Vsync, tearing, D3DOverrider, 60hz, 120hz?

Grafikkort d.  26. januar. 2011, skrevet af mbm
Vist: 1272 gange.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 10:10:47
Svar/Indlæg:
3746/627
lidt forvirrende overskrift men egentlig handler den om hvordan jeg opnår den bedste spiloplevelse i FirstPersonShooters.

Helt tilbage i CRT dagene kørte jeg altid med Vsync off, og husker ikke der var så meget bøvl dengang.

Men nu med LCD paneler opstår problemerne.
Har i lang tid kørt med Vsync on i spil for at slippe for det meget irriterende tearing eller lag, men det har så resulteret i input-/mouselag.
Har også prøvet med D3DOverrider og triple buffering, men det har ikke hjlupet synderligt.. Jo det ser fint ud og giver en næsten flydene oplevelse, men stadig med inputlag.
Så har jeg lige prøvet at slå Vsync fra, det giver mig så bare alt den tearing som er så irriterende at se på, meget hakkene fornemmelse, men til gengæld skal jeg da love for jeg fik KILLS.. Der var kæmpe forskel da jeg havde slået Vsync fra.. Fra at have ligget i midten af feltet, kom jeg helt i top og var DOMINATOR 🙂 Fed fornemmelse.

Men hvad gør jeg så nu.. Jeg vil helt sikkert ikke køre med Vsync on mere i FPS, men på den anden side er tearingen heller ikke til at leve med i længden.

Hvad har jeg af muligheder? Vil en 120Hz skærm gøre en forskel eller har det intet med det at gøre?
Selas

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 10:37:52
Svar/Indlæg:
2845/91
Prøv at droppe D3DOverrider og eksperimentér lidt mere med tripple buff, tripple bør hjælpe meget på det, i CSS kan du begrænse frames til f.eks. 60 Hz.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 13:05:35
Svar/Indlæg:
3746/627
#1 men triple buffer er jo kun muligt med D3Doverrider.
Triple buffer og Vsync høre vel sammen?

Hvad med en 120hz skærm. Løser det noget ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 26-01-2011 13:06:16.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 13:11:52
Svar/Indlæg:
2845/91
#2 ikke med nvidia, måske amd?
Og trip buf hjælper på tearing uden vsync, som jeg husker det gør vsync at tripple buffering næsten er irrelevant.
120Hz bør godt kunne hjælpe, men kun hvis det er fordi du har for mange frames og ikke for få.

http://www.anandtech.com/show/...

Edit: Skal lige siges jeg ikke har personlig erfaring med 120Hz, så det er rent teoretisk for mit vedkommende..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Selas d. 26-01-2011 13:56:17.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 13:31:51
Svar/Indlæg:
3746/627
Nogle 120hz skærme der er bedre end andre ?
Skal være min. 24"

Har kigget lidt på denne Acer HS244HQ.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 15:21:10
Svar/Indlæg:
1971/31

Acer gd245hq er mere anbefals værdig, jeg har ikke oplevet tearing på en 60hz lcd skærm i FPS må jeg indrømme, om det er fordi jeg altid har været heldig/siddet med de rigtige skærme i hånden tvivler jeg på, nok mere at jeg bare tænker på spillet fremfor hvordan det ser ud 🤡

120hz er for min skyld ikke noget som gav mig flere kills, rigtig pro kan klare det uden skærm 🤣

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 16:29:42
Svar/Indlæg:
3746/627
er stødt på LG W2363D. Den er meget rost..
Men p.t. har jeg en 26".. Mon jeg kan leve med at hoppe ned i en 23"

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 16:30:27
Svar/Indlæg:
3746/627
#5 så du benytter ikke Vsync på din 60hz LCD

bighair

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2011 17:32:37
Svar/Indlæg:
144/8
til orientering, v-sync on og 3buffering hører sammen ikke omvendt.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 18:00:25
Svar/Indlæg:
3746/627
#8 ja det er også sådan jeg har forstået det...

Altså hvis jeg benytter Vsync og eller triple buffering låses jeg til 60hz, hvilket resulterer i input lag.. Det resulterer i hvertfald i at jeg dør nemmere og ikke får så mange kills i FPS.

Så spørgsmålet er om vsync off på en 120hz skærm giver mig et bedre resultat?

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 20:23:29
Svar/Indlæg:
1971/31

Var forskelligt fra spil til spil, generelt i fps nej, lige akkurat grundet input lag... På min 120hz skærm har jeg gerne vsync på 😳

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 20:51:10
Svar/Indlæg:
3746/627
er netop idéen med en 120hz skærm at man kan køre med vsync off men med et mere flydende resultat end på en 60 hz ?

hvorfor kører du vsync on på din 120hz?

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 21:01:10
Svar/Indlæg:
1971/31

Fordi jeg syntes det virkede mere "fast" i billedet.... Billedet virker langt mere flydende og glatte overgange samt jeg ikke har problemer med input lag....

120hz skærmen giver jo mulighed for 120 billeder i sekundet fremfor de 60 hz på ældre lcd skærme.... Vsync ændrer ikke på dette... fordi du slår vsync fra så laver din skærm ikke ligepludseligt 20-30 skærm billeder ekstra, vsync står jo bare for at sørge for at billedet er synkroniseret, altså at det bliver strikket rigtigt sammen iforhold til signalet som skærmen rent faktisk modtager fra gfx....

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 21:22:44
Svar/Indlæg:
3746/627
#12 jo men på en 60hz skærm med et godt gfx-kort og vsync off ligger mine frames jo oppe over 100. så her oplever jeg jo lag.
Med en 120hz skærm kommer mine frames jo nærmere selve skærmens uden brug af vsync

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 21:36:40
Svar/Indlæg:
1971/31

Lige akkurat, samme idé hvorfor jeg kører med vsync på min 120hz, er ikke normalt jeg kører med over 120hz da jeg alligevel smider så meget eye candy efter den at den nok skal falde derned.... Men selv der kører jeg stadig med vsync da jeg syntes det er mere behageligt.... I sidste ende er det meget subjektivt hvad man syntes der virker bedst 😳 Nogle kan se forskel, andre kan ikke, andre vil bare se forskel koste hvad det vil....

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2011 21:43:44
Svar/Indlæg:
3746/627
Men oplevede du mere tearing på din 60hz end på din 120hz når du køre Vsync off ?

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2011 07:00:35
Svar/Indlæg:
818/58
Der er stadig tearing på en 120 Hz skærm - poblemet er bare halveret.

#0 mht til triple buffering. Det er ikke alle spil man kan tvinge det på. Hvis det fungeret burde du ikke have mouselag. Og man ikke både have vsync og triple buffering på samtidig. Det giver ikke mening :)

Mvh Scheea :)

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 07:47:20
Svar/Indlæg:
699/41
Da jeg i sin tid læste anmeldelsen af min skærm sprang den sidste del af testen i øjnene:

http://www.tftcentral.co.uk/re...

Der er en *kæmpe* forskel fra skærm til skærm, så det er lidt et minefelt man bevæger sig ud i.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 08:15:18
Svar/Indlæg:
3746/627
Man kan ikke både have triple buffering og Vsync siger du?

eks. D3DOverrider: Her kan man sætte flueben i triple buffer og Vsync.
Du siger det er enten Triple buffering eller Vsync?

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 10:04:48
Svar/Indlæg:
1978/216
I al den tid jeg har haft fladskærm med har jeg haft V-Sync slået til har heller ikke haft problemer med det... men slå jeg det fra kommer der også tearing vandret hen over skærmen. men at spille uden v-sync slået til, kunne jeg slet ikke finde på! man bliver jo total idiot af at se på det Tearing

#13 At dine FPS ligger over 100 med V-Sync slået fra, betyder altså ikke at du har over 100 FPS. så længe du kun har en fladfætter der kun køre 60 Hz kan du aldrig få mere end 60 FPS. lige meget hvordan du vender og drejer den. så ved at slå V-Sync fra får du kun det forbandet "Tearing" ud af det. men køber du en fladfætter der køre 120 Hz så er det noget andet

Læs her en lidt gamel artikel men den er god
http://www.flatpanels.dk/fokus...

Men tilbage i de gode gamle dage da jeg spillet Quake 2 på en CRT skærm fik man en hel del flere FPS ved at slå V-Sync fra men dengang fik man også tearing ud af det... men man kunne jo så vælge mellem Tearing eller få nogle flere FPS i Quake og sparke lidt mere røv 😀 eller vælge den dyre løsning og købe et støre grafikkort.

PS. jeg kunne faktisk godt tænke mig at sætte svinet her over på en fladfætter med 120 Hz for at se om mit grafikkort "Asus TGX 275" kan trække 120 FPS i BF2142 eller BC2. men i Call of Duty black OPS skriger mit kort lidt på min Samsung 2433BW 60Hz 😲

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sjakalen d. 27-01-2011 10:18:24.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 10:34:22
Svar/Indlæg:
3746/627
Ved godt at jeg ikke vinder noget over 60fps på en 60hz skærm, men det var mere for at se om jeg kunne trække 120fps. Hvilket jeg godt kan.
Slog bare Vsync fra for at slippe for inputlag.

LG´s 120hz har intet inputlag når den sætte til "none delay thru mode"
Er lidt tændt på LGén men jeg vil gerne have integret højtalere i skærmen. Det er der desværre ikke i nogle 120hz så vidt jeg kan finde.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 10:35:02
Svar/Indlæg:
2845/91
#16 du kan godt, du får bare ikke rigtig noget ud af tripple buff, se evt mit link i #3.

vsync fjerner tearing, giver input lag og kan tage en del ydelse.

Tripple buffering hjælper på tearing, men det er ikke sikkert at det forsvinder (gør det for mig), giver IKKE input lag, tager en smule ydelse.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
28-01-2011 00:16:53
Svar/Indlæg:
4985/49
Vsync burde ikke give nogen synderligt input lag, medmindre dit Gfx eller resten af dit setup er for sløvt til det du laver iforvejen...

Trippel buffer er betinget af man bruger Vsync, og det er kun lavet for i sin tid at skulle afhjælpe belastningen fra Vsync, det har ikke ret meget at sige for nyere Gfx idag, men bruger man Vsync er der ingen grund til ikke at slå det fra, det giver stadig et lille gain...

nu siger du ikke hvad du sidder og spiller af FPS spil, men et gammelt spil som for eks CS, kører bedre på et 7800/8800/9800 eller et ATI kort, netop fordi at Nvidia gjort deres nyere kort, mindre egnet til low-mips(?)-mapping, som de fleste ældre spil primært bruger, kort sagt, nyere NV kort, er dårligere til gamle spil, end en god del af de ældre kort...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 28-01-2011 00:17:40.

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2011 07:53:26
Svar/Indlæg:
818/58
#18 Fordi du kan sætte flueben, er det jo ikke ensbetydende med at spillet understøtter/bruger de options.

#21 Ja du kan godt have på samtidig, men som du/jeg nævner giver det ikke mening.
Hvis du har tearing med triple buffering, kører du ikke med triple buffering!

#22 Jeg er meget uenig:

1. "Vsync burde ikke give nogen synderligt input lag"
VSync GIVER inputlag. Det er alligevel de færreste, nyere, grafiktunge spil man kan holde en min. FPS på 60 Hz.
60 Hz giver 16,6 ms lag. Det kan sikkert akkurat mærkes af nogle.
Hvis din FPS bliver 59 fps, sørger VSync at den bliver 30 Hz (måske kun et kort øjeblik i kampens hede - men det er jo netop der du har brug for hurtige reaktioner), så inputlag bliver derfor fordoblet til 33 ms.

2. Trippel buffer er betinget af man bruger Vsync,
Vrøvl. Triple buffering giver samme fordel som VSync (ingen tearing), plus at game loopet kan køre så hurtigt grafikkortet kan følge med til at levere frames, hvilket minimerer input lag. Du får heller ikke de samme "dyk" som med Vsync. Desværre er det ikke alle spil der understøtter triple buffering.

3. det er kun lavet for i sin tid at skulle afhjælpe belastningen fra Vsync, det har ikke ret meget at sige for nyere Gfx idag
For det første belaster VSync ikke CPU/GPU - tvært imod. Grafikkortet idler "50%" af tiden, hvis det kan levere 120 Hz på en 60 Hz skærm. Triple buffering er mere krævende end hverken at have VSync eller triple buffering på, og det sørger også for at grafikkortet arbejder maksimalt.
For det andet er der jo ingen forskel på gamle og nye grafikkkort mht. fordelene (eller nye og gamle spil for den sags skyld): fordelene er mindre inputlag og ingen tearing.

4. men bruger man Vsync er der ingen grund til ikke at slå det fra
Nej, medmindre du har en min FPS på under 60.

"CS, kører bedre på et 7800/8800/9800 eller et ATI kort, netop fordi at Nvidia gjort deres nyere kort, mindre egnet til low-mips(?)-mapping"

Du mener at man får 100 FPS med NV7800, men kun 10 med GTX580 i CS:S? Og hvad er low-mips-mapping? Mipmapping? Jeg gætter også på at de gamle spil, måske efterhånden er CPU-limited, da de oftest er single threaded.

Mvh. Scheea 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af scheea2000 d. 28-01-2011 07:58:50.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2011 10:00:58
Svar/Indlæg:
3746/627
Jeg har testet at Vsync i hvertfald i COD Black Ops giver mig kæmpe input lag.
Det har simpelthen drevet mig til vanvid..
Havde hele tiden givet skylden på spillets "lorte-kode".
Det var sådan at det laggede meget. Modstanderne hakkede hen over skærmen. Helt umuligt at lave fornuftige killls.
Nu har jeg slået Vsync fra og nu køre den del flydende.. Så jo jeg har haft store problemer med Vsync.

Lige mht Black Ops, så har jeg fundet en god setting der er uden Vsync, men med triple buffering, og så har jeg sat com_maxfps: 56... Hvilket holder mig nede på en konstant frame på 59 i følge fraps.

Også MOH 2010 kører jeg uden Vsync, men med triple buffering.

Om tripple buffering gør en forskel ved jeg ikke, men nu tester jeg det..

Kunne være fedt hvis der var et program som gør det samme som com_maxfps gør i Black Ops.. -Så kunne man begrænse frames til 60, uden brugen af Vsync

mht til frames, så handler det jo ikke kun om man kan nå til 60, men også at man skal begrænse sig til 60

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 28-01-2011 10:03:19.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
28-01-2011 11:44:43
Svar/Indlæg:
4985/49

hvis du har det du skriver i din profil endnu, så vil jeg ikke mene du helt egner dig til at afprøve den slags 😛 uanset, er ikke for at starte en diskution, men prøv nu lige at læse op på det jeg siger istedet for at sige jeg lukker lort ud... det gør jeg nemlig sjælent til offentligt skue 🙂

1.
Vsync giver lidt indput lag ja, men ikke ret meget med en nyere Pc/Gfx. jeg spiller de fleste af mine spil mine i 1440x900@75FPS med det meste på high, på nær BC2 hvor min cpu er lidt for sløv, så både din påstand om halvering af FPS og at nyere spil ikke kan køre ordenlig med Vsync kan jeg ikke forstå.

2.
eh.. jo den er 😛 kan godt være du tror det hjælper at slå den til uden Vsync, men det gør det altså ikke... men modbevis mig gerne, så slipper jeg for at google kilden igen 🤣

3.
hvis input lag ikke kommer af mere belastning, hvor fanden kommer det så fra ? 😛
jeg ved ikke hvem der har bildt dig det der ind, men Tri-buffer er kun til for at afhjælpe evt lag pga Vsync og forbedre ydelsen

4.

nope du vil ikke få en lavere FPS, men input lag er en smule større i CS på de nyere kort på samme FPS (og ja som du kan regne ud, kan jeg ikke helt huske navnet på den ting med NV´s lille svine streg.) mener faktisk jeg faldt over det i en tråd om noget CS til at starte med...

jeg fatter altså ikke at du har problemer med at bruge Vsync, du har en bedre Pc end mig 😛

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2011 12:42:48
Svar/Indlæg:
818/58

"hvis du har det du skriver i din profil endnu, så vil jeg ikke mene du helt egner dig til at afprøve den slags"

For det første har jeg ikke det hardware mere, for det andet har jeg adgang til nyeste hardware på arbejdet.

--------

" prøv nu lige at læse op på det jeg siger istedet for at sige jeg lukker lort ud"
subtilt formuleret, men vi kan jo bruge #3's link som reference.

--------

"(1)... så både din påstand om halvering af FPS og at nyere spil ikke kan køre ordenlig med Vsync kan jeg ikke forstå. "
Det er skam ikke min påstand. Sådan fungerer VSYNC. Læs bl.a. Anandtech:

"While enabling vsync does fix tearing, it also sets the internal framerate of the game to, at most, the refresh rate of the monitor (typically 60Hz for most LCD panels). This can hurt performance even if the game doesn't run at 60 frames per second as there will still be artificial delays added to effect synchronization. Performance can be cut nearly in half cases where every frame takes just a little longer than 16.67 ms (1/60th of a second). In such a case, frame rate would drop to 30 FPS despite the fact that the game should run at just under 60 FPS."
(Som jeg skriver i #23)

--------

"(2) eh.. jo den er kan godt være du tror det hjælper at slå den til uden Vsync, men det gør det altså ikke... men modbevis mig gerne, så slipper jeg for at google kilden igen "

jeg kan jo citere samme kilde igen:

"In other words, with triple buffering we get the same high actual performance and similar decreased input lag of a vsync disabled setup while achieving the visual quality and smoothness of leaving vsync enabled."

--------

"hvis input lag ikke kommer af mere belastning, hvor fanden kommer det så fra ?"
Det kommer af at du tvinger grafikkortet til at levere færre FPS, end det egentlig kunne levere. Se det som en speed limiter i en F1 racer. 😉

"jeg ved ikke hvem der har bildt dig det der ind, men Tri-buffer er kun til for at afhjælpe evt lag pga Vsync og forbedre ydelsen"
Det har intet med VSYNC at gøre. Det afhjælper inputlag, ja. Du får flere FPS, ja. Men det er ikke fordi at ydelsen stiger eller fordi VSYNC er "krævende" for grafikkortet.
Skal jeg forklare hvad triple buffering er, og hvorfor det virker på input lag og tearing?

--------

"nope du vil ikke få en lavere FPS"
Jo du vil. Læs #3 igen. Hvis grafikkortet kan "levere" 59 FPS (i et hvilket som helst spil med et hvilke som helst grafikkort), vil din reelle FPS falde til 30 FPS på en 60 Hz Skærm. Det er hele konceptet, hvorfor du kan undgå tearing ved brug af VSYNC.

Mvh. Scheea 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 28-01-2011 12:48:43.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2011 13:08:23
Svar/Indlæg:
2845/91
Scheea jeg elsker dig for at tage en diskussion jeg ikke gider. ❤

Men jeg mener nu stadig 3buff ikke fjerner al tearing også selvom spillet virker med det, måske det er hvis spillet ikke officielt understøtter det. Som sagt hjælper 3buffering for mig på mit setup som regel.
Men det kommer vel også an på om man får tearing pga. man ar for få frames, eller om det opstår pga. for mange frames.

"This last point does bring to bear the one issue with triple buffering. A frame that completes just a tiny bit after the refresh, when double buffering without vsync, will tear near the top and the rest of the frame would carry a bit less lag for most of that refresh than triple buffering which would have to finish drawing the frame it had already started. Even in this case, though, at least part of the frame will be the exact same between the double buffered and triple buffered output and the delay won't be significant, nor will it have any carryover impact on future frames like enabling vsync on double buffering does. And even if you count this as an advantage of double buffering without vsync, the advantage only appears below a potential tear."

Hvis der er andre med nogle gode tests/artikler vil jeg gerne se på det.

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2011 13:16:14
Svar/Indlæg:
818/58
#27 Tak ❤ 🙂

Jeg læste godt det afsnit og det er lidt kryptisk formuleret. Jeg tror dog at essensen er i denne sætning:

"would carry a bit less lag for most of that refresh than triple buffering which would have to finish drawing the frame it had already started"

Altså - ingen tearing med triple buffering, men du får en tand mere lag, end hvis vsync havde været off, da framen jo er mere "opdateret", når tearing må opstå.
Men som han skriver, så kan lag kun bliver under én frames tid.
(Sådan forstår jeg hvad han skriver)

I mit hoved har OpenGL spil god understøttelse af Triple Buffering, mens DX spil har rigtig dårlig understøttelse. Men det er ikke noget jeg har undersøgt til bunds.

~ Scheea 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 28-01-2011 13:18:14.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
28-01-2011 13:58:51
Svar/Indlæg:
4985/49

tillader mig kun at svare på nr 2.. (du svare alligevel heller ikke på nr 4, men snakker bare videre)

"In other words, with triple buffering we get the same high actual performance and similar decreased input lag of a vsync disabled setup while achieving the visual quality and smoothness of leaving vsync enabled"

syntes du læser det rimlig selectivt... det der står, er jo blot :

"med andre ord, med Tri-buffer, kan man faktisk få samme høje ydelse, og ligende nedsat input lag som med et setup uden Vsync, mens man opnår samme visuel kvalitet og skraphed som med Vsync på"

jeg er ret sikker på andre folk som kan læse engelsk korrekt, vil give mig ret her.
og det er jo faktisk precis det jeg siger om tri-buffer i punkt nr 3. i min post før...

altså hvis det er med den på så opgiver jeg helt at forklare jer 2 noget 😴

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2011 13:59:49
Svar/Indlæg:
3746/627
Tror ikke det har noget at gøre med om mit hardware er bedre mht Vsync.
der kan vidst være mange faktorer der spiller ind... Også skærmen jo.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
28-01-2011 14:11:56
Svar/Indlæg:
4985/49

skærmen ja, men dit hardware yder bedre og det tæller nu også 🙂

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2011 14:43:42
Svar/Indlæg:
2845/91
#29 ...

fordi

I det eksempel de kommer med, skal vsync være slået fra for at få maksimum fordel af at have 3buffering til.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2011 15:47:07
Svar/Indlæg:
3746/627
vsync off styrer bare i fps

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 28-01-2011 18:31:49.

Staus1

Nørd
Tilføjet:
29-01-2011 17:55:52
Svar/Indlæg:
97/12
Lige mine 5 cents ...

For mig på mit system, er billedet MEGET mere flydende med Vsync ON 😛