Spørgsmål ang. Raid

Diverse d.  01. februar. 2011, skrevet af Maximus
Vist: 480 gange.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2011 20:35:11
Svar/Indlæg:
538/20
Hejsa,

Jeg står og har en DELL server som kører hardware RAID-5. Denne server bliver der taget backup af dagligt via et ghosting program. Hvad jeg dog er lidt i tvivl om, er hvordan man kan teste denne backup uden fare for at ødelægge data på RAID-5 arrayet?

Hvis det ikke havde kørt RAID, havde man nok bare taget sin backup og gendannet den på en tom harddisk som derefter blev tilkoblet computeren istedet for de nusiddende og set hvorvidt den virkede eller ej. Men nu hvor jeg ikke har leget så meget med RAID førhen, så er jeg i tvivl om, hvorvidt man bare kan gøre dette. Hvordan vil arrayet opføre sig, hvis man frakoblede de 4 harddiske i arrayet og indsatte en enkelt harddisk (backuppen) og fik den til at opstarte fra denne. Ville man så ikke løbe ind i nogle problemer?? Jeg er ikke interesseret i at teste selve RAID-5 systemet, men vil hellere teste at de backups der rent faktisk bliver lavet, kan bruges til noget.

Håber nogle forstår mit spørgsmål og kender løsningen på det 😛
DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2011 21:00:24
Svar/Indlæg:
743/80
Hvorfor ikke bare prøve at gendanne data'en på en anden computer?

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2011 21:01:48
Svar/Indlæg:
538/20
Dette er ikke blevet gjort idet vi snakker om partitionen med styresystemet og idet der ikke findes en anden computer med samme specifikationer i firmaet 😉

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2011 21:05:01
Svar/Indlæg:
743/80
Så den tager backup til serverens partition drev? Eller what?
1. Server i firma med hw raid 5.
2. Dagligt backup til ekstern location?
3. tjek backup på anden computer?

Hvad er det for specifikationer denne computer skal have for at kunne se serverens backup?
Det burde da ikke være noget problem.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2011 21:16:17
Svar/Indlæg:
538/20
Måden dette bliver gjort på er, at der bliver lavet et image af C-drevet (OS) samt D-drevet (Storage) som bliver lagt på backup-serveren. Denne backup kunne jeg godt tænke mig at afprøve på den pågældende computer og derved sikrer mig, at den rent faktisk virker som den skal. Mit spørgsmål er dog, om dette kan gøres uden jeg udsætter RAID arrayet for unødig risiko for beskadigelse.

Selv ville jeg indlæse image-filen på en tom disk og indsætte denne i serveren istedet for dem der sidder i, og se om den kan virker som den skal eller ej. Herved rører jeg ikke ved RAID-arrayet overhovedet.

Mit spørgsmål er så, om det at frakoble et array og tilkoble en "ukendt" harddisk, vil gøre noget når det "kendte" setup igen bliver isat.

Håber du forstår 😛