nogle spørgsmål ang datatekniker

Hyggehjørnet d.  04. januar. 2011, skrevet af hks777
Vist: 780 gange.

hks777

Overclocker
Tilføjet:
04-01-2011 21:12:27
Svar/Indlæg:
375/43
hej hwt

jeg er en dreng på 19 år som er færdig med hf til sommer. jeg har i de sidste 4-5 år interesseret mig for computere herunder nok mest hardware delen( dvs samle pc'er). jeg har det ok med matematik men jeg synes at der er for mange formeler i mat c

jeg har overvejet at skulle starte på en datatekniker uddannelse efter sommerferien. Så jeg har nogle spørgsmål til uddannelsen

1. Hvor er det "bedst" at tage uddannelse ? (jeg bor i Kolding så det er vistnok Sønderborg og vejle jeg kan vælge i mellem)

2. hvordan ser det ud med praktikpladser i trekantsområdet eller Sønderjylland? (hvis det bliver Sønderborg) jeg har kørekort og måske en bil at køre i (dvs at det er min mors bil som hun ikke bruger) kan man overhovedet få en praktikplads?

jeg har også kigget på datamatiker uddannelsen. På en måde er den bedre, fordi der er stor mangel på datamatiker og at det er en videregående uddannelse. Jeg er bange for at køre sur i programmeringen, fordi at det er på en måde er for teoretisk. At det på en måde ikke har forbindelse med virkeligheden hvis i forstår at man ikke "se" hvad man laver. Det kan også være fordi jeg ikke ved hvad man kan bruge programmeringen til.

(hvis i har set det her spørgsmål før er det fordi jeg har også skrevet på newz)
hks777

Overclocker
Tilføjet:
05-01-2011 14:24:16
Svar/Indlæg:
375/43
er der ingen som har nogle ting at sige?

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2011 14:36:26
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg synes det er en ok uddannelse dengang jeg tog den for ca. 5-6 år siden ved ikke hvordan den er idag. Jeg havde allerede taget elektronik mekaniker uddannelsen inden og fandt den derfor rimelig let at komme igennem og samtidig få læreplads.

Det skal dog siges at jeg bor i KBH.

hks777

Overclocker
Tilføjet:
05-01-2011 14:41:42
Svar/Indlæg:
375/43
ok tak men der er lavet en del om på uddannelsen siden dengang

hvad laver du som datatekniker i dag ?

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2011 14:41:57
Svar/Indlæg:
872/67
Uden at ville skyde din drøm ned..
men sådan som du siger det..
"jeg har i de sidste 4-5 år interesseret mig for computere herunder nok mest hardware delen( dvs samle pc'er)."
så det nok mest it supporten du skal ud i..
jeg selv igang med at blive færdig som datateknikker og færdig her meget snart..

Du kommer ikke til at rører ved noget inde i computeren og det tætteste du nok kommer ved det er at kable op til mindre netværk og måske sætte et modul eller 2 i en router eller switch. der efter er det mest konfiguration af fx cisco router/switche, linux, programmering, opsætning af microsoft server, en smugle ip telefoni,

det gælder alt sammen for datateknikkerne

jeg selv syntes mere det en uddannelse for at komme igennem det meste inde for it, hvor det ikke er så meget at pille med computeren fysisk.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Potteplante d. 05-01-2011 14:43:41.

hks777

Overclocker
Tilføjet:
05-01-2011 14:49:07
Svar/Indlæg:
375/43

jeg ved det godt, men når jeg ikke er så god til at snakke med mange forskellige mennesker(er lidt genert) er det måske ikke så smart at jeg bliver it supporter

hvor går du på skole?

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2011 14:52:08
Svar/Indlæg:
872/67
Tja det gode muligheder til at lærer og komme over sin generthed 🙂

TEC :)

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2011 14:52:34
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvis det er det eneste der holder dig tilbage fra en uddannelse, så skulle du måske gøre noget ved det i stedet.
Det er jo pænt træls at være halvvejs igennem et uddannelsesforløb og så finde ud af at det ikke er det man vil.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2011 14:59:42
Svar/Indlæg:
2145/218
#3 jeg arbejder lige pt. med netværks rollout for et større teleselskab lige nu og i min fritid har jeg mit eget firma som laver reperationer på diverse elektronik produkter og laver diverse andre småting som netværk og den slags.

Det er meget i det små jeg arbejder ved siden men det giver lidt ekstra på kiste bunden

hks777

Overclocker
Tilføjet:
05-01-2011 15:19:21
Svar/Indlæg:
375/43
#6 og #7

jeg ved ikke om det er så alvorlig som det virker som ud, men jeg ved ikke rigtig. hvad tænker i at man kan gøre ved det ?

ok tak 🙂

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-01-2011 15:28:12
Svar/Indlæg:
3636/386
Kunne du ikke søge noget uddannelse indenfor service og blive ansat i Komplett fx?

Så kan jeg love dig for, du kan komme til at teste hardware og samle i lange baner :)

hks777

Overclocker
Tilføjet:
05-01-2011 15:31:24
Svar/Indlæg:
375/43
hvad det f.eks være ?
jeg ved ikke nok om det, til at kunne sige om det er noget for mig

snowflakefire

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2011 15:45:58
Svar/Indlæg:
188/14
#4 siger, så lyder det nok som om at itsupporter uddannelsen er mere dig.

Jeg er selv i gang med datatekniker uddannelsen og det fungerer perfekt for mig i det henseende at man koncentrerer sig mest om netværk og servere.

Jeg gik / går selv på vejle it-skole.. der er nogle udmærket lærere til grunforløbet, hvis man ellers kan skille sig ud fra de mange andre slackers der går der :) og kommer man først over grundforløbet, så er lærerne rigtige gode... men igen, det kommer an på hvilket niveau man er på allerede nu -for der er da også nogle timer, hvor man allerede kan stoffet uden ad.

/Dan

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 18:24:49
Svar/Indlæg:
2576/125
Så umildbart vil I ikke råde en til at kaste sig ud i datamatiker uddannelsen uden at have lavet noget programmering først?

Staus1

Nørd
Tilføjet:
26-01-2011 19:05:25
Svar/Indlæg:
97/12
Jeg er selv igang med Datatekniker uddannelsen og er RIGTIG glad for det ..

Jeg har valgt programmerings vejen som Datatekniker MEN du kan jo vælge infrastruktur også Der kommer du til at arbejde med at sætte større netværk op, designe netværk osv ...

HUSK du skal have en læreplads efter du er færdig på grundforløbet for at komme på skole igen ;0)