Bedste Linux distro til studiet?

Software d.  27. januar. 2011, skrevet af darkplayer
Vist: 1092 gange.

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 15:52:56
Svar/Indlæg:
1123/442
Ja overvejer stærkt at skifte over til Linux mht. studiet, men grundet de uttallige distroer er jeg helt lost!?! Hvad er bedt til mine behov? Jeg overvejer at skulle bruge følgende:

Internet
Tekstbehandling
Musik
Film

Det skal lige sige, at jeg regner med at installere det på min Asus UL30A, men, der er dog noget jeg er lidt usikker omkring: På min asus ul30a er der en lille knap der gør at man kan skifte mellem flere tilstande, som fx strømbesparelse, office, performance, entertainment osv. Denne knap er meget vigtig idet den har betydning for hvor langt tid batteriet holder. Kan jeg få denne kanp til at virke i linux? Hvordan?

Jeg vil forresten gerne have noget der ser lidt lækkert ud, det skal ikke være så kedeligt 🙂

Takker på forhånd!

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af darkplayer d. 27-01-2011 15:53:29.
da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
27-01-2011 16:20:49
Svar/Indlæg:
4438/91
Jeg er hver gang hoppet tilbage til Ubuntu pga. community'et. Der er altid hjælp at få og repo's er gode 🙂
Fedora er også en værdig kandidat.

Du kan godt forvente at den tilstands-knap virker out-of-the-box på Ubuntu. Der er i hvert fald andre som har fået bla. brightness control til at virke. Op til 9 timer på batteriet med wifi og mus tilsluttet, er hvad jeg lige har kunne finde med Ubuntu 10.04 LTS 64Bit.

Men meld gerne tilbage - der er sikkert andre som kan drage fordel af dine erfaringer 🙂

SDK

Redaktør
Tilføjet:
27-01-2011 17:06:23
Svar/Indlæg:
573/108
Tror ikke du skal regne med at knappen virker, da den benytter asus eget program/driver (gør den ihvertfald på min G50Vt), men har linux ikke sin egen strømstyrings et eller andet i stedet for? 🙂

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
27-01-2011 17:18:18
Svar/Indlæg:
4438/91
Det kan godt være #2 har ret. Men flere af funktionstasterne burde virke. Om ikke andet så er det et forsøg værd.

allando

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2011 17:33:59
Svar/Indlæg:
622/19
Jeg vil også sige ubuntu. Men du kan jo prøve dig frem. Bare lav en live-cd, så kan du starte det op fra cd'en helt uden at installere det, og se hvordan det fungerer :)

jmose

Moderator
Tilføjet:
27-01-2011 17:49:28
Svar/Indlæg:
3863/538
Hvis du ikke er helt skarp hvad angår de forskellige distroer, vil jeg foreslå at kigge på Linux Mint...

Linux Mint er bygget over Ubuntu, så derfor vil mange løsninger sikkert kunne findes i deres store forum..I forhold til Ubuntu har den ting som Java og codecs præ-installeret.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
27-01-2011 18:16:53
Svar/Indlæg:
4438/91
#5 .. Jeg ville også have sagt Mint, men er hoppet tilbage Ubuntu fordi mange af de ting til Ubuntu ikke virker på Mint pga. seperate repositories.

#0 .. Hvis du har en USB-stick på 2GB liggende og lidt tid til at lege i, så kan jeg anbefale UNetBootIn som laver en bootable stick så du kan prøve live distroer i et væld.
Hvis du vil prøve Ubuntu kan jeg godt komme med en kort liste hvor du lige får de nødvendige ting installeret og afinstalleret.

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2011 19:01:41
Svar/Indlæg:
1123/442
takker for de gode råd! 🙂

Er ved at hente ubuntu 10.10 nu... 😀

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
30-01-2011 10:37:37
Svar/Indlæg:
4033/364
Kan helt klart anbefale Ubuntu (pga stor support og det er nemt at gå til da meget virker out of the box)- men hvis du har windows, så prøv WUBI (ligger på CDen) - der installerer du Ubuntu som et windows program. Den tilføjer sig selv i bootmenuen og laver en virtuel harddisk.

Fordele:
+ Nem at installere
+ Du roder ikke med partitioner
+ Du kan få adgang til de filer som ligger på samme partition som din WUBI install
+ Hvis det ikke var dig, så bare afinstaller
+ Du risikerer ikke at du får lavet bøvl med partitioner - ISÆR RECOVERY!!!!
+ Du får næsten 100% hastighed, modsat liveCD
+ Du kan gemme etc. instillinger mm. kontra liveCD
+ Du kan opdatere versionerne - og få prøvet at lege med det (tip Synaptic er en slags "app Store")

ulemper
- Er noget mere følsom over for "skrive" fejl fra Windows, kan normalt klares ved at køre Scandisk /chkdsk i windows.

Hvis du heller vil have KDE desktop er der også Kubuntu. JoliCloud er egentlig også ok, men lidt mere bøvlet til "almindelige" programmer.
Mint er også et godt valg, ved dog ikke om det virker med WUBI installeren.

hvis du vil have lidt lir rent grafisk (og din maskine kan klare det) , så installer Compiz og Cairo Dock ;)

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2011 20:01:20
Svar/Indlæg:
1123/442
Må ærlig talt indrømme at Ubuntu sparker røv! Hvis det ikke var for spil og andre matematiskle programmer havde jeg også skiftet til Ubuntu på min main computer :'-(

Det ser endda skide lækkert ud på min lille 13 tommers Asus UL30A 🙂

Så takker til alle! 🙂 Bare lidt surt at jeg ikke kan spille Allods og Jade Dynasty på Ubuntu! :-S (ja jeg har skam undersøgt sagen nærmere, det kan ikke køres i ubuntu)

Og det skal lige siges, at det slet ikke er så svært at få installeret ting og sager på ubuntu, har fx lige installeret office 2007 via Wine!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af darkplayer d. 31-01-2011 20:03:06.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
31-01-2011 20:29:03
Svar/Indlæg:
4438/91
Jade Dynasty skulle ikke være noget problem .. http://appdb.winehq.org/object...

Allods er nok noget mere opad bakke. Hvis der er spil som ikke virker med Wine så tjek Cedega ud. Det koster godt nok lidt basøre, men ikke meget sammenlignet med en Win OS licens 😛

Hvordan gik det med den eco-mode tast?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 31-01-2011 20:29:36.

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2011 20:53:57
Svar/Indlæg:
1123/442

Kan ikke få tasten til at skifte mellem batteritilstande, desværre ☹ Så den er lidt overflødig lige pt (altså knappen)

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
31-01-2011 22:08:58
Svar/Indlæg:
2263/307
Hvis du laver en LiveCD som USB-nøgle, kan man godt gemme de ændringer man laver 🙂