Er der meget delte meninger om, mange autolakere bruger korn 1000, men det har intet at gøre med hæfteevnen, det er mere fordi de sprøjter et tyndere lag maling på, så det vil ikke dække hvis de har lavet lort i den med sandpapiret....
Angående korn, korn 150 er sådan set "okay" personligt vælger jeg gerne omkring de 300, men det er mere fordi jeg så kan bruge det samme til at slibe imellem lagene.... Angående slutresultatet, du kan få det ligeså pænt som autolakeren hvis du kan overholde følgende ting; fuldstændigt støvfrit område og du kan holde en konstant temperatur (omkring en 60 grader cirka)
Nr. 2 er ikke ligeså vigtig, men det giver et bedre resultat....
Nr. 1 er der hvor de fleste fucker op i det.... Hvis der er et støvkorn eller noget andet skidt i malingen, så fjern lortet før det bliver tørt, lad det tørre, slib ned til det er plant igen og begynd forfra, er intet andet at gøre....
grunderen er hurtig valgt, personligt hader jeg sådan noget spartel spray som pesten, syntes det er noget opreklameret snavs som er til at lave et eller andet akut som er igang med at ruste fra hinanden eller noget i den stil....
Malingen bliver bedst hvis du sliber imellem lagene (vådpapir ALTID) der skal man gerne op over de 1500 i korn og slibe ganske let uden at fjerne malingen, mal oven på et par gange (5-7 gange og bliv ved med at mellemslibe, sidste lag skal være ultra tyndt uden at sætte grimme mærker osv)
Klarlak (lidt skidt ord at bruge da den ikke behøver at være klar men kan også være mat, det skal man være opmærksom på ved valg af farver) På med klarlakken og giv en 5-7 gange og mellemslib, det er dette lag hvor det holder eller falder...
Polere skidtet op som du aldrig har poleret noget før og du står med et spejl....
Den her proces tager cirka 1 uge
mal om morgen første lag
slib om eftermiddagen, mal igen og lad det tørre
slib igen næste morgen og mal endnu et lag.....
Kør sådan indtil du har opnået dit resultat....
Eller man kan gøre som så mange andre, giv en omgang grunder, vent 1½-2 timer, mal med farve, vent 1½-2 timer, mal med klarlak, lev med resultatet....