Jeg har spillet de 3 forrige titler i serien, og jeg må godt nok sige at Arcania på ingen måde kan leve op til de forventninger jeg havde. Spillet er for så vidt udemærket de første par timer, men så skal jeg da ellers også love for det går ned af bakke.
Spillet er utrolig liniært, da du er begrænset til enkelte områder af gangen...som du kun kan komme videre fra, når du løser main-plot quests i det område. Dette ville for så vidt have fungeret fint, hvis man så bare havde muligheden for at klare en masse frivillige side-quests...men der er næsten ingen at komme efter. I bund og grund er alle områder identiske - du møder 1 npc lige i starten - han/hun tildeler dig en "gå hen og snak med ny npc" quest - denne giver dig 1 (og kun 1) quest, som typisk består af at slå 5-10 monstre ihjel...og sådan fortsætter det.
Det der får bægeret til at flyde over for mit vedkommende, er alle de tydelige tegn på at spillet slet ikke var/er færdigt:
1) Der er områder du kan se i det fjerne, som ser yderst indbydende ud - men du kommer aldrig til dem.
2) Man har ikke brugt tid på at animere forskellige ansigter, til de få npc'er du skal snakke med undervejs. -Det er jo til grin at man kan slå en fjende ihjel, for derefter at møde folk der ligner på en prik.
3) Du kan bruge skill-points på at blive bedre til at bruge armbrøst, men du kan intet sted købe bolts. kun arrows til bue. Rimelig skod at finde ud af, når man har fokuseret på ranged attacks og finder en masse fede armbrøste rundt omkring.
Jeg kunne blive ved...
Jeg vil vove og påstå at ingen fra udviklerholdet har spillet spillet igennem før det blev udgivet, da fejlen med manglende bolts til armbrøsten, skriger til himlen!
Tror desværre Gothic serien døde med salget af licensen efter 3'eren (udviklerholdet bag Arcania, har intet haft med de øvrige titler at gøre). Jeg vil i hvert fald ikke investere i en evt. 5'er. Dette er en skam da de oprindelige Gothic spil havde en unik føling og et super fedt gameplay. Det eneste positive ved 4'eren er den flotte grafik, men det reder ikke spillet fra at være 350kr direkte ud af vinduet. ØV!
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af dacar6 d. 26-01-2011 18:44:30.