#15 Har læst den, og kan godt se argumentationen 🙂 - og vi behøver jo heldigvis ikke være enige 😀 (ellers ville debatfora være ret kedelige...)
#10 skriver utallige fejlkilder. Jeg prøver (i bedste ingeniørstil) at skrive hvad jeg tror er de primære fejlkilder for hvor meget en køler yder. Måske vil det være en hjælp for de fremtidige tests ?
Fejlkilder:
1. Afsætning af effekt - hvor mange watt varme smider CPU'en.
2. Målt temperatur af CPU'en.
3. Omgivende rumtemperatur.
4. Kølehoveds kontakt med CPU - herunder påspænding og kølepaste
5. Luftens fugtighed af hensyn til luftens varmekapacitet
1. + 2 Jeg husker det som at HWT har fået en testrig, hvor de præcist kan styre hvor mange watt der afsættes til køleren, samt en præcis og ensartet temperaturmåling. Herved er vi ude over CPU'er med variende effektafsætning og tvivlsomme temperaturmålinger.
3. Som jeg ser det, og jeg vil meget gerne rettes hvis jeg tager fejl, så er den største fejlkilde at rumtemperaturen ikke er ens. Dette kan styres med et termometer.
4. Kølepasta, påspænding af køler mv. Hvis samme person står for det hver gang, satser jeg på at det er inden for måle usikkerheden - men der vil altid være en mulig fejlkilde her.
5. De termodynamiske egenskaber for luft ikke er helt statiske - men i denne sammenhæng (måske?) neglible. Relativ fugt er nok den største usikkerhed (mit gæt), og kan kontrolleres med et hygromet.
Når der er styr på afsat effekt, rumtemperatur, evt. luftfugtighed (måske hwt kan finde et billigt hygrometer og termometer), og montering, er der da andet end petitesser? I hvert fald til komparative analyser.