nyt mediecenter

Media Center d.  10. januar. 2011, skrevet af Ro9
Vist: 748 gange.

Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-01-2011 10:08:11
Svar/Indlæg:
9/1
Hejsa i forumet!

Jeg har de sidste 4,5 år haft daglig glæde af mit eHomeVision Mediacenter one. Jeg er "fulltime mce user", så alt tv modtages via mediecenter, og har et hav af optagelser liggende.

Til at starte med var mit mediecenter den centrale enhed, hvor masser af harddisk plads, to analoge tunere, kørte 24/7 etc.

Men med tiden er centret blevet opdateret, herunder med SSD disk, nyt Grafikkort, og tv tuner er blevet lagt på netværket (hdhomerun).

CPU er en T7400 (socket 479) bærbare Core 2 Duo cpu.

Nå men, det jeg troede var en defekt harddisk, vidste sig at være bundkort som er stået af... og nu står vi uden mce - hjæææælp! ingen tv...
og ingen tv i de andre rum som bliver extendet... der er kris i vores
nu "analoge hjem".

Nu står jeg og skal have en ny løsning. Overvejer at købe en Asus S1 Series med den nye D525 atom og ion grafik.
Den kan man få op at køre for omkring 2200 kr.
Men er det nok? Altså vil jeg kunne bruge den som mediecenter og se film på den? (MKV 1080p). Min gamle maskine med mit gamle GFX Kort klarerede fint denne opgave nemlig.

Eller skal jeg op i en Core 2 / I3 lign. for at få en ordentligt ydelse?

venlig hilsen
Ronni
titti
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2011 10:33:40
Svar/Indlæg:
189/9
Behold din nuværende cpu og køb et nyt bundkort der passer til den, det er langt bedre end et atom setup.
Køb evt. et bundkort med intel hd4500 gpu løsning, se min profil
Det er bedre og samtidig energi venlig.


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2011 11:28:13
Svar/Indlæg:
644/8
En atom løsning er ikke god nok, når du bruger den som en central enhed, med extendere koblet til. En Atom/ino2 løsning giver en utrolig langsom oplevelse i mediacenteret. Du skal til at tage alle visuelle effekter fra :/

Jeg er også fulltime mce bruger som du kalder det, og jeg gik over til I3 for et halvt års tid siden, og det har jeg absolut ikke fortrudt!

Den æder alt hvad jeg kaster efter den, og så kan det gøres billigt. Både i indkøb og strømforbrug!

Se evt. min profil for mere info.

Men hvis du ellers er fuldt tilfreds med dit nuværende setup, så køb da bare et nyt bundkort, de findes sikkert brugte til ingen penge.


Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-01-2011 12:20:39
Svar/Indlæg:
9/1
Hejsa!
Tak for jeres svar!

For lige at konkretisere mit behov, så har jeg ingen skrubler ved ikke at kunne bruge extendere - planen er at de løbende skal skiftes ud med rigtige bokse. (alt tv er jo delt via min Windows homeserver, som står at arkivere alt optaget tv.).
Men hvis selve navigationen sucks med atom - så dur det sq ikke, da jeg jo som sagt KUN bruger mce, og ikke engang har antenne stik i mine tv.

Hvad angår dele - så må i gerne hjælpe lidt. Som jeg kan se det, så finder jeg ingen ting med socket 479 - kun et bundkort - og det er mit det gamle, nemlig aopen i945gtM-vhl, som mm-vision sælger til lidt over 700 bobs - det virker ikke som en gangbar vej at give knap et kilo for et 5 år gammel bundkort.

Men kan min CPU bruges på et andet mb? eller skal det være sådan et semimobile (grundet min CPU er mobil).

har ikke noget imod at købe nyt MB + RAM, og evt. også cpu - men det skal bare kunne betale i forhold til fx. en ionbaseret tilgang.

vh
Ronni


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2011 12:38:04
Svar/Indlæg:
644/8
JEg kender ikke meget til hvad der duer af bundkort til din gamle cpu. Men kan godt forstå du ikke vil give så mange penge for et så gamnmelt bundkort.


Men et I3 setup er ikke meget dyrere end et ordentlig Atom / Ion2 i forhold til hvad du får ud af det.

Gigabyte GA-H55M-D2H bundkort til 600,-

Core i3 I3-540 4 MB (Intel Boxed) til 800,- Jeg købte en "ny" brugt til 500,-

og fire gb ddr3 ram koster omkring 400,-

Så det er 1800,-

Et ordentlig atom / ion2 koter ihvertfald 1400. og så skal du i mange tilfæde bruge so-dimm ram

http://www.edbpriser.dk/Produc...

De sidste 400 vil jeg mene er givet godt ud! Og så har du en hel del flere muligheder for at udvide senere hen!


Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-01-2011 12:55:25
Svar/Indlæg:
9/1
Hejsa!
Det lyder fornuftigt.

Hvordan er varmeudviklingen på i3 / core 2 duo (såfremt jeg kan finde en brugt en)

bør jeg bruge en evt. medfølgende køler - eller "tør" jeg koble den på det
heatpipe system som iforvejen sidder i maskinen?

Her er jo heatpipes fra processor og det ene chipsæt ud til siden

alternativet er self. at droppe det, og investere i en lydløs lækker køler, også være safe...


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2011 13:07:18
Svar/Indlæg:
644/8
Den der følger med I3 gør et fint job, men den larmer og profilen er for lille til at køre uden blæser. Så hvis du er opkay med støj er der ingen grund til at skifte den. Men hvis du vil have et lydløst system er du nødt til at gøre noget.

I3 540 har max TDP på 73 watt og din T7400 har kun en TDP på 34 watt. Så medmindre det heatpipe er lidt overkill på din t7400 så duer det desværre ikke til en I3 540.

Der er dog en I3 mobile, der kun har en TDP på 35 Watt, men den bruger PGA-989 socket, som der vist ikke er lavet et board til endnu :/


Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-01-2011 13:15:52
Svar/Indlæg:
9/1
Hej Don,
Tak for dine fine svar! Fedt at kunne få hjælp når man ikke selv har været aktiv på hardware fronten de sidste 4 år 🙂.

Man bør sikkert kunne finde en lydløs blæser, hvis det bliver for træls med den ekstra larm som nu bliver introduceret i stuen - men man kan vel vende sig til meget 🙂.

Hvad angår heatpipe, så er det jo noget hjemmelavet noget som eHomevsion selv har opfundet.

Det er sådan set bare et kobberrør som er forbundet til en aluklump der hviler på processoren. Alurøret er så igen forbundet ude på siden af kabinettet.
Det ser sådan ud:
http://www.ehomevision.dk/

men det kan også komme an på en prøve under kontrollerede forhold :).

Jeg vil gå på jagt efter en brugt i3, samt bundkort og ram etc.

Tak for hjælpen :)

vh
Ronni


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2011 14:04:46
Svar/Indlæg:
644/8
God Jagt ;)

Det ser da lidt fancy ud det der ehomevision. Er det meningen at det skal bygges ind i samme kabinet igen?

Og er det indbygget forstærker del i? Det er da lidt fedt :)


Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-01-2011 14:07:33
Svar/Indlæg:
9/1
Hejsa,

Ja planen er at genbruge det gamle kabinet så.
(dybest set vil jeg bare gerne have mediecenter op at køre igen, for det kørte sq godt før).

Faktisk er min modellen uden forstærker i- man kunne få det med en 5 kanals digitalfortærker, så var pladsen endnu mere trang.

Alternativ skal det hele self. bygges i et nyt kabinet, også bruge ir extender - men hvilket kabinet bør jeg så købe? - for så kunne centret måske gemmes væk i et skab :)


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2011 14:19:59
Svar/Indlæg:
644/8
De ser da fede ud de kabinetter, det havde jeg helt sikkert genbrugt! og hvis kabinettets heatpipe system er bygget til også at køle en forstærker, så kan det jo godt ske de er effektive nok.


#11
Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-01-2011 14:40:42
Svar/Indlæg:
9/1
Yep,
Beslutningen er taget.
Kan se at jeg kan få
bundkort+cpu+ram for 1800 kr. inkl det hele.
Det må være den absolut billigste løsning,
det er self. spændene hvad strømforbruget ender på - men så må jeg bare blive bedre til at slukke om aftenen.

Altså heatpipsene går på selve kabinettet som er lavet i noget støbejern / alu.
så selve kabinettet er altså en stor køleprofil i anodiseret alu.

Spørgsmålet er self. om jeg kan "modde" det således at jeg får den heatpipes der går fra Chipsæt til at gå ind i den klods der går til CPU, således at der går 2 rør fra CPU delen.. det må jeg lege lidt med 🙂=


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2011 20:01:52
Svar/Indlæg:
644/8
Du skal lige huske, at det ikke er alle bundkort der understøtter grafik delen af en i3. Du skal have et H55, Q55 eller et H57. Et bundkort med P55 chipset understøtter ikke grafikdelen!


#13
Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-01-2011 23:04:25
Svar/Indlæg:
9/1
Hej Don!
Hvad mener du med grafikdelen?
Er det fordi der sidder et kraftigt nok intel gma udgave på et H55... i forhold til fx. P - eller er det noget med at kunne overlade noget til det ekterne gfx kort?

jeg har jo stadig mit Radeon HD 5450 passivt kølet som jeg brugte i det gamle setup...
men kan jeg undvære en enhed er det self. et plus :)

-Ronni


#14
Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-01-2011 23:08:43
Svar/Indlæg:
9/1
Hej igen,
bør nok google inden jeg skriver herinde :)
kunne lige læse at forskellen på P og H netop er at H revisionen har grafikoutput, som kan "låne" af i3

Vil det sige at jeg med et H bundkort fint kan køre, de ellers nok så krævende, 1080p MKV rips?

Eller, bør jeg stadig bruge mit Radeon HD kort? - og kan det "samarbejde" med CPU'en?

- på forhånd undksyld alle de dumme spørgsmål 🤣

-Ronni


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2011 09:08:15
Svar/Indlæg:
644/8
Haha, du skal bare skyde løs med spørgsmål.

Det kan slet ikke betale sig at smide grafikkort i, hvis du køber et H55 bundkort. Og den "låner" ikke bare noget ydelse, der er en indbygget grafikchip i I3.

Jeg har faktisk prøvet at spille Need for speed world på den, og det kørte faktisk okay. Men forvent ikke at du kan spille med I3 hvor du bruger det indbyggede intel HD graphics.

Jeg kan afspille 1080P sammentidigt med jeg optager HD kanaler via IPTV, og min laptop "extender" inde i soveværelset streamer IPTV fra I3'eren med dvblink.


#16
Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
11-01-2011 09:11:10
Svar/Indlæg:
9/1
Hej Don,
Jammen det lyder jo til at sagen er klar :)
Jeg skal have H55 bundkort.
Så kan jeg jo altid bytte mig Radeon kort væk til noget andet sjovt, og tilmed spare på strømmen :)


#17
Ro9
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
11-01-2011 23:37:36
Svar/Indlæg:
9/1
Hejsa igen!
Nu har jeg gået og overvejet situationen med mit gamle kabinet lidt, og jeg tror sq det er tid til at det går på pension.
Især nu hvor jeg i forvejen skal ud og investere i nyt hardware.

Kan i anbefale et kabinet, som passer til ovenstående i3 setup.

Det må gerne være kompakt, men med plads til mine harddiske
planen er at stille det ind i skabet nedenunder, også ellers smide en microsoft ir modtager på således at jeg stadig kan styre mediecentret.

Bør jeg kigge efter et med indbygget psu? og hvor mange/lidt watt kan jeg nøjes med, hvis vi tager udgangspunkt i en I3 + en 3,5" disk + 30 gb ssd (2,5 tommer).

:)
vh
Ronni