Fixet!

Bundkort / CPU d.  19. januar. 2011, skrevet af ydedreng
Vist: 811 gange.

ydedreng

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2011 16:34:06
Svar/Indlæg:
9/3
Hey HWT.

Jeg ville i dag installere min nye CPU-blæser, og for at teste de forskellige hastigheder den kunne(medfølgende 'fan-controller'), lod jeg computeren køre i mens jeg prøvede de forskellige hastigheder.

Jeg tror ikke det er pga. for høje temperaturer, da der hverken kom nogle lyde, og pumpen samt den anden blæser på H70 stadig kørte.

Pludselig slukkede computeren og der lugtede rigtig dårligt(brændt elektronik) fra CPU-området.

Jeg prøvede at tænde den igen senere, og der er stadig liv i computeren, da blæserne, PSU'en, grafikkort, harddisk osv starter op. Men der kommer aldrig billede på skærmen... Jeg kan desuden heller ikke slukke computeren ved at holde knappen inde - jeg bliver nødt til at hive strømmen fra.

Jeg har allerede prøvet at tage batteriet ud af MB og sætte det i igen.
Jeg har også fjernet køleren for at kigge på CPU'en, men jeg kan ikke se noget mistænkeligt ved den(tænker på eks. sorte områder osv.)
Jeg har desuden prøvet at pille rammene helt ud, men den opfører sig på helt samme måde. Der kommer ikke engang fejlmeddelelser pga. de manglende RAM.

Hvad tror I problemet ligger i?

Håber I kan hjælpe mig!

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af ydedreng d. 27-01-2011 20:09:56.
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-01-2011 16:40:17
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvad farve havde dit kølepasta før og efter problemet?

ydedreng

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2011 18:13:25
Svar/Indlæg:
9/3
#1 Jeg er rimelig sikker på, at det havde den samme grå farve, som det plejer. Men jeg tænker lidt, om det er noget statisk elektricitet der har dræbt den? Jeg sad nemlig på et gulvtæppe mens jeg sad og pillede i den.

Hvis det er tilfældet, kan man da ikke se på CPU'en om den er død?

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2011 18:41:35
Svar/Indlæg:
411/7
Har du tjekket at den ikke er hoppet lidt ud af soklen? Det kan godt ske når de har haft samme køler i lang tid at cpu´en sidder fast i køleren og derfor bliver rykket op fra soklen, hvis man ikke "drejer" køleren af.

Det er et long shot, men værd at tjekke.

ydedreng

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2011 18:45:26
Svar/Indlæg:
9/3
#3 Jeg tog CPU'en ud for at se om den så 'brændt' ud, og satte den derefter i igen, så det kan ikke være derfor.

The

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2011 00:59:50
Svar/Indlæg:
1406/100
Tja enten ram eller MB der er gået .. Er du sikker på du ikke har lavet en kortslutning ? da du leget med det

ydedreng

Overclocker
Tilføjet:
20-01-2011 16:02:07
Svar/Indlæg:
9/3
#5 Hvordan skulle jeg ha' lavet en kortslutning? Kablerne sidder som de plejer..

Du tror ikke det er processoren? Jeg kan ikke se, hvordan det kan være MB, da den booter fint op, og giver strøm til blæsere o.l.

Elitesoldaten

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2011 16:27:03
Svar/Indlæg:
2038/121
Jeg holder også mine penge på at det er CPU'en, din blæser på grafikkortet, bliver den ved med at tonse derudaf med 100000000 omdrejninger eller sænker den farten efter nogle sekunder?

ydedreng

Overclocker
Tilføjet:
20-01-2011 16:28:01
Svar/Indlæg:
9/3
#7 Det skal jeg virkelig ikke kunne sige dig, da jeg aldrig hører den.. den skruer aldrig så højt op, at jeg hører den...

Men det er jeg rimelig sikker på den ikke gør.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-01-2011 19:50:58
Svar/Indlæg:
4982/47
ud fra hvad du fortæller, tror jeg det enten er PSU eller MB der er gået...

altså fordi mobo sender strøm videre til andre dele som blæsere, betyder det ikke at mobo virker overhovedet, men når det slet ikke giver beep koder er der et problem, det kan så godt være pga PSU´en ikke kan yde ordenligt mere men det kan også godt være pga mobo er brændt af...

Mth PSU, så er det ofte i den skaden sker ved et uheld som dit her (hvad der så end lige er sket 😛 ) og det giver en rigtig grim lugt, da den sikring som (næsten) altid brænder over er betrukket med en lille tykt stykke krympeplast, samt alt andet godt der gemmen tiden der er kommet derind 😛

faktisk vil jeg vove at påstå, at hvis du har oplevet en grim brændt lugt efter at PSU´ens nedlukning, så har den, hvis den altså er problemet, nok taget skadet da sikringen ikke er gået som den burde (altså du kan stadig tænde den jo)

lige til sidste (den obligatoriske)

husk nu at hive alt det fis fra som ikke er krævet fra at komme i Bios, Dvs HDD´s Pci kort osv... også data kabler, back to basics, alt andet er spild at tid 🙂

ydedreng

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2011 20:09:30
Svar/Indlæg:
9/3
UPDATE:

Jeg tog alle unødvendige dele ud af computeren, og med Onboard GFX kunne den godt boote.

Det lykkedes mig dog at få den til at boote med mit GTX 460 igen bagefter, så problemet må ha' været en dårlig forbindelse eller sådan noget.

Summa summarum er, at computeren nu kører igen.
Mange tak for hjælpen til alle!