#20: He he hvilke blæsere vil du lige smide på en 240mm rad for at holde en I7-970 på 35C eller 40C? Nu har jeg jo spurgt OP om hvilke blæsere han mener at vil kunne holde til at høre på, netop fordi det har enorm indflydelse på hvor stor en rad han har brug for.
Hvis du regner med at du kan holde en I7-970 på 35-40 grader med en 240mm rad, med "almindelige" blæsere på, så tror jeg du bliver slemt skuffet ;) Men det handler jo lige så meget om pumpe og CPU valg, så hvis vi skal have noget at sammenligne med, så skal vi snakke DT. Og lad os da bare gøre det :)
Vi siger at den i overclocket tilstand smider 220W, lidt højere end det jeg skrev tidligere, som er taget ud fra en beregner. Så skal vi have en 240mm rad til at kunne afgive 220W ved en utrolig lav DT, for at kunne bare komme i nærheden af de temperaturer du snakker om. Faktisk synes jeg vi skal gå efter en DT på 2C, da det sammelagt med almindelig stue temp, vil give en vandtemp på ca 26C. Så skal der godt nok også noget mega godt udstyr til for at CPU'en ikke må komme højere op end 35-40 grader. Så en DT på 2C er vist meget fair at bruge her. En HWLabs GTX240 vil, med blæsere der smider 133CFM (Ultra Kaze), kunne afgive 155W. Altså ret langt fra de 220W som vores overclockede I7-970 afgiver. Altså vil man ikke kunne overholde en DT på 2C, selv med sådan nogle voldsomme blæsere. Går vi så ned og siger en DT på 5C, ser det lidt anderledes ud. Her vil rad'en kunne klare hele 388W, så nu er der råd til at gå ned i styrken på blæserne. Vi kan komme ned på Ca 80CFM, hvor rad'en så rammer 228W, som jo passer meget godt med vores mål.
Blæsere på 80CFM larmer dog en del, og her har vi kun ramt en DT på 5C, hvilket slet ikke vil kunne give load temps på 30-40C.
Så det du siger holder altså ikke helt stik. Selv med voldsomme blæsere, vil det ikke kunne lade sig gøre for en rigtig god 240mm rad at nå ned på de temps du nævner. ved højere temps kan det godt, men stadig med en god slat larm fra blæsere. Derfor anbefaler jeg en 360mm rad, fordi den vil have mere overskud til at man kan sætte mindre larmende blæsere på, og stadig opnå gode resultater...
Og at du mener at det ikke gør en skid forskel om ens temp er 5 grader højere eller ej, tja det synes jeg da er besynderligt. Alle dem jeg kender som overclocker, kan da findt fine på at bruge en hel del penge på at opnå en forbedring på 5C... gad vide om de så er enige med dig? :)
#21: Nu skulle 32nm teknologi også gerne udvikle mindre varme end en 45nm teknologi, så jeg tror nok mine tal skal holde nogenlunde. Men jeg er da i ovenstående eksempel gået med til at sige 220W for at være på den sikre side :)