Fractal Design Define R3 (Skod kabinet)

Diverse d.  03. februar. 2011, skrevet af FLD
Vist: 1421 gange.

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2011 22:58:41
Svar/Indlæg:
417/68
Overskriften er nok lidt overdrevet, men i betragtning af alt det ros den ellers får.

- Harddiske hopper i rammen og giver "klunk" lyde ved flytning af filer, ellers meget lydløs. (WD Caviar GreenPower 2TB)
- Diode er så kraftig at jeg kan bruge kabinettet som lommelygte, men det er sku ikke hvad jeg har købt den til... latterligt!!!
- Måde låger hægtes på, de kunne virkelig lære noget af Cooler Master.
- Sprød plastic i fronten (siderne), går let i stykker.
- For nemt at komme til at ramme tænd knappen.
- Kabelgennemføring, hvor svært kan det være at lime dem fast.
- Fronten er konstrueret sådan at der skabes en susede airflow.

Alt i alt, så er jeg overhovedet ikke imponeret og har ved flere lejligheder overvejet at skifte lortet ud med mit 7 år gamle Cooler Master. Som i øvrigt er ligeså støjsvagt, da det leder varmen meget bedre, da det er i alu = to færre blæser for at holde samme temp.
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
03-02-2011 23:01:03
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvordan kan det være for næmt at ramme tænd knappen?

Broadway14

Overclocker
Tilføjet:
03-02-2011 23:01:32
Svar/Indlæg:
161/15
Lol. Det er jo også en budget-case i forhold til hvad den formår

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2011 23:06:59
Svar/Indlæg:
417/68
#1 Det kan det når fruen er i gang med kluden, hvem har lyst til at der bliver slukket/tændt uhensigtsmæssigt, ja har slået luk fra i Windows, men stadig.

#2 Er 700,- en lav pris, kan finde langt billigere kabinetter som tjener samme formål.

Broadway14

Overclocker
Tilføjet:
03-02-2011 23:09:53
Svar/Indlæg:
161/15
#3 Det er et respektabelt kabinet for prisen, men det er bare min mening, painpoints er der, selv på de dyreste kabinetter :)

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2011 23:17:33
Svar/Indlæg:
417/68
#4 Det kan du ha ret i. Nu sælger Fractal Design sig så på deres lydløse kabinetter, jøsses, siger jeg så bare. Man laver en rigtig fin løsning med måden haddisken monteres på, men glemmer lige at dæmpe dem mod selve kabinettet. (Jeg er ekstrem lydfølsom) For ikke at tale om fronten, jeg har prøvet at stoppe klude ind på at se om det var der støjen kom fra, og bingo 🤣

Nu er det heller ikke fordi der ikke er mange positive ting ved den, men dem kan man læse så mange steder, man skulle næste tro at hver anmelder fik et gratis kabinet for at anmelde den 🙂

Broadway14

Overclocker
Tilføjet:
03-02-2011 23:21:02
Svar/Indlæg:
161/15
hehe... min harddisk i min NZXT Phantom larmer også ved store filtransfers og sådan noget, så selv et kabinet til 1k kan have problemer, self kan jeg bare skrue det fast men jeg er doven og lyden generer mig ikke :)

Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2011 23:24:10
Svar/Indlæg:
1726/49
#6 har samme kabinet. eneste jeg er træt af ved det, er at der er noget der vibrere som larmer 😕

men #0 jeg har egentlig ikke ondt af dig... kabinet er GODT TIL PRISEN - get it ?

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2011 23:27:59
Svar/Indlæg:
417/68
#7 Nej!

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2011 23:35:20
Svar/Indlæg:
792/52
Har også det samme kabinet.

Og det skal moddes en lille smule for at få det til at blive rigtig godt.

F.eks skal man lige sørge for at der kommer ordentlig støjdæmpning til harddiskene.

Og så skal der er blæserstyring til. Og så er det faktisk ved at være så lydsvag som de selv reklamerer med.

http://billedeupload.dk/photo/...

http://billedeupload.dk/photo/...

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Spagme d. 03-02-2011 23:38:33.

Ra66it

Nørd
Tilføjet:
03-02-2011 23:48:48
Svar/Indlæg:
113/21
Jeg er nu rigtig glad for mit. Synes ikke harddisken larmer. "Knager" kun når den virkelig bliver brugt, men ingen "klunke" lyde overhovedet.

Ja det suser lidt når jeg sætter den medfølgende fan-controller på fuld.

Men ja, man er jo mere eller mindre kritisk alt efter hvem man er. Mht. lampen, så passer den til mine andre lamper på andet hardware og synes strømknappen fungerer fantastisk efter min mening.

Vil dog give dig ret i det med ledningeføring - det er lidt irriterende - men altså. Sæt alt i og så roder - i hvert fald ikke jeg - mere med det med mindre jeg skal have nyt hw i.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2011 07:47:12
Svar/Indlæg:
5224/222
Enig i det meste i #0
Det har derudover et støjproblem, formentlig resonance så jeg må ud og investere yderligere i silikoneringe til de 3 120mm blæsere.
Ret så skuffet over det kabinet, det holder dog gode temps.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2011 07:54:33
Svar/Indlæg:
4089/252
Ja det er jo et kabinet fra den billigere ende, og har selv overvejet det på et tidspunkt grundet gode ord om det her på sitet. Har selv et antec 900 som slet ikke er støjsvagt. Kan hverken høre hdd eller andet. Kun den sagte susen fra de 4 stk 800rpm fans (8db). Gfx blæser kører på 30 procent. Er meget opmærksom på støj, men det kan lade sig gøre selv med billige uegnede kabinetter.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-02-2011 08:49:24
Svar/Indlæg:
15982/637
Det eneste jeg kan genkende i #0 er det med kabelføringsgummiet godt kunne være limet fast. Mine HD vibrerer ikke og er helt stille (Seagate Barracuda 7200.12 500GB). Med brug af den medfølgende blæserstyring er systemet super stille. Fronten synes jeg er af godt kvalitet og matcher da mit CM 690. LED lyset er ikke super "bright" som den grønne LED på mit CM 690.
Til 660kr som jeg gav for det er jeg ekstremt glad for det. Super kabelføring (bedre end CM 690) og dejligt still med støjdæmpningsmateriale og blæserstyring. Solidt kabinet.
Jeg gik fra NZXT Phantom til dette og synes det er langt mere pengene værd.

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2011 10:42:46
Svar/Indlæg:
3907/73
Kan heller ikke genkende mange af de ting #0 påpeger må jeg nok indrømme, er selv rigtig glad for dette kabinet og har da også fået noget rigtig flot og unikt ud af det syntes jeg.

Men en ting du har ret i er at måden man sætter sidepanelerne på kunne godt være lidt mere gennemtænkt, har selv en SSD siddende bage bagpladen og det efterlader ikke meget plads til at skulle bakse sådan med panelet.

Ra66it

Nørd
Tilføjet:
04-02-2011 12:13:42
Svar/Indlæg:
113/21
#14 Helt klart et problem med sidepanelerne.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2011 18:07:02
Svar/Indlæg:
1626/507
martin havde du smidt nogle billeder ind af din nye com.,.,

busser

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2011 18:09:11
Svar/Indlæg:
1626/507
sorry nhar fundet den, har lige skrevet til dig derinde 🙂

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2011 12:37:49
Svar/Indlæg:
417/68
Nå men.. Jeg vender lige tilbage til tråden, selvom folk åbenbart er tidlig begejstret for deres køb :) Jeg mener stadig dette kabinet er det største fejlkøb jeg har begået.

Jeg købte det fordi jeg efter 6-7 år trængte til at se på noget nyt og havde brug for mere plads til mine harddiske. Fractal Design sælger sig selv og deres kabinetter ved at fremhæve at de er "lydløse" og søger patent på deres ModuVent (tror ikke nogen vil protestere)

Men det her kabinet er så fyldt med resonansstøj, så man skulle tro det var løgn, og mit krav til et nyt kabinet var alene, lydløs og mere plads.

Resonansstøjen opstår primært i toppen af kabinettet, pladen er simpelthen for tynd og det at der er gjort plads til 2x120mm blæsere gør kun problemet meget større og får toppen til at vibrere ned mod deres "fremragende" ModuVent. Et andet sted er harddiskrammen, de popnitter som holder den sammen med resten, er løse. Generelt er der alt for mange pladesamlinger som bidrager til resonansstøj.

Jeg har siden jeg oprettet tråden haft skilt kabinettet fuldstændig ad , altså boret alle nitter ud, lavet gummiophæng mellem harddiskramme og selve kabinettet, samlet det hele med kraftigere popnitter. Fjernet ModuVent i toppen og erstattet med en tynd plade og isoleret toppen for at absorbere evt. vibrationer. Det hele har givet et helt andet resultat!!

Jeg er super glad for indretningen i deres kabinet, men sammenligner lydniveauet med et gammelt køleskab. Er man på udkig efter et flot og funktionelt kabinet så syntes jeg man skal købe. Men går man efter et kabinet uden resonansstøj mener jeg det er noget være **** for at sige det mildt.