂



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af KinGzeDK d. 03-01-2011 20:58:30.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
03-01-2011 20:59:30
Svar/Indlæg:
3863/538
-> #24

Hvis man nu skulle være helt på tværs ville det jo stadig udgøre en fremragende internet/office pc til nogle bedsteforældre...

Det gjorde jeg min gamle Celly 566 som vi opgraderede tilbage i 2002...Den kørte lige indtil Sep 2010, hvor mine forældre købte en dual-core bærbar...(bærbar fordi den så kunne slæbes med på campingpladsen, hvor de bruger hele sommeren)

Sammenlagt har den Celly 566 så faktisk levet i 10 år...Det eneste der blev skiftet i de 10 år var HD. Den lille 13GB ( 😲 ) afgik ved døden og blev erstattet af en 120GB WD. Hverken ram, bundkort eller andre dele gik til. Det er fandme vildt synes jeg.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
03-01-2011 22:41:38
Svar/Indlæg:
15982/637
#25: Det endte så ud i et P55 system som oprindeligt planlagt alligevel da jeg synes 1000kr også var noget at spare alligevel 🙂
http://hwt.dk/forumthread.aspx...


KinGzeDK
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2011 23:07:01
Svar/Indlæg:
411/7
#27 Det er jo også en slags penge 🙂


Gavstrik
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2011 00:42:36
Svar/Indlæg:
650/97
Efter jeg skiftede min E6400 ud med en Q6600 og mit 8800GTS 640mb med et HD4890 vil det fra min side også være ren luksus at skifte mit system ud, da det for mig kører tilfredsstillende.

Dog er det med HW som så meget andet, det er sjovt at skifte tingene ud en gang i mellem alligevel 😀


Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2011 09:25:35
Svar/Indlæg:
4089/252
#26 Mine forældre har også arvet mit gamle hardware. De kørte relativt længe med en AMD K6-2 450 Mhz inden de fik deres nuværende P4 NW 2.5ghz for nogle år siden :).

Som du også nævner er det faktisk kun HDD der er skiftet ud siden.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2011 14:46:47
Svar/Indlæg:
5474/39
#26

Den kan jeg så ikke slå, Jeg tror min ældste computer jeg har haft levede i 4-5 år.
Det vildste af det hele var, at det lykkes mig at sælge den. Dog var det ikke noget jeg blev rig af, men den gav lidt i lommen end sætte den på genbrugsstationen. 😎