Udskiftning af grafikkort i Compal FL90/92

Diverse d.  28. januar. 2011, skrevet af jimmib
Vist: 1655 gange.

jimmib

Erfaren rotte
Tilføjet:
28-01-2011 16:39:38
Svar/Indlæg:
3/1
Hej Alle,

Jeg er så uheldig at mit grafikkort i min Compal FL92 laptop er stået af. Jeg synes stadig der er masser af power i den så jeg vil meget gerne enten finde nogen som kan reperarer den eller selv skifte grafikkortet ud.

Laptop'en er en NB70 model købt hos MM-Vision for ca. 2 et halvt år siden. Maskinen er basseret på Compal FL92 (tæt på identisk med FL90?), som vist skulle være rigtigt meget brugt. Jeg tror bla.a. nogen af Zeptos laptops er basseret på samme hardware. Maskinen kan ses her: http://www.mm-vision.dk/produk...

Jeg har indtil videre brugt 99 kr på en fejlfinding hos www.computerplanet.dk , uden resultat De bekræftede at det er grafikkortet der er stået af, men at det ikke kan betale sig at få det repereret da det vil blive dyrt. Da jeg efterfølgende spurgte hvad det ville koste hvis jeg gerne vil have grafikkortet skiftet alligevel, vendte de tilbage med at det slet ikke kan lade sig gøre at skifte kortet da maskinen har onboard grafikkort. Det sidste er efter hvad jeg har fundet ud af (læs nedenfor) dessideret usandt, så jeg går ud fra de har fundet på den historie fordi de ikke magter opgaven.

Jeg har fundet frem til at det eksisterende kort (nVidia GeForce 8600M GT 512MB) er med MXM-II interface hvilket skulle betyde at det kan udskiftes. Men efter hvad jeg kan læse så sætter bundkortets bios begrænsninger for hvilken grafikkort der kan sættes i. Se tråden http://www.hardwareonline.dk/t... hvor der beskrives at ud over at udskifte kortet med et tilsvarende så skulle ATi HD3650 MXM II kort også skulle virke.

http://www.mxm-upgrade.com/IFL... skrives lidt om udskiftning af kortet i en FL90. Her er bla.a en guide til hvordan man skiller maskinen ad hvilket ikke skulle være helt nemt. Det skal her bemærket at selv om siden omhandler FL90 så kan jeg på billederne (også af print osv.) ikke se forskel på den og min FL92.

Hvordan kommer jeg videre? Er der nogen der enten, ved hvor jeg kan få kortet skiftet, kan hjælper mig med det eller evt. bare sælge mig et kort det passer så jeg kan forsøge at skifte det selv? Det nemmeske vil være hvis der er nogen som har en defekt FL90/92 med et 8600M GT kort som jeg kan bruge grafikkortet fra, men andre løsninger modtages også gerne.

vh
Jimmi

NB: dette indlæg er foretaget på både hol.dk og hwt.dk
1holmes

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2011 17:22:47
Svar/Indlæg:
1375/88
Du har helt ret i at det er det samme som Zepto's maskiner er bygget over.
Prøv på at søge på Zepto. Der er et firma som valgte at købe hele deres lager af reservedele. Jeg kan bare ikke huske hvad det hedder.
God jagt.

PS. Måske notebookonline har noget.?

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-01-2011 17:30:52
Svar/Indlæg:
3636/386

jimmib

Erfaren rotte
Tilføjet:
29-01-2011 00:31:05
Svar/Indlæg:
3/1
Tak for tippene.

Jeg fandt frem til at det er http://www.novadata.dk/ der har købt zepto lageret. Jeg skriver til dem for at høre om de har et grafikkort.

Mht. notebookonline så ser det ikke lige umiddelbart ud til at de sælget grafikkort, men det kan jo være de har noget så de fårogså lige en mail.

Super man kan jo prøve at byde på 8600GT'en. Det er dog lidt af et sats, med levering fra USA af noget men ikke helt ved om virker.

Jeg er stadig åben for mere hjælp, så hvis der er andre der har gode ideer så skriv endelig.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2011 02:59:48
Svar/Indlæg:
1455/78
før du bestiller, skal du være helt sikker på at GFX ikke er født med VBios, for VBios er integreret i laptopen's BIOS = no boot, hvis GFX selv har en VBios. (som du selv er inde på)

Det er også nok en god ide at tage GFX ud, så du kan se om det er et standard MXM II printboard. Jeg prøvede at rep. en af mine venners Zepto 6625WD der sad et af de famøse 8600M GT (som rister sig selv), og det var bestemt ikke et standard MXM II printboard (se billede)

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2011 23:28:54
Svar/Indlæg:
624/31
Der jeg arbejder reparerer vi rigtig mange computere. Vi fandt også ud af at Novadata havde købt lageret. Efter rigtig mange forsøg på at kontakte dem, fandt vi ud af at de ikke ville sælge delene, men i stedet reparere maskinen... Well, vi forsøgte at sende en PC derned, for et par uger siden, vi har hverken hørt noget, fået PC'en retur, eller fået fat i dem siden...
Nu gemmer vi alle de Zeptoer vi kasserer, og bruger dele fra dem...

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2011 23:30:56
Svar/Indlæg:
624/31
Hvad ligger fejlen i? Nogle Zeptorer har problemer med at RAM på GFX løsner sig, du kan jo enten forsøge dig med at reflowe RAM og GPU, eller smide det en tur i ovnen.

jimmib

Erfaren rotte
Tilføjet:
30-01-2011 19:24:37
Svar/Indlæg:
3/1
Skærmen er helt sort både under boot og i windows. Ekstern skærm virker heller ikke. Jeg tror jeg prøver ovn trickket i løbet af næste uge.

jimmib

Erfaren rotte
Tilføjet:
12-02-2011 12:10:14
Svar/Indlæg:
3/1
Så har grafikkortet været en tur i ovnen i 10 minutter ved 200 grader. Og det virker!!!! Utroligt!! Så må vi se hvor længe det holder...

Mange tak for jeres hjælp.