Server (prøver sku igen)

Diverse d.  14. februar. 2011, skrevet af Jones9000
Vist: 781 gange.

Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2011 18:10:14
Svar/Indlæg:
817/109
hey !

selvom mit sidste forsøg på at bygge en server gik ned med flaget. Så vil jeg nu alligevel prøve igen ! :)

så skal have mig nogen raid controller.
http://www.edbpriser.dk/Produc...
er denne fin nok ?? ville helst have en hvor man kan fylde flere HDD i efterhånden men de skulle vist koste en arm. :)

EDIT:
må nok heller nævne den skal SB server og streaming af film til lejlighedens mediastreamer

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Jones9000 d. 14-02-2011 18:15:06.
vindum

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2011 19:07:05
Svar/Indlæg:
365/0
Når du siger fylde flere i, mener du så at udvide f.eks. et raid 5?
Med mindre du går efter øget performance, så kan du roligt finde et mATx bundbræt (m. controller) og tyre en i3 i, så har du dig en billig server, der ikke bruger megen strøm.

Og for at svare på spøgsmålet:
Den vil fungere fint, hvis hensigten kun er ekstra sata slots, og, eller du skal have en billig lowtek løsning til at sikre dig fra data tab.

Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2011 19:30:35
Svar/Indlæg:
817/109
#1 jah lige præcis...

har alt andet hw til en server... grunden til jeg vil have en controller er fordi så kan jeg købe en magen til hvis den går til og gendanne raid.. hvis jeg gør det andet skal jeg købe et helt nyt bundkort med samme controller..

jah den skal ikke kunne andet end at streame og være back up

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2011 19:38:08
Svar/Indlæg:
2246/14
#0 den controller har kun 4 kanaler... dvs hvis du sætter 6 drev til vil du stadig kun se 4...
hvis du installerer linux og bruger mdadm kan du lave et soft raid 5, som du sagtens kan udvide.... hvis du bruger freenas kan du lave et zfs raid hvor du (hvis du har raidz) bare skal udvide med min 3 diske ad gangen... ellers kan du med zfs lave et 1+0 hvor du mindst skal udvide med 2 diske ad gangen...
hvis jeg var dig havde jeg taget et linux soft raid 5, det er nemt og hurtigt nok til at streame... (og det er super veldokumenteret...)

tilføjelse:
hvad mb har du ? hvis du har et med mange pladser, så bare fyld på med billige sata kort...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 14-02-2011 19:39:55.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
14-02-2011 19:52:44
Svar/Indlæg:
4438/91
Kig på Amahi. Det kører med noget der hedder Greyhole, som er en udvidet version af Drive Extender som Windows Server plede at bruge. I korte træk sættes det op så alle drev ses som et stort - altså en RAID0 config. Så kan man der ud over vælge hvilke mapper / shares der skal være redundans på. Disse vil så blive spejlet på det antal diske du nu vælger.
Jeg har sat mit sån op at film shares ligger i en kopi hvor i mod backup, billeder og den slags ligger med en kopi på hvert drev. Det smarte er at diskene er i standart ext3 format, så jeg kan til hver en tid tage en af diskene ud, smide den i en anden maskine og have adgang til de shares der er redundans på + hvad der nu måtte være fra film sharen.

EDIT: Ohh yeah! Med Greyhole tilføjer du bare diske som du ville på en hver anden maskine og efter de er mountet tilføjes de bare til poolen. Så kan man vælge at udvide redundans hvis man vil eller bare lade den give ekstra plads til de shares der er omfattet af poolen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 14-02-2011 19:59:53.