kompressor og h2o

Køling d.  11. januar. 2011, skrevet af penther
Vist: 2992 gange.

penther
 
Overclocker
Tilføjet:
11-01-2011 14:43:28
Svar/Indlæg:
5/1
Ville høre om der var nogle flinke mennesker med forstand på disse emner som kunne hjælpe mig lidt med at vælge det rigtige udstyr.
mit system består af:
q9650, asus striker formula II(der er indbygget plader til h2o køling på mosfet, nb og sb), et kompressor kølingskabinet fra vapotek til 775 med 220v, rammende er ocz nvidia sli godkendte og kan clokkes til i hverfald 1866, der er 2x2gb og 2x1 gb ddr 3, så sidder der et geforce gtx285 fra zotec amp i.
jeg ville gerne køle grafikkort, ram, og sætte det til det eksisterne system på motherboardet.
men har læst noget med det skal være specielt plastic nå det bliver udsat for minus grader. samt hvor stort en raadiator og pumpe er der brug for? den må gerne have muligheden for senere at kunne trække cpu-delen også hvis jeg bliver træt af kompressoren.
på forhånd tak
Michael
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2011 15:18:56
Svar/Indlæg:
20170/383

Det ser lidt forvirrende ud det du skriver. Måske du kunne udfylde din profil i stedet. Det ville være meget nemmere at hjælpe dig så.

Når du siger h2o plader, så mener du vel vandkølingsblokke ??

Hvad er det du gerne vil?
Vil du have kompressorkøling på cpu og vand på resten ?


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2011 16:06:57
Svar/Indlæg:
8762/174
Det er vel chilled vandkøling du tænker på?



Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2011 17:10:59
Svar/Indlæg:
1971/31
#2

Virker bare forkert han skriver kompressor så....

#0

Det du er igang med er at rode dig ud er helt forkert efter min mening....
Kompressoren er noget værre larmende skidt, samt alt det andet ikke rigtigt hjælper så meget på overclock eller ydelse for den sags skyld.... Du sidder på en for gammel platform til det kan være sjovt at clocke for bench, samt i spil er det meget lidt du vinder....


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2011 17:14:52
Svar/Indlæg:
8762/174
#3

Gør det da ikke.

Det er jo sammen princip som med SS kompressor, men i stedet for at køle kun processoren køler man vandet ned og køre med et normalt vandkølings loop 🙂


penther
 
Overclocker
Tilføjet:
11-01-2011 17:57:28
Svar/Indlæg:
5/1
#1 er hermed gjort :)
jo bundkortet kommer jo med standart vandkøling fastmonteret på nb/sd og mosfet.
jeg tro ikke luft vil være nok til grafikkortet og rammende samt sb/nb, mosfet. hvis jeg sætter kompressorkølingen til, derfor tænker jeg på at sætte vandkøling på alt andet end cpu og hdd. (det kan jo være jeg finder ud af kompressoren er for stort et larme element og vil forsætte på vand med cpuen)

har kigget på nogle færdige sæt, men også læst mærker som Thermaltake, Zalman osv., ikke yder det optimale da hvert pc-system jo er forskelligt.

har kigget lidt på http://www.edbpriser.dk/Produc... men da jeg ikke skal bruge cpu´delen, taget udgangspunkt i produkterne.
men er det nogle gode mærker HW-Labs Black Ice, EK CoolStream RAD XTC og hvad skal jeg regne med af størrelse 3x120, 4x120 eller 4x140, samt pume osv, må indrømme jeg godt nok er ny inden for den her verden med vand.
så også et sted de snakket om hvis der var minus grader, skulle enheden være i Acetal istedet for Akryl.

på luft som det er nu, kan jeg ikke clokke ret meget pga. sb/nb hurtig bliver varm.

man kører vel ikke alt på kompressor normalt men kun cpuen?
🙂


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2011 19:13:41
Svar/Indlæg:
1971/31
#4

Ved jeg skam udemærket godt, men folk som har forstand på sådan et system vil typisk benævne det som en chiller 😉

#5
Har set et par stykker som har kørt kompressor på gfx, men er langt imellem man ser folk med en kompressor nu om dage... De larmer for meget iforhold til kølingen de giver.....


penther
 
Overclocker
Tilføjet:
11-01-2011 19:18:52
Svar/Indlæg:
5/1
ok lavede astek ikke også 2 versioner chill=h2o og den anden med komprssor, troede ellers kompressor var en del bedre. har kabinettet med det, men ikke fået testet det endnu :)


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2011 19:23:29
Svar/Indlæg:
8762/174
#6

Slet ikke enig med de du skriver.

Det kommer helt an på hvilken kompressor man benytter.

De SS kompresorer med rotary larmer en del ja omrking 75-80 db, men en normal vapochill LS larmer slet ikke, den brummer bare.

Selv den to stage cascade der tilsalg herinde for ikke så lang tid siden er til at leve sammen med.

Den siger ingenting og jeg mener virkelig ingen ting.

#7

Kompressor køling er en del bedre synes jeg. Det er mere effektiv køling dog kommer du til at leve med en stor strøm regning, hvis du have regnet med at bruge den 24/7.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2011 10:08:30
Svar/Indlæg:
4112/52
#0 Du skal være obs på, at kompressorens ladning skal være optimeret til lige din CPU og det clock du har på den, for ellers kører den ikke optimalt.

En af grundene til at din NB/SB bliver for varme, er at de thermiske pads der er brugt til hele heatpipe systemet's blokke, det er noget skrammel.
Smid noget AS5 pasta, eller noget andet godt kølepaste imellem blokkene og chippene, ellers skal du igang med at erstatte hele heatpipen med nogle alternative blokke, ala Zalman's store blå NB blok og nogle blæsere.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2011 20:12:39
Svar/Indlæg:
1971/31
#8

nu er støj meget subjektivt og jeg har personligt prøvet at være under samme tag med en chiller og er for larmende til min smag.. At du måske syntes det er til at leve med er en anden sag, men der er altid 2 synspunkter når det gælder sådan noget..


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2011 23:36:02
Svar/Indlæg:
1571/39
# 10 jeg kører da med ss på mine gfxere og det giver da en del . 🙂
# 0 eller google efter andre danske sider hvor du kan få lidt kvalificeret svar på dine spørgsmål 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af slaske6 d. 12-01-2011 23:39:38.


cyph3r_smurf
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2011 23:41:05
Svar/Indlæg:
825/30
#10

Forstår dig godt hvis du har hørt en ikke isoleret kompresser eller en rotary kompresser, de larmer af lort. Men dit køleskab og din fryser er altså også kompresserkølede :)


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 09:22:06
Svar/Indlæg:
1971/31
#12

Ja, men til den forskel at de ikke behøver at arbejde nært så meget som en kompressor til et andet formål.... Foreksempel, går strømmen, så bliver fryseren jo heller ikk +20 grader i løbet af 30 minutter, det kan holde længe, derfor kører kompressoren også meget svagt, variabel volumen kompressor vil jeg gætte på de bruger.....

#11
Prøv nu at læs hvad jeg skriver, svarer til at du går ud og knalder en 220v volt blæser ind i dit kabinet med 6000rpm, fordi du vinder 5 grader ved det, er vi andre ikke idioter fordi vi siger det ikke er støjen værd.... Mine 2 gfx (gtx 580, begge fra msi, samme bios (fra OC modellen som den ene er) bliver 40-45 grader varme i load og de siger absolut intet og jeg kunne nok let fortsætte med at clocke.... Hvor meget har du vundet ekstra på oc delen ved at have støj? Er den ligning som i de mange´s hoveder (inklusiv mit) ikke vil gå op....


cyph3r_smurf
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 13:03:38
Svar/Indlæg:
825/30
#13

http://www.octeamdenmark.com/f...

Se f.eks. denne enhed :) Den larmer ikke mere end en luftkøler.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 13:21:27
Svar/Indlæg:
1971/31
#14

Nope. Ville egentlig have brugt det i bunden da vibrationer forplanter sig der og ned i underlaget, men synes det var lige lovlig tyndt til dette, neopren gør det nu bedre.

Alt-i-alt har jeg vundet en hel del mindre støj på det. Da jeg fik den lød den jo nærmest som en kasse søm og skruer der raslere rundt, for ikke at tale om at høre på den konstante dreee-dreee fra kompressoren. Dette er på et minimum nu.

Eneste ting der er træls er den 230v blæser der sidder i fronten. Den LD havde brugt havde en kedelig højfrekvent tone når den var oppe i omdr. Den skiftede jeg ud med én der var knapt så slem.

Jeg prøvede med en mere stille blæser for at se hvor meget det betød og satte temp følere på kold/varm siden af kompressoren, men desværre kan blæseren ikke være mindre medmindre den skal gå ned i ydelse. Det har LD nu afstemt ret godt mht. CFM og ydelsen på kompressoren.


Jeg takker nu bare stadig nej tak og sætter mig ned til noget som ikke larmer på nogen måde....

Er en anden som har lavet samme trick med at beklæde den, han skriver at de næsten ikke kan høre den nedenunder efter han har gjort det?
Ved ikke hvor mange mennesker der ville være tilfredse med at man "næsten" ikke kan høre deres computer nedenunder....


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 13-01-2011 13:24:18.


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 18:04:43
Svar/Indlæg:
1571/39
#13 hvor højt ligger dit oc da på ved 40 på 2 stk 580 og hvilke core , men men det er ikke det der spørges til for den da ,manden har jo en vapo og vil gerne lege med den så skal man sku da ikke sige det ikke kan betale sig 😉
lige nu kører der en cascade og en SS og jo det kan da høres men sidder da og ser fjernsy med knægten og mine naboer kan med 100% garanti ikke høre dem 😉 .

hva jeg har vundet på min 580 er 1160/1205 ved -42 grader tja så det er vel ok
😉
og støj tja min psu larmer mere når den starter end min Singlestage 🤣