Nye medie center

Media Center d.  27. januar. 2011, skrevet af noaim
Vist: 796 gange.

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 13:58:17
Svar/Indlæg:
2155/123
Hey guys and girls.

Jeg skal igang med mit næste "projekt" når jeg nu engang kommer til penge igen, hvilken forhåbelig er snart 🙂

Det skal være er medie center som skal kunne:

Opgraderes men større grafikkort hvis det bliver nødvendigt
Holde en lav temp samt lavt strømforbrug
Skulle kunne klare alle filformater man smider efter den
Skal have bluray
Skal have HDMI så kan kan køre 1080p i film
Skal ikke larme, helt så fanless som muligt
Skal have meget plads, og være hurtig

Jeg har selv haft nogle ting i tankerne:

4 GB billige RAM
Corsair CX430 eller CX500
I3 xxx med en peak på 73w
2tb af en eller anden slags HDD
Bundkort med H55 chipset

Et par spørgsmål skal der også til:

Skal jeg vente til der udkommer den nye serie af I3 cores, eller vil ydelsen, prisen og strømforbrug være sådan ca det samme som LGA 1156?

Hvilken fil format er bedst til henholdsvis film, musik og billeder?

Skal man have et grafikkort i PCI-e porten eller vil den ingraderede grafik i CPU'en være nok?

Det må være det i første omgang 🙂
Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-01-2011 14:44:47
Svar/Indlæg:
3636/386
Hvis du skal bruge Sandy Bridge, så giv fat i en T-model, som er lav energi-udgaven, men så skal du have et andet chipset end H55.

Filformat, kommer lidt an på, hvad du skal se og høre.
Mine ligger i følgende:
MKV = Mine Bluray rip
ISO = Mine DVD rip
AVI = Mine Stand-up Rip (der er det ikke kvaliteten, der er vigtig)
Musik = mp3
Billeder = Jpeg

Corsair CX430 kan snildt klare det.
Harddisk - tag en 2 TB ved 5400 rpm og ikke 7200 rpm - mindre strøm.

Hvis du skal have større GFX end onboard, så er dette virkelig billigt:
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

MADZ

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 16:09:00
Svar/Indlæg:
2602/173
Du behøver slet ikke så dyre bundkort/CPU for at lave et solidt mediecenter som kan trække det hele 🙂

Tjek evt. mit:

Antec Veris Black
ASUS P5G41TD-M PRO
Intel E5300 @ 3.2 GHz
2 x 2 GB Corsair XMS3 DDR3
2 x WD Caviar 2TB
Chill Innovation 500W PSU

Der er indbygget grafikkort med HDMI i bundkortet, og det trækker alle formater og 1080p kører smukt 🙂 Så sparede du også lige grafikkortet! Du kan jo altid smide et andet i hen af vejen.. hvis det bliver nødvendigt for dig.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MADZ d. 27-01-2011 16:10:19.

Ladefoged.

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2011 16:39:01
Svar/Indlæg:
19/0
zotac mini itx wifi med h55 og onboard gfx er nok til 1080p de har også lavet en "efterfølger" til h67 chipsettet.

du kan godt lave den 100% passiv, men det bliver ikke som mini-itx.

jeg bruger barracuda lp diske i min htpc, fungerer fint. WD green er heller ikke dårlige så længe du ikke vil køre raid.

nye i3 cores? sandy bridge er landet.

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 21:26:53
Svar/Indlæg:
2155/123
#1 Tak for info omkring SB og T modellen, men hvor meget ligger peak på sådan en i3 i watt?

Og jeg er ellers helt inde i det med H er med indbygget grafikkort og sådan med ellers chipsets.

#2 Hvor meget bruger sådan en CPU når du bare sidder og surfer eller ser film?

Og vidste egentlig godt at man sagtens kunne træne sådan nogle film med onbaord, men om man måske kunne blive nød til at smide noget lidt større grafikkort efter den så man var sikker var jeg lidt i tvivl om ;)

#3 Jeg ahr bare ikke set de nye I3 SB er ankommet på markedet endnu, men vil da lige tage et lille kig her om lidt. Havde regnet med noget WD da jeg kun har gode "minder" med dem.

# alle

Jeg tænker også lidt på om i ville anbefale noget hardware som er lige så godt, men måske til en lidt billigere penge? eller bare smide de sidste mangler inde på den meget dårlige liste jeg har lavet :yes:

Escycos

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2011 20:17:01
Svar/Indlæg:
420/77
Hvad med ASUS AT5IONT-I, Atom D525
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Burde det ikke kunne klare ærterne?

Der er jo også Deluxe udgaven med Wifi integreret. Som jeg tror må være den eneste forskel på dem...

Ladefoged.

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2011 16:02:13
Svar/Indlæg:
19/0
#5's bud burde kunne klare det, men syntes folk har blandede erfaringer med atom. kommer nok lidt an på hvor høj en bitrate dine rips er i. har dog ikke rigtigt styr på atom performance.

kan ikke lige linke til købs sider da du lige skal vente 1md inden det er klart (fejl udbedret på SB chipset osv. men here it goes)

http://pden.zotac.com/index.ph...

i5 2390T eller i3 2100T afhængigt af budget. de bliver lanceret den 20. februar og har en TDP på 35W

barracuda LP diske :http://www.komplett.dk/k/ki.as... eller WD green.
forskellene er minimale, WD har problemer med raid hvis du har sådan nogle planer, til gengæld skulle WD's garanti være supergod.

billige ram, som du selv siger. et par kingston value ram eller hvad der nu er billigt.

bundkortet og processorerne burde kunne køre 1080p uden problemer, skulle du få lyst til mere power kan du få op til 5770 og 460gtx passivt kølet.

ville selv samle det i det her kabinet http://www.komplett.dk/k/ki.as... så har du også en psu. kabinettet har dog fået lidt kritik, så læs et review. ellers har silverstone en del kabinetter i m-itx og lian li har fx pc-q08 så har du mulighed for 5 harddiske og et blueray drev. samt fin køling.

strømforsyning, der ville jeg vælge en med 140mm blæser og lad den hive luften ud af kabinettet.

og så en low profile køler på cpuen.

har selv valgt en løsning hvor alle bevægelige dele (med undtagelse af blæseren i psuen) er i en nas og så streamer jeg bare.

NAS'en har alle de konventionelle harddiske og et blueray drev. mens min htpc bare har et passivt gfx, cpu og en ssd.

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 16:11:39
Svar/Indlæg:
2155/123
#6 så det vil sige jeg kan komme helt ned på 35w med cpu og gpu når jeg ser film?