Hvor mange Dansker bor der i udlandet ?

Hyggehjørnet d.  13. januar. 2011, skrevet af Riis
Vist: 3773 gange.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 13:35:29
Svar/Indlæg:
4657/53
Vi har jo som så mange andre, en vældig diskussion om politik.

Så kom spørgsmålet om hvor mange Dansker der bor i udlandet / evt i skattely.

Da jeg mener at dem der har lidt penge, flytter ud af landet, for og slipper for og bliver flået i skat.

Det eneste jeg lige kan finde er på.
http://www.statsborger.dk/dans...

Men der er mange flere Dansker der er rejst, og det er jo også kun over 11 lande.

Problemet er at vi har en der stemmer A. Og tror man bare kan flå de rige for og betale regningen.

Så for og har noget konkret og hjælpe den stakkels dreng på rette spor.
Kender i nogle tal.
Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-01-2011 13:41:49
Svar/Indlæg:
15982/637
Godt nok ikke de nyeste tal:
http://www.statsborger.dk/dans...
http://www.jobindex.dk/cms/hve...
http://www.danskerhverv.dk/Nyh...

Nu er dem der går i skattely oftest dem der har mere end penge nok - sjældent det omvendte.

Har da bekendte i familien hvor de bor i Italien, har bank i Schweiz, arbejder i Texas og ferierer i Danmark.

Dem der ingen penge har er allerede blevet flået en gang... meget af finanskrisen skulle jo betales af arbejdsløshedskasse ydelser... det mindsker i forvejen ikke et ledigheds problem.

Finansmarkedets risikoprognoser bygger på, at 100 mennesker kaster en terning én gang. Men i virkeligheden er der kun én person, der kaster en terning 100 gange. Forskellen mellem terningekastene kostede verden sin økonomiske stabilitet.
http://www.videnskab.dk/compos...

Nogen gange virker det dog som om at 5,2mio dansker bor i ulandet 😎

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Gripen90 d. 13-01-2011 13:59:29.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2011 13:45:59
Svar/Indlæg:
650/97
Har du prøvet at tjekke på http://www.dst.dk/ det kan være at de har noget 🙂

Som du selv siger er den oversigt du linker til da helt håbløs i hvert fald :no:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gavstrik d. 13-01-2011 13:48:25.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 13:58:02
Svar/Indlæg:
4657/53
Jeg vil gætte på det er ca 500000 mennesker der er rejst væk, altså både rige og fattige og dem der har arbejde i udlandet i længer tid.
Der bor en del i Asien ( Thailand ) osv
Sikkert også en del i USA.
For ikke og glemme de små skattely stater i Europa.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-01-2011 14:06:29
Svar/Indlæg:
15982/637
#3: Nu kommer det jo an på hvordan du vil bruge tallene. Er det for danskere bosat i udlandet dvs også for flere generationer, eller er det antallet af danskere f.eks inden for X årrække der har bosat sig i udlandet.

Jeg arbejde på et tidspunkt sammen med en kollega (uddannet Biolog mv) der havde arbejdet i Sydafrika i 10år for et dansk selvskab der lavede overvandinger for at dyrke jorden i tørre områder.. Nu var han så rejst hjem med sin sin kone, men i DK har han været arbejdsløs i 3år fordi han ikke kunne få arbejde pga at hans kompetencer mht biologi/botanik/geologi mv ikke kunne bruges i Danmark - han er nu rejst med familien til Sydafrika igen og arbejder der.
Et eller andet er stadig sindsygt i staten DK.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 14:06:46
Svar/Indlæg:
20170/383

500.000 danskere i udlandet?
Jeg tvivler sgu godt nok stærkt på at ca 10% af den danske befolkning bor i udlandet.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 14:15:41
Svar/Indlæg:
1971/31

Nu er der forskel på at være "dansker" og være medlem af den "danske befolkning"

Tror ikke den halve mill er helt skævt, men skal man tage det ned på et punkt til hvor mange der rent faktisk udnytter skattely osv så er det nok ikke der man skal vende krisen herhjemme i lille dk....

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
13-01-2011 14:23:33
Svar/Indlæg:
5363/442
Der er jo mange forskellige grunde til at danskere rejser udenlands, for en årrække eller permanent. Det er kun Caroline Wozniacki. Kessler og lignende der rejser udenlands (Monaco) for at undgå skatten, tror andelen er almindelige danskere er forsvindende lille. Og 500 000 er i hvert fald helt ude i hampen (hvis man tæller dem der er rejst ud, og ikke bare dem med danske rødder).

At du kalder det et problem at der er en der stemmer A, ser jeg faktisk som langt mere forstyrrende end danskere i udlandet. Det er da kun Lars Løkke og hans lakajer, der i ramme alvor mener at folk i stor stil rejser udenlands for at slippe for den danske skat. Egentlig sjovt du siger det er ham der skal på rette spor, når A nu rent faktisk er det største parti i DK ifølge de seneste meningsmålinger 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pizzadude d. 13-01-2011 14:25:40.

sail

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2011 14:41:52
Svar/Indlæg:
306/21
og fordi A er det største parti ifølge de seneste meningsmålinger så er deres politik logisk vis den bedste til at skabe vækst og velstand i Danmark? Eller er de blot bedst til at lefle for laveste fællesnævner?
.
.
.
1000 post senere

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
13-01-2011 14:51:02
Svar/Indlæg:
5363/442
#8 Næ nej, det er bestemt ikke det jeg siger. Det er bare ret paradoksalt at han kalder det for et problem at nogen stemmer A, da 25-30% af befolkningen hermed også er et "problem".

I øvrigt mener jeg heller ikke A har den bedste strategi for DK, i øjeblikket er det IMO lidt hip som hap hvem man stemmer på - ingen af deres løsninger er særligt gode.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 14:54:19
Svar/Indlæg:
4657/53
#6 En dansker er en med dansk pas.

Udlandsdansker er en der har fast bopæl i udlandet og kun kan opholde sig i Danmark i 180 dage. før skattevæsnet hammer falder.

Det var nok lidt dumt og skrive det med liste A. ☹
For der er jo altid nogen af dem her også.

sail

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2011 15:23:47
Svar/Indlæg:
306/21
#9 tja, et paradoks bestemt. Men stadig et problem, at hvad 90% af befolkningen åbenbart er tryllebundet af hhv rød eller blå stue når ingen af disse har en god løsning på stort set noget som helst. Så må du jo finde det forstyrrende at jeg også mener det er et problem. Det er jo rystende at det er mere interessant at analysere retorik og kropssprog af en 'politisk duel', end at forholde sig bare en lille smule kritisk til substansen.

anyways det er off topic selv om sådan en tråd skriger på en diskussion :p

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
13-01-2011 15:35:10
Svar/Indlæg:
5363/442
#9 Nu tror jeg vi er ude i en gang retorisk pedanteri :P Ja det er et problem at ingen har en god løsning, men at den enkelte har en politisk holdning forskellig fra den man selv har (i dette tilfælde #0) bør ikke være et problem. Kan desværre se rigtig gode grunde til ikke at stemme på nogen af de to fløje - men det er jo så igen heller ikke nogen holdbar løsning :'-(

Men ja - jeg stopper også denne OT snak nu. 😎

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 15:54:00
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg synes godt man kan sige at folk der har dansk som modersmål kan kaldes danskere. Og jeg tvivler stærkt på at der findes 500.000 af den slags i udlandet.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 15:56:51
Svar/Indlæg:
4657/53
Man kan bare mærke hvordan spændingen opbygges i den her tråd.

Nu ligger den jo i soap box så der skal være plads til OT (masser af det).

"bør ikke være et problem"

Jeg kan jo ikke se hvad han stemmer, men når man selv er på den anden side.
Og prøver på og hjernevaske ham med bedre viden, så er det vel et problem at han ikke kan forstå det. 🤣 🤣 🤣

Hvis der er nogen der ved hvor mange dansker der bor i udlandet, sådan ca.
Så kan i sende en PM eller skrive det her i tråden.

TRÅDEN ER FRI TIL OT.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 15:58:09
Svar/Indlæg:
1704/19

Mener at ha hørt at der er ca 39.000 danskere som har forladt landet men som stadig er danske statsborgere det er dog ikke noget jeg har tjekket men mon ikke oplysninger kan findes på Dansk Statestiks hjemmeside 🙂

Første link jeg så lige søgte på sagde noget helt andet ca 200.000 faktisk phuu mange og noget overraskende syntes jeg, lur det link her http://www.udvandrerne.dk/JLKM...

Hehe sjovt du snakker omkring det med liste A og knægten for der er jo et modsvar som er lige så slemt give de rige 15 milliarder i skattelettelse og tage det fra systemet så de fattige betaler en stor del af deres fornøjelse... er vel ikke meget bedre 😉

Politik er en ond sag at diskutere og i virkeligheden tror jeg at det er bedst at ikke diskutere det da det er yderst sjældent folk får noget godt ud af det.

Men har vi danskere så stor en indflydelse på tingene når der tales økonomi, vi er jo bare en lille klat på jorden som er mindre end fleste halvstore byer rundt i verden og går det skidt derude så hænger vi med røven i vandskorpen og går det godt så nyder vi fornøjelsen af det 🙂

Et eksempel kunne være at byen Mexico City har ca 6x så mange indbyggere en der er i danmark totalt giver jo lidt af et perspektiv 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 13-01-2011 16:02:00.

sail

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2011 16:23:25
Svar/Indlæg:
306/21
#15 Så meget desto mere grund til at være bekymret for Danmarks muligheder for at tiltrække ny virksomheder med mere. Vi skal jo konkurrere med landene omkring os.
Så kan det godt være at det er populært at fordreje ordne, så skattelettelser åbenbart handler om at tage noget fra nogle fattige, men i realiteten handler det jo om at dem der tjener pengene får lov til at beholde nogle flere selv. De tilhører jo som udgangspunkt ikke fællesskabet.
Hele dette skattespørgsmål minder mig om Lars Kolind for noget tid siden der under en valgkamp lavede et tankeeksperiment om 40% skat på fyn. Han blev selvfølgelig udskreget som et tågehorn der fattede hat og briller. Men prøv lige at stoppe op engang og tænk over hvor mange der ville flytte til fyn for at arbejde, de såkaldte dynamiske effekter. Jeg kan i skrivende stund ikke lige finde kilden, men mener at have læst at nogen økonomer mener skattelettelser vil være selvfinansierende.
Det kan undre hvorfor danskere insisterer på at opfatte samfundsøkonomien som en form for nulsumsspil.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2011 18:44:38
Svar/Indlæg:
650/97
#16 De har et lignende system i Schweiz med cantons (mener jeg det hedder).
Hvor hver canton (kommune/område) kan ændre på deres tilbud til de mennesker som bor der, samt skattesatserne. F.eks. er det mere attraktivt for singler uden børn at bo i Geneve, hvor den canton som ligger lige nord for har gjort det attraktivt for familier med børn.

Jeg siger ikke at det nødvendigvis er den bedste løsning, men går ud fra at det var i de baner du tænkte? 🙂

Mercu

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2011 21:17:56
Svar/Indlæg:
86/12
Jeg har læst engang, at der alene i London bor omkring 50.000 danskere.

Jeg kan dog ikke finde det lige her og nu, men mener at det ver noget DJØF.

Mercu

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2011 21:39:57
Svar/Indlæg:
86/12

skybear

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 22:20:51
Svar/Indlæg:
593/56
Er du selv flyttet ud af landet???

Ellers må man konkludere at du ikke selv ingen penge har, ellers var du vel flyttet. Men alligevel støtter du et parti som absolut kun arbejder for at folk som har rigeligt med penge skal have endnu flerer.

slate_dk

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2011 22:34:00
Svar/Indlæg:
651/11
I forbindelse med nedlæggelsen af min nu tidligere arbejdsplads har 28 af mine kolleger taget imod tilbud om udstationering i Genoa, San Jose og Kina.
De har selvfølgelig taget deres familier med.

Min søster har boet i Malaga i 12 år med sin Spanske mand.
Min bror flytter til London i forbindelse med sit arbejde.

Det er ikke for at slippe for skatten de er rejst ud; det er muligheden for en oplevelse.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 22:37:25
Svar/Indlæg:
5750/124
Jeg ved ikke hvor mange danskere der er flytte udenlands, og slet ikke hvor mange der gør det alene pga. skattetrykket... men jeg er ikke i tvivl om at de som gør det pga. skattetrykket er ganske enkelt dem der skal betale mest i skat. Så der går den danske stat glip af en hel masse indtægter, fra folk som nok heller ikke er den store udgift ift. indtægt. Så vil den logiske konklusion vel være at vi skal have en mere plan skat, så alle i det mindste betaler det samme antal procent i skat af deres løn, hvis ikke vi kan gøre så alle betaler det samme i skat 😛

der blev da sagt fri OT, gjorde der ikke? 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 1EaR d. 13-01-2011 22:39:05.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2011 22:44:35
Svar/Indlæg:
650/97
Jeg ved da også fra mange af mine bekendtskaber, som godt kunne tænke sig af fraflytte landet, at det intet har at gøre med at de er utilfredse med Danmark (eller skattetrykket), men at de ligesom med alt muligt andet i livet, blot godt kunne tænke sig at prøve noget andet 🙂

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2011 23:38:32
Svar/Indlæg:
4657/53
#20 jeg bor stadig i Danmark, men var helt sikkert flyttet hvis jeg havde penge nok.
Men det var nok pga det vejr vi har i Danmark, jeg har det ikke godt med frost og sne i måneder.
Så med de penge jeg har nu, kan jeg rejse syd på et par måneder om året.

#22 Det vil være letter hvis man viste at man skal betale ca 30% i skat af hver en krone men tjener.
Så betaler alle lige meget. Det vi skal væk fra er alt det stats finansieret fradrag.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 00:00:47
Svar/Indlæg:
1814/48
@24 Det er jo Ny alliance tankegang, er ikke sikker på at den kom med i det nye parti, problemet med den ide er bare at det kræver at folk arbejder en del mere for at det hele løber rundt. Du kan jo bare se hvor meget oprør der er over sølle 12 minutter for at se at den politiske ide er forfejlet.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 00:17:00
Svar/Indlæg:
1229/130
Uh.. Jaa, tror ikke jeg tager meget fejl hvis det er en 5-7 stykker! Måske 8?

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 00:21:09
Svar/Indlæg:
4657/53
Nu stemmer jeg ikke på Ny alliance, men det kan heller ikke lade sig gøre.
Det system vi har nu gør at det ikke kan laves om. Da der vil være en masse der ikke kan betale husleje ( Terminen ) uden det rentefradrag, eller bare din indbetaling til pensionsopsparing som man ikke kan trække fra. osv .
Tænk på alle dem der har klør fem i statskassen. Hvis man kunne lukke døren for nogle af dem.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2011 00:52:54
Svar/Indlæg:
1704/19

Vi er i og for sig ikke uenige hvilket du også ville kunne forstå i mit indlæg, det var eksempel på at der var et modsvar ikke nødvendigvis min holdning.

Dog er der også noget som taler imod at den lettelse skulle være gavnlig for landet og den muligheder mod udlandet, begrundelsen var at der så ville blive flere arbejdspladser pga større invisteringer og klart det er sket invisteringer er bare blevet til arbejdspladser i andre lande når nu arbejdskraft er billigere der.

Situationen er så for landets fremtid at vi nok skal se en anden vej for at være specielle nok til at kunne yde en service som er brugbar i den store verden og det er noget som kræver store resurser i forskning og udvikling, havde vi nu været en faktor i den store helhed ville tingene nok være anderledes men det er 5.5mill mennesker nu engang ikke.

Havde man nu i fællesskab brugt de mange penge på udvikling, forskning samt lokke evt virksomheder til med mere gunstige vilkår vil der være en mulighed for at der bliver et væsentligt bedre udbytte i længden.

En ting man skal huske er at fordi man er højtlønnet betyder det ikke man er et bedre menneske eller mere hårdt arbejdende og bedre for landet, er ikke de højt lønnede som tjener de store tal til at betale landets udgifter det er mængden som gør det og der er langt flere som ikke er på topskat end der er.

Det samme gælder i en virksomhed uanset hvor mange højtlønnede der sidder i en ledelse med gode ideer så bliver de ikke til noget hvis mængden på gulvet ikke laver det man kan ikke undvære hinanden går det så godt så er der gevinst til alle.

Et land er et fællesskab og bliver på et niveau nødt til at forblive det , særlig når et land er så lille som Dk... Udviklingen har bare været at at man vægter sig selv før alt andet og det gælder rige som fattige særlig i kroner og øre.

Syntes faktisk #25 er inde på noget omkring det med fradrag , identisk fradrag for alle og ikke en masse sær fradrag på lån osv ens for alle.

Tvivler dog på at det vil kunne lade sig gøre da der er to modpoler som nægter at finde en fælles løsning.

Politik er en sær snegl som ikke egner sig til skrift i et forum men skal tales om face to face da det skrevne bliver som den læsende ønsker det skal stå, misforståelser af holdninger og ideer tolkes bedst når man ser hinandens udtryk af samme grund jeg ikke kommer med min personlige holdning men med tanker og forhåbelig fremsyn i stedet for nærsyn.