Nogle forslag imod resonans?

Case-modding d.  08. januar. 2011, skrevet af vsloth
Vist: 758 gange.

vsloth

Overclocker
Tilføjet:
08-01-2011 14:18:33
Svar/Indlæg:
137/21
Hey!

Min dejlige PC er lige pludselig, og meget spontant, begyndt at lave en rigtig træls resonans!
Selve computeren er næsten lydløs, men nu er denne stigende og faldende brummelyd, der sågar sætter gang i skrivebordet kommet.
Som sagt, er det bare kommet ud af det blå - ved ikke lige hvorfor.
Når jeg tipper kabinettet stopper det, men ellers kan jeg dælme ikke få det væk!
Har strammet skruer, skiftet en blæser, og ja - bare den gængse rengøring, men intet hjælper!

Har i nogle forslag, og måske ved i hvad der typisk skaber resonans? Det eneste nye hardware er en 2tb harddisk jeg har smidt i
inside

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2011 14:24:14
Svar/Indlæg:
805/46
Mit bud er at det sagtens kan være harddisken. Hvordan er den spændt fast? Med nogen former for antivibration eller er den bare direkte sat i kabinettet ? Fordi så kanden godt sætte gang i nogle svingninger.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2011 14:38:30
Svar/Indlæg:
1455/78
du kan lave et harddisk ophæng billig, jeg købte elastiket i bauhaus, jeg mener at det koster 15 kr pr meter. Det hjælper rigtig meget i mod harddisk resonans som breder i ud i kabinettet

vsloth

Overclocker
Tilføjet:
08-01-2011 14:48:17
Svar/Indlæg:
137/21
Jeg kører med et Fractal Design kabinet, så harddisken sidder på sådan en her, med en bund af gummi halløj:

også bliver den bare kørt ind i et rack!

Hvis i mener, at det kan være harddisken, må jeg prøve at efterspænde den lidt, hmm! Æv! Det er godt gemt væk ;)

inside

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2011 14:49:43
Svar/Indlæg:
805/46

Ca det samme design Lian-Li bruger i mit kabinet, og det hjælper nu rigtig godt. Alternativt kan du jo prøve at frakoble alle dine HDD, så du kun starter op med din SSD disk. Gør det lidt nemmere at tjekke om det ER diskene som volder problemet

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2011 15:09:37
Svar/Indlæg:
792/52
#3 har selv det kabinet.

Og de gummi dutter dur mildest talt ikke til noget som helst. De er alt for hårde, og dæmper derfor ikke særlig godt. Så du skal have fundet på noget andet. Jeg monterede nogle større dutter, og de har fjernet alt resonans.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Spagme d. 08-01-2011 15:10:18.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2011 21:24:45
Svar/Indlæg:
1971/31

Nu gør du det jo også lidt forkert, hvis noget larmer=så løsner man det typisk gerne, gummiet skal jo have plads at arbejde på og den plads strammer du jo væk ved at spænde ting op (ikke sagt det skal sidde og dingle, det skal spændes så det kun lige akkurat rør gummi ophængene)

Angående #2 forslag, jeg har også prøvet sådan nogle elastik sataner der og jeg har fundet en bedre løsning, post elastiker (de store bløde fætre der typisk sidder i deres biler, spørg om en håndfuld næste gang du får en pakke) Hvis en elastik er for stram kan den sagtens overføre frekvenser (svingningerne som harddisken laver)

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2011 21:39:55
Svar/Indlæg:
1058/59
Det kunne også være et (kugle)leje i en blæser - har oplevet det med bl.a. blæseren på min gamle CPU.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2011 22:25:31
Svar/Indlæg:
1455/78
6# Problemet med post elastiker er at de mørner over nogen måneder. og skal skiftes ud, man kan undgå det ved at smørre dem med silikonespray. Been there done that.

Det elastik som jeg bruger, er den samme type som det som bliver brugt i "blæksprutte arme" som man bruger til at spænde cykler fast med på cykelstativer, men det som jeg bruger er tyndere og lettere at arbejde med. Ved at bruge det her, undgår man at elastikket mørner, fordi at der er vævet stof uden om det.

vsloth

Overclocker
Tilføjet:
09-01-2011 10:29:28
Svar/Indlæg:
137/21
Tak for rådene alle! Jeg kaster mig nu over at løsne og ophænge harddiskene, og hvis det ikke er det, er det vel en defekt blæser - æv!

vsloth

Overclocker
Tilføjet:
09-01-2011 11:51:18
Svar/Indlæg:
137/21
SKOD! Alt er løsnet, harddiske er hængt op, blæsere er monteret med elastik-skruer...STADIG resonans!

Hmm, hvad vil i forslå næste skridt er? Er det at slukke en blæser af gangen?

@Znarf hvad gjorde du dengang?

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2011 12:19:25
Svar/Indlæg:
1971/31

Du kan slukke en blæser ad gangen... Prøv at tænk lytte/mærke hvor det kommer fra, eventuelt når du tager fat i nogle af tingene (lidt hårdt) så forsvinder resonans da du fjerner svingningerne....

Er jeg udemærket klar over, men som jeg siger, vævet elastik arme (eller blæksprutte arme som du kalder dem) er typisk bare ikke fjedrene nok da de er lavet til at holde fast i tynge ting så de overfører lidt svingninger videre....