Lærerstuderende på HwT.dk?

Hyggehjørnet d.  09. februar. 2011, skrevet af NoNig
Vist: 1464 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2011 22:53:16
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Påbegyndte lærerstudiet efteråret 2010, så jeg er ikke så langt henne. Men der er alligevel et par ting jeg har tænkt lidt på.

Nu er der jo så meget fokus på Folkeskolen. PISA-test, fag-faglighed og jeg ved snart ikke hvad - men alligevel, så kan jeg ikke lade være med at være en anelse bekymret over et par ting.

Først og fremmest. Så synes jeg, at det er godt at der er "plads til alle". At det er en Folkeskole hvor man satser på rummelighed.

Men omvendt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på:

- og det er absolut ikke fordi jeg vil lyde som en stræber der ser ned på mine medstuderende.

Hvordan kan det være, at man lader alt og alle komme ind på uddannelsen? Jeg kan nok ikke lægge skjul på min kærlighed til matematik, hvormed også visse opgaver o.lign. falder mig lettere for end nogle af mine medstuderende.

Jeg meldte mig på læreruddannelsen i troen om, at jeg ville lære om "undervisning i matematik" i stedet for "matematik, som man alligevel skulle kunne for at komme ind på uddannelsen".

Jeg er samtidig heller ikke et sekund i tvivl om, at mine medstuderende (eller, langt størstedelen af dem, altså dem der rent faktisk gerne vil være lærere) nok sagtens skal blive fine undervisere.

Men er det ikke bekymrende, at man kan møde holdninger som: "Jeg skal bare klare mig igennem det her" - når nu man skal ud til fremtidens elever.

Ikke at alle skal have skyhøje ambitioner (det har jeg nu heller ikke selv), men hvordan ville I have det - som tidligere elever i Folkeskolen og eventuelt forældre i nutiden, at jeres fremtidige undervisere udviser en sådan holdning?

Hva' nu hvis, det rent faktisk var jeres barn der mødte en lærer i matematik som sagde: "Hold op med at stille så mange irrelevante spørgsmål om ting jeg ikke har forstand på, og lav dine opgaver!"

Sammenholdt med, at disse 'fremtidens undervisere' er så fokuserede på at eleverne forstår matematikken, når nu de ikke en gang selv kan løse en andengradsligning.

Endsige en uddannelse, hvor man "kun" har 12 timers undervisning (og ja. Det er inkl. pauser) på en uge - nåja. Så er der jo selvfølgelig også "selvstudie" og "læsning". Men alting bliver gennemgået i timerne som om vi rent faktisk gik i Folkeskolen. Så selv hvis man læser er det spild af tid at dukke op til undervisningen.

Undskyld. Men jeg synes altså at det er noget kun bekymrende, og så har jeg seriøst svært ved at se berettigelsen for et fag som "Almen Didaktik" - hvor der bliver sagt ting som: "Et godt undervisningsmiljø, er når elevernes forudsætninger og motivationer matcher lærerens faglige niveau og kendskab til elevernes individuelle læringsstile" - well. F*cking duh?!

Jeg mener. Det er sgu da så logisk at det nærmest gør ondt. Og hvis man ikke er klar over, at der er elever til stede, når nu man skal være lærer - så er andengradsligninger da det mindste problem man har i sin uddannelse...

... undskyld. Skulle bare af med damp, uden at lyde alt for meget som en ambitiøs idiot der bare ikke forstår sit studie.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 09-02-2011 22:56:20.
MuhammadMJensen

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2011 23:18:13
Svar/Indlæg:
1019/39
Tror sku nok folkeskolen skal klare sig hvis folk som dig bliver lærere, der er så meget brug for folk som forstår eleverne og ikke bare kører videre i den samme rille de har kørt i forever. Kunne godt forestille mig at du ville blive en god lærer, ihvertfald det indtryk jeg har fået af dig herinde, syntes selv at det er ret utroligt at regeringen sparer på en så vital ting som folkeskolen specielt når det går den ned ad bakke for tiden..

Kan virkeligt godt forstå dig, men klø på, der er så meget brug for folk som virkeligt vil det her, viden er jo netop dér hvor vi danskere skinner igennem på verdensplan.

Så tillykke med din beslutning, og må det gå dig godt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MuhammadMJensen d. 09-02-2011 23:18:54.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2011 23:25:09
Svar/Indlæg:
4657/53
Velkommen tilbage.
Det er fordi der mangler elever på div seminarium, så for ikke og blive lukket ned.
Tager de revl og krat for og fylde pladserne op. Og med den store arbejdsløshed der er, skal de jo gemmes et sted.

Social- og sundhedsuddannelsen har også været et sted hvor de kunne gemme en del.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2011 23:30:37
Svar/Indlæg:
1436/25
Jeg vil foretrække en god formidler over en boglig dygtig. Forhåbentlig sørger lærerstudiet for at begge typer får de skills som de mangler. Personligt ser jeg ikke nødvendigvis en klar sammenhæng mellem "skoleevner" og "arbejdsevner"

Matematik på uni vælges primært af folk med en hvis lyst og evne til matematik (læs: høj motivation) hvorimod lærestudiet for manges vedkommende måske er mere tilfældigt.

Du skriver at: Et godt undervisningsmiljø, er når elevernes forudsætninger og motivationer matcher lærerens faglige niveau og kendskab til elevernes individuelle læringsstile" - well. F*cking duh?!

Måske dine forudsætninger og motivation ikke matcher læreuddannelsens faglige og udviklingsmæssige niveau.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kasperg d. 09-02-2011 23:32:42.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2011 23:32:27
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er måske derfor ingen unge danskere formår at stave længere ?
Alle deres lærere er gode formidlere, men de er samtidig så dårlige til det de burde være gode til at der ikke er ret meget at formidle.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2011 23:41:05
Svar/Indlæg:
1436/25

Måske andre faktorer spiller ind. Stavekontrol, sms, computerspil, hurtige medier og mange tilbud.

Tvivler nu på at niveauet er så lavt som du giver udtryk for. Er nu sikker på at en folkeskolelære kan pensum.

Og hvad så om alle ikke lige staver perfekt eller ikke formår/vilrette tastefejl. Tvivler på at verden er et dårligere sted at være af den grund.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kasperg d. 09-02-2011 23:41:36.

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2011 23:42:09
Svar/Indlæg:
2155/123
vad snaker i om at di danske menseker ekke kan stave?

MuhammadMJensen

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2011 23:43:31
Svar/Indlæg:
1019/39
lol

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2011 23:53:20
Svar/Indlæg:
20170/383

Det har da meget at sige hvis danmarks fremtid ikke kan begå sig på skrift. Du kan jo selv se på dette forum hvor mange der ikke kan stave til selv ganske almindelige ord.

Fx "standard" bliver til "standart", og "masser af" bliver til "massere".

Så jo niveauet er faktisk pænt lavt, og samtlige undersøgelser giver jo også udtryk for det samme.

Tag bare noget som jobansøgninger. Du kan være sikker på at en jobansøgning med stavefejl er langt mindre interessant end en uden stavefejl, hvis de har samme indhold.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 09-02-2011 23:54:40.

SIOUX

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 00:34:17
Svar/Indlæg:
1478/40
0#

Nu er jeg selv forældre til en søn i 3 klasse. Jeg kan sige dig at dine bekymringer allerede, til en vis grad, er en realitet.

Jeg så ugentligt eksempler på en lære som tydeligvis ikke skulle havde lov at nærme sig et undervisningslokale. Som eksempler kan jeg fortælle følgende. En lære der falder i søvn i timerne(skete 2 gange),opgaver der er rettet forkert, forældrebeskeder fyldt med stave og grammatikfejl og konstant "sygdom"

Vi (læs. forældrene) havde haft emnerne oppe ved diverse forældremøder, og der blev gang på gang lovet at "nu strammes der op" Det sker bare ikke, og vi så os nødsaget til et skoleskift.

Jeg kunne forstille mig at netop den lære, ville havde været blandt dem du ryster på hovedet over, under din uddannelse.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SIOUX d. 10-02-2011 00:36:44.

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 00:35:16
Svar/Indlæg:
1123/442

Fedt, at du kan udpege de negative faktorer...... hvad har då sø tankt dej at gør wed de?

🤡

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 00:39:53
Svar/Indlæg:
20170/383

Hmm, nu er jeg ikke politisk anlagt. Men jeg er næsten sikker på at det er på dette niveau problemet skal løses 🙂

Men jeg tror nu også det er et spørgsmål om holdning.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 01:02:27
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg er uddannet pædagog og kan sige det samme om mit fag. der er virkelig mange der i virkeligheden ikke gider men alligevel tager uddannelsen. Der er også rigtig mange der bare slæber sig igennem og består selvom de ikke burde. Men både lærerfaget og pædagogfaget er blevet en slags skraldespand for dem der ikke gider eller kan andet. Det er vel også klart når der : 1. Ikke er nogensomhelst respekt om faget, lærerne,eller pædagogerne hverken fra børn/unge eller forældrene. Og 2. Er så lave lønninger og dårlige forhold at man tjener bedre som ufaglært på en fabrik, og til en vis grad også undgår stress/nedslidning på samme måde som i lærer/pæd faget. Jeg kunne blive ved og ved om vigtigheden af at have de rigtige mennesker til at tage sig af vores børn og unge mht uddannelse og velfærd, de ER vores eneste råstof og alligevel bliver der skåret og skåret på alle måder. :no: Så NoNig, jeg deler din frustration og velkommen tilbage...

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 01:33:01
Svar/Indlæg:
4018/217
NoNig det er dejligt at se dig her inde igen og som altid rammer du hovedet på sømmet med dit indlæg.

Det er utroligt at der ikke er sat nogen grænser for hvem der skal have lov til at blive lærer. Altså jeg er imod alle de grænser der bliver sat på div. uddannelser da disse tit frasortere de elever der virkelig gerne vil, eller dem der er selvlært og ikke kan vise div. papire. Men lige netop på læreuddannelsen brude man sortere lidt bedre. Måske ikke via div. krav om uddannelse, men måske senere i forløbet på hvordan "lære-eleverne" klare sig som undervisere.

Håber ikke jeg modsiger mig selv alt for meget og at alle forstår hvad jeg mener 😛

EDIT: Shotdown "+1" eller "Synes godt om" eller hvordan man nu skal udtrykke det.
Det er gerne dem der gerne vil eller de gode lære og pædagoger der indlever sig i faget der slides ned. De andre som bare har taget uddannelsen for at få en uddannelse og som er ligeglade med deres job er tit dem der bliver tilbage pga de ikke på samme måde lever sig ind i jobbet. Det er synd at se flere og flere børn der skal blive opdraget*/undervist af sådanne mennesker hvilket senere vil medføre store tab for samfundet iform af efterskoling, øget kriminalitet, mindre kvalificeret arbejdskraft og en større udbetaling af sociale ydelser.

*Når jeg skriver opdraget mener jeg at flere og flere danske børn befinder sig i længere tid i en vuggestue/børnehave/slole/fritidsordning end de befinder sig sammen med deres forældre og derved står vuggestuen, børnehaven, skolen og fritidsordningen for en stor del af opdragelsen af børnene.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 10-02-2011 12:39:33.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
10-02-2011 09:07:25
Svar/Indlæg:
15982/637
Kan man blive lærerstuderende på HwT ? det er da fløjet min næse forbi 😎

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 10:27:14
Svar/Indlæg:
2440/66
dine frustrationer synes jeg du skulle sende videre et mere relevant sted. såsom danmarks lærerforening eller til politikere. men ok, med den undervisningsminister, er det vist ret ligegyldigt. sikke et selvmål hun har lavet.

kan kun sige - som barn af en lærer, og fra en familie med mange i det erhverv - at jeg selv aldrig ville blive lærer idag (selv med de dejlig lange ferier) bl.a. pga. for mange ligegyldige tests, manglende respekt for erhvervet (fra politisk side, elever, forældre som mener de skal bestemme alt m.v.) - men kudos til at andre gerne vil prøve kræfter med et af de vigtigste erhverv i landet, og om ikke andet kommer der forhåbentlig bare een lærer der har forstand på IT.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af hightower d. 10-02-2011 10:28:18.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 10:29:05
Svar/Indlæg:
1436/25

Måske det er noget HWT bør overvejeog interessen er der jo 🙂 Jeg kan forstå på NoNig at det et langt stykke henad vejen kan klares som fjernstudie.

I kan jo lave en kampagne hvor I tilbyder medlemsskab af HWT og en uddannelse som lære for 100 kroner. 😛

Elitesoldaten

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 10:31:22
Svar/Indlæg:
2038/121
Hvad satan NoNig, long time no see! Så det er det du har haft så travlt med 🙂

Damish

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2011 10:49:31
Svar/Indlæg:
27/0
Nu er jeg selv lærerstuderende på 4. og sidste år og i gang med min bachelor. Matematik og Idræt.

1. Der er stor forskel på de studerendes faglige niveau inden uddannelsesstart. Som #2 nævner, så kæmper flere skoler om ikke at lukke, og jo flere elever, jo flere penge. Desværre er der også ved at ske en uddannelses inflation, som betyder at der kommer flere og flere på uddannelsen, og det betyder at det faglige niveau af ansøgere er faldet. Det skal du nok lærer om snart.

2. AD - almen didaktik. Enig der er spild af tid på 1. årgang. Men dette fag er også kun på første årgang, for at i skal få en fornemmelse af hvad didaktik betyder, ikke andet. Du får faget igen på 4. årgang hvor det er noget helt andet. Her skal du bruge alt hvad du har lært i psykologi og pædagogik og sætte dem i forhold til mål, og begrunde dine overvejelser.

3. Time antal om ugen. Ja det er faktisk et problem, jeg føler også at jeg kunne have gået igennem denne uddannelse på 1 år mindre, hvis vi havde haft lidt flere timer om ugen. Dog skal det siges at i perioder er der RIGELIGT at lave, dog ikke på første årgang.

4. Vil afslutte med at sige velkommen til læreruddannelse, håber du får 4 gode år. Ja du vil føle i perioder at du kommer til at lave en masse irrelevant shit, og ting som siger sig selv. Men det støder man nok på alle steder alligevel. Jeg glæder mig bare til at blive færdig med min bachelor, og afslutte de sidste par eksamener, så jeg kan komme ud og gøre gavn på skolerne.

Dionysos

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2011 12:35:15
Svar/Indlæg:
91/7
0#:
Jeg tror absolut ikke, at du står alene med dine frustrationer. Lur mig, om der ikke også er idioter der sniger sig ind på medicinstudiet, mureruddannelsen osv. hvert eneste år(?) Jeg oplevede i hvert fald præcis det samme for fem år siden, men da den sidste eksamen var overstået i 2010, var næsten halvdelen af holdet siet fra, og jeg er ret sikker på, at du vil opleve det samme.

Det er i øvrigt en rigtig spændende uddannelse, som du helt sikkert vil blive glad for

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2011 13:07:13
Svar/Indlæg:
1178/88
Nu er jeg færdiguddannet folkeskolelærer!

Uddannelsens varighed mener jeg personligt er ganske fornuftigt. Dette uanset om man kunne gøre uddannelsen færdig på 3 år. Læreruddannelsen mener jeg selv er en rejse, og denne rejse synes jeg ikke skal afkortes.
I min gamle klasse diskuterede vi tit emner om netop børn, lærernes faglige kunnen, MOTIVATION hos elever, som ikke stemmer overens med lærerens forventninger - dette kunne man ikke bare gøre på f.eks. 2 år.

Nu vil jeg ikke lyde gammelklog, men læreruddannelsen er en uddannelse hvor man tænker ideelt. Praksis kan jeg sige er en helt anden. Hvem er ikke stødt på en pæd-lærer, som sagde "Hvis bare du viser eleverne, at du brænder for emnet, så vil de også brænde for emnet". Bevares der er da noget sandhed i tanken, men elevers forforståelse for det faglige samt den sociale arv spiller en stor rolle. Ligeledes spiller det der netop lige er sket i frikvarteret en stor rolle.

Niks, mere praksis ind i læreruddannelsen.

Useriøse studerende vil være et problem alle steder. Personligt var jeg nok heller ikke den mest seriøse i starten, men min rejse modnede mig meget, og jeg synes selv jeg i dag står som en god underviser. Halvdelen af jobbet er rent faktisk bare det at kunne begå sig med børn og have personlighed med i undervisningen. Hvis børnene ikke kan lide dig er det nemlig svært at trænge igennem - ligeledes hvis børnene føler de kan styre dig, så lærer de intet! Så personlighed, personlighed, personlig, anerkendelse og humor, mener jeg er alfa omega.
"at man blot skal komme igennem det her" synes jeg mere lyder som en form for usikkerhed på egne evner, og det er da forståeligt nok, når man nu er ny i en uddannelse, hvor man ikke kender kravene.

Ligeledes kan jeg sige, at jeg håber de 2 lærerstuderende i denne tråd kommer ud i arbejde, for der er godt nok krise i den danske folkeskole. Viborg Kommune har netop afskediget 70 lærere 😩

Heldigvis er jeg stadig i et sikkert arbejde 😛

Er der kommafejl, er min begrundelse, at jeg er matematiklærer 😀

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Lohse d. 10-02-2011 16:54:22.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2011 11:11:40
Svar/Indlæg:
4018/217
Så forsvandt NoNig igen. Han kommer sikkert tilbage om et halvt års tid igen 😛

EDIT: #0 Så dig lige i news idag... Noget af en historie du har fået startet dig der 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 14-02-2011 00:05:57.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2011 19:14:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Det er ikke mig der har startet historien... som sådan, altså. Men det passede ret godt ind i mine frustrationer, som LL tog op. At vores nuværende undervisningsminister er dummere end vådt bølgepap, på tid, er jo så en helt anden sag.

Desmere - så er det jo ikke (direkte) hos undervisningsministeren problemet ligger. Problemet er, at uddannelsen (for mit uddannelsessteds vedkommende) ikke tages "seriøst" af mine medstuderende.

Jeg har vitterligt og dybfølt svært ved at forstå hvordan 12 timers undervisning kan betragtes som et fuldtidsstudie, når det sværeste valg står imellem at spilde sin tid med at læse materialet, eller dukke op til undervisningen hvor materialet bliver gennemgået som om ingen har læst det = "vi går ikke videre, før alle er med på hvad bjergtroldene gør"-agtigt.

Det er seriøst bekymrende, at den 6. klasse jeg netop har i praktik, er bedre til at regne stykker som: 2(3x+6)=24 - end mine medstuderende ér.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 25-02-2011 19:20:03.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2011 19:20:39
Svar/Indlæg:
7765/230
ja så er linselusen på igen 😛 🤣 🤣

Ej håber da at i bliver hørt, for der er sgu rystenede beretninger der har været fremme på det sidste.. :yes:

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af crankyrabbit d. 25-02-2011 19:24:09.

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2011 09:10:50
Svar/Indlæg:
1178/88
#22 Så må det være en wunderklasse, for det skal de først kunne i 7. klasse 🤣

Dog enig med dig, men giv dine medstuderende tid. Det er som jeg selv har skrevet en rejse.

Jeg var selv så heldig, at det først var på mit 4. år, at undervisningstiden blev sat for alvor ned. Dog var vi ikke så heldige at det blevet gennemgået til punkt og prikke.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 17:40:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23

Hvad er mest rystende?

- at 4-12 timers ugentlig undervisning kaldes for et "fuldtidsstudie"?
- at 4-12 timers ugentlig undervisning kaldes for "trættende og næsten uoverkommeligt?"

-> #24

Det står faktisk i Fælles Mål 2009, for faget matematik, delmål efter 6. klasse, at de skulle kunne løse simple ligninger og kende til regningsarterne og deres hierarki. Desmere, er det et emne i deres Sigma-bog, så der er ingen vej udenom. De er faktisk ved at være ret skrappe til det må jeg sige 🙂

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 18:42:47
Svar/Indlæg:
1178/88
#25 men den du har lavet i #22 er bestemt ikke simpel i forhold til børns niveau 😉

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 18:44:40
Svar/Indlæg:
20170/383

Nu er børn jo også et vidt begreb 😉

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 19:15:59
Svar/Indlæg:
7765/230
ja vel nærmest lige rystende...måske med lidt overvægt til, - at en flok bumser der selv har valgt deres studie, finder det trættende og næsten uoverkommeligt....Kan de ikke overkomme det, er der sikkert både øl og plads nede på bænken i parken.. Sammen med de andre bumser 😛 :yes: :yes:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2011 10:28:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

De havde da også lidt problemer med det i starten, men de er ved at komme efter det.

De kunne fint finde ud af:
- at gange eks. 2(3x+5) ud til 6x + 10
- løse eks. 2x=10 -> x=5

De havde dog lidt problemer med:
- 2x + 2 = 12 -> x = 5

Og blev lettere forvirret når det blev blandet sammen. Men det ændrer ikke på, at eleverne er bedre til det end mine medstuderende.

-> #27

Yup.

-> #29

Arh. Bumser ville jeg nu ikke kalde dem. De(t) er nogle søde og rare mennesker 🙂

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2011 10:43:48
Svar/Indlæg:
7765/230
De er da sikkert meget søde ja..
Men hvis du sætter dig ned på bænken og drikker en bajer eller to, sammen med bumserne, vil du forstå hvad jeg mener..

De kan fortælle masser af historier om hvor trættende og uoverkommeligt alt ting er.. endda så det lyder troværdigt, der ku dine "venner" lære noget. :yes: 😳

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 02-03-2011 10:46:21.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2011 16:39:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Ja ok. Men der er langt fra at være "ringe fagligt rustet" til "bums" i min bog 🙂