Tips til eksamen

Hyggehjørnet d.  17. januar. 2011, skrevet af Boka
Vist: 495 gange.

Boka

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2011 15:47:18
Svar/Indlæg:
170/29
Goddag i stuen.

Jeg har om ikke så lang tid en eksamen i faget personlig kommunikation, men er mildest talt på bar bund. Selve opgaven går ud på at jeg som kommunikationsmedarbejder i en virksomhed, skal stå for planlægningen af en teambuildingdag. Grunden til dette er at virsomheden er kommet godt igennem finanskrisen og nu skal medarbejderne forkæles lidt for at styrke følelsen af optimismen og troen på fremtiden.
Meningen er at jeg skal introducere dagens overraskelse Arne Nielsson (foredragsholder) og præsentere det efterfølgende program. Dette skal ske på 8-10 min, hvor jeg selv må vælge indhold, struktur, vinkling, præsentationsform og evt. titel
Som sagt er jeg mildest talt blank og blottet for ideer i en grad, som jeg aldrig har oplevet før. Er der nogen som har et par gode tips eller ideer, som jeg kan bruge og arbejde videre på?

Mvh en HWTér i nød :)
ezaiM

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2011 15:51:43
Svar/Indlæg:
447/11
På hvilket niveau? Det ville sikkert hjælpe.

Boka

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2011 15:55:08
Svar/Indlæg:
170/29
Vi snakker 1.semester på handelshøjskolen, i et fag med 5 etcs point så ikke det helt store fag.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Boka d. 17-01-2011 15:55:58.

inside

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2011 15:57:59
Svar/Indlæg:
805/46
Hvad med bare at lave en power point præsentation hvor du gennemgår virksomhedens "vilje til sejr" (som kunne være titlen, da det jo er Arne Nielssons foredrags emne) og hvordan i skal komme endnu mere styrket ud af finanskrisen. Og så afslutte med at sige at selveste Arne kommer og holder noget coaching.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2011 16:18:03
Svar/Indlæg:
1436/25
Det gælder som ved alle andre eksamner. Du skal vise du kan pensum.

Du kan starte med at se hvad der står i fagbeskrivelsen om hvad du skal kunne efter at have haft faget.

Det relaterer du så til det som er blevet gennemgået i undervisningen samt de bøger, kompendier og slides du eventuelt har brugt.

Rent praktisk bør du nok lave en disposition over hvad du vil sige og øve den igennem indtil du kan den uden at kigge for meget ned i din disposition. Du kan også lave nogle cuecards i stedet for at stå med hele din dispo. da det ser lidt mere prof ud.

Uden og vide det vil jeg tro at du vil primært vil blive bedømt ud fra hvordan du præsentere budskabet. Det vil sige kropssprog, øjenkontakt, stemmeføring og så videre. Men også indholdets relevans, formuleringer og placering vil have betydning.

Du skal huske på at sådan en eksamen kan løses på flere forskellige måde og der er ikke kun en rigtig måde at gøre det på.

Håber det gav lidt at arbejde videre med.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af kasperg d. 17-01-2011 16:19:30.

Boka

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2011 16:30:28
Svar/Indlæg:
170/29
Først engang, tak for jeres input det kan altid bruges.
Men altså, jeg er som sådan klar over eksamens formål og det man bliver bedømt på. Det jeg har problemer med lige nu er ganske enkelt, hvad jeg skal fremføre/sige.

Som sagt skal jeg introducere Arne Nielsson og dagens efterfølgende program, efter en kort "tak for indsatsen" indlæg fra den administerende direktør.
Det er altså her jeg er helt ideforladt, da jeg ganske enkelt ikke kan komme på noget jeg kan fortælle i de 8-10 min :)

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2011 17:05:25
Svar/Indlæg:
1436/25
Du kan starte med at fortælle hvem du er og hvorfor det lige netop er dig som præsentere dagens program. Som f.eks. Velkommen til "firmadag" som i år bliver holdt for første gang i anledning af at "firmanavn" er kommet positivt ud af regnskabsåret 2010, mit navn er Jens Jensen og jeg kommer fra kommunikationsafdelingen og jeg vil gennemgå hvad der skal ske her på "firma"-dagen:

Som I nok alle har hørt så er der en overraskelse i dag. Overraskelsen består i at Arne Nielson vil fortælle om hvordan man kan nå sine mål. Arne Nielson er roer og har blandt andet.............osv.

Herefter vil der være en lækker frokostbuffet i kantinen hvor maden i dagens anledning kommer fra Frederikshøj Kro og under frokosten vil bandet "Vintersjov" underholde. Vintersjov består af 4 medlemmer herunder Carsten fra salg og Bo fra kommunikation.

Indslag 2

Indslag 3

Afslutning

Boka

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2011 23:53:19
Svar/Indlæg:
170/29
Gode inputs du har der Kasperq.
Jeg har fået lavet en del og er midlertidigt kommet frem til et program som ser sådan ud.

- Indledning
- Hvem er jeg
- Intro om: Hvad er et godt team?
- Mål og formål med dagen
- Præsentere Arne Nielsson og 1.del af hans foredrag
- Frokostbuffet
- 2.del af foredrag
- Hvad har I fået ud af dagen og hvordan vil I bruge det i fremtiden?
- Tak for nu og hav forsat en god dag

Det jeg er lidt (meget) i tvivl om er punkterne hvor jeg fortæller hvad et godt team er, hvad mål og formål med dagen er og især det næst sidste punkt, hvor jeg spørger hvad de har fået ud af dagen. Bør det første være noget den professionelle kommer ind på, eller kan jeg som simpel kommunikationsarbejder godt fortælle om det?

Og hvad med den sidste, hvor jeg spørger medarbejderne. Dette ville selvsagt godt kunne lade sig gøre, men hvordan er det når jeg sidder i et rum med en lærer og censor?

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2011 23:56:07
Svar/Indlæg:
2155/123
Lav tingene så hurtigt som muligt og smut, jeg bestod alle mine fag på denne måde så det er fint fint (:

Boka

Overclocker
Tilføjet:
18-01-2011 00:01:39
Svar/Indlæg:
170/29
Det har indtil videre også fungeret rigtigt godt i de skriftlige fag, hvor jeg mildest talt har været overrasket over mine karakter i forhold til semestrest arbejdsindsats, men nu er der tale om et mundtlig fag, hvilket straks gør mig langt mere nervøs.

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2011 00:04:12
Svar/Indlæg:
2155/123
bare gå op og fortæl dem hvor skabet skal stå. jeg fik 12 på teknisk skole her den 17 december sådan. virk "Kold" og selvsikker

Boka

Overclocker
Tilføjet:
18-01-2011 14:45:41
Svar/Indlæg:
170/29
Uden at ville underminere niveauet på teknisk skole, så tror jeg at kravene er noget højere på asb.

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2011 21:52:52
Svar/Indlæg:
2155/123
Kan du have ret i ja, men det går vel ud på et? bare et højere level 🙂

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2011 22:21:52
Svar/Indlæg:
1436/25
Nu har jeg både gået på teknisk skole og ASB og du har fuldstændig ret.

Jeg synes det er nogle fine ting du har fundet frem til. Min kæreste har haft faget, da hun læste Engelsk og Kommunikation på ASB, så jeg spurgte lige hende :)

Hun ville indlede med at sige noget i retning af, "som kommunikationsmedarbejder og arrangør af dagen, er det dejligt at se så mange fremmødte og friske kollegaer" - derved får du præsenteret dig selv og du kan slette punktet "Hvem er jeg", da det ikke er et relevant punkt i en sådan præsentation - du står jo foran dine kollegaer og ikke til eksamen 😉

Så ville hun lave et slide med et program for dagen - herunder et punkt med "Hemmelig gæstetaler", så kan du udskyde spændingen med Arne lidt og derved koncentrere dig om de øvrige punkter (det kan der bruges tid ved...)

Første punkt ville hun lave som "Hvorfor er vi her i dag?" - forklare hvad et godt team er, og hvad det er ved jeres team, der gør, at I har overlevet finanskrisen i modsætning til andre

Næste punkt "Hvad er teambuilding, og hvorfor er det vigtigt?" - Korte fordele ved teambuilding

Tredje punkt "Hemmelig gæstetaler" - præsentere Arne Nilssons styrker uden at nævne et navn, forklare hvad han har bedrevet og hvorfor han ved så meget om teams og så faktisk "overgive" ordet til Arne som afslutning på oplægget "Så håber jeg, at I alle vil tage godt i mod vores gæstetaler Arne..."

På den måde kan du sagtens få 8-10 minutter til at gå, uden at du "kun" fremlægger dagens program :)

😉

Boka

Overclocker
Tilføjet:
18-01-2011 23:13:08
Svar/Indlæg:
170/29

Blev færdig med selve "talen" tidligere idag og jeg er mere eller mindre kommet frem til nøjagtig samme ting som du foreslår her, så det kan ikke være helt dårligt. Eneste forskel er mere eller mindre at punktet Hemmelig gæstetaler er skiftet ud med noget helt tredje, som i løbet af præsentationen bliver ændret. Det bliver noget i stil med "og så havde i nok forventet at vi ved punkt 5 vil komme ind på "sdaskdoskdos", men her har vi en lille overraskelse parat" og så fortælle om Arne, uden at nævne navnet og endda få dem til at gætte for at interagere lidt med publikum.

Men mange tak for hjælp og for den sags skyld også de andre. Nu mangler jeg kun teori delen og så er jeg vidst godt rustet til den eksamen.

Boka

Overclocker
Tilføjet:
20-01-2011 14:26:58
Svar/Indlæg:
170/29
Gik sku op og fik 10. Det må siges at være ganske udemærket :) Tak for hjælpen gutter.