Realtek driver - nyeste altid bedst?

Software d.  15. januar. 2011, skrevet af Mathis77
Vist: 417 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2011 17:12:16
Svar/Indlæg:
6293/359
hej gutter

jeg har en asus eee box 1012p sat til min hi-fi forstærker.

der er realtek onboard lydkort i den og jeg har netop opdateret driver til 2.56 - den nyeste fra 4. januar af.

problemer er bare, at jeg synes nu, at lyden er blevet mere spinkel plus jeg skal skrue en anelse mere op for volumen for at få samme lydniveau.
Altså generelt så lyder det jo ganske fint. Men synes da lyden er meget bedre fra min sony bd afspiller, som overfører via coax til forstærkeren.
Der sidder jo også en hw-dac i den.

Jeg kom fra en popcorn A200 som havde coax udgang og der lød det rigtig godt.
Eee'en har minijack out, hvor man kan sætte en lille omformer på så man kan sætte et optisk kabel til. plus at lyden er styret af en windows driver el. realtek driver.. hvor godt kan det lige være?

Inde på hifi-fora'erne rundt omkring vil de bare sige, at jeg skulle købe en squeezebox til musik.

Ellers er jeg godt tilfreds med Eee'en - Har endelig fundet de rigtige indstillinger så 1080p film kører perfekt.

Men for ikke at OT'e mig selv for langt væk fra mit hovedspørgsmål:
Kan der være forskel på kvaliteten af lyd i de forskellige drivere og det er vel ikke altid den nyeste som lyder bedst?
Altså kan man sammenligne det lidt med grafikkort-drivere? Det er ikke de nyeste som er bedst altid.. plus kan man tweake det lidt i windows, så det lyder bedre? her tænker jeg ikke på roomcorrection og equalizer i driveren men andre ting.
Jeg har sat den til 24 bit /96khz studie i stedet for 16 bit CD-kvalitet. men svært at høre forskel egentlig..

Og kan det svare sig at bruge en optisk-til-coax-converter?

/hygge og god lørdag!

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Mathis77 d. 15-01-2011 17:14:18.