En underlig ting - HWT-style

Hyggehjørnet d.  17. februar. 2011, skrevet af comicsdk
Vist: 1348 gange.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2011 20:15:38
Svar/Indlæg:
2131/173
Jeg følger en hel del med i køb og salg-sektionen på HWT, jeg køber og sælger og er generelt rigtig godt tilfreds med det meste.
Men så er der et men - Hvad sker der med de HWT-brugere der synes det er go' stil at blande sig med ligegyldige kommentarer, det er f.eks en kommentar i stil med; " du får da aldrig 500 for den der, det er da totalt overpris, tror du jeg er komplet idiot, prøv at sætte den til salg på DBA, der er folk vilde med overpris" Og så er kommentaren som regel pyntet med klovnesmileys, chatforkortelser og andet gøgl.

Hvis man ikke er interesseret i en vare og ikke vil betale eksempelvis en HBO-pris, giver det ikke ret meget mening at fylde en salgs- eller købstråd med det vrøvl.
Hvad er brugernes mening og har moderatorerne en holdning til det?
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2011 20:30:56
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er nok en blanding af mange ting.
Men hwt er jo spækket med nørder der brænder for computere og hardware. Af og til er der salgstråde hvor sælger tror lort er guld, og så sidder der nok personer der finder på at skrive som du nævner. Om det er nødvendigt kan så diskuteres. Men går bølgerne for højt plejer mods at være flinke til at rydde op 🙂

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2011 20:34:06
Svar/Indlæg:
2246/14
#0 at folk opretter posts hvor de prøver at sælge hardware for dyrt gavner hverken sælger eller nogen anden..
Hvis jeg skulle sælge en e8500 og ville have 700 kr for den, ændrer det jo ikke noget hvis du fortæller mig at max for den vare nok er ca 500 ;)
(dermed ikke sagt at folk ikke er røvhuller engangimellem... )

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
17-02-2011 20:39:44
Svar/Indlæg:
14079/622
Generelt er vores politik, at man kan byde - eller lade være med at skrive. Af den ganske simple grund, at salgstrådene ganske enkelt bliver for uoverskuelige, hvis folk kommer med omtalte kommentarer. Samtidig skal sælger naturligvis nok finde ud af, hvis prisen er for høj, idet der så ingen bud vil være.

Desværre poster folk irrelevante kommentarer hurtigere, end vores moderatorer kan nå at slette dem. Det er dog ganske sikkert, at vi ved redesign af siden har nogle ideer til, hvordan disse kommentarer kan elimineres.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2011 21:02:10
Svar/Indlæg:
1229/130
Hmm jeg synes sgu det er fair nok hvis man kommenterer det når en eller anden tosse vil sælge sin "high-end" gamer computer for 20.000 når den ikke er mere end 2k værd. Synes at sådan nogle mennesker skal have at vide at de er galt på den

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2011 21:34:25
Svar/Indlæg:
3100/53
Hah, ja jeg vil dælme også blive ved med det. Første kommentar lyder som regelt:

"Du har nok sat prisen for højt og skal nok kun regne med xxx kroner for den der"

Det gavner sælger, da han kan få solgt hans ting, og andre personer slipper for at betale overpris.

Hvis sælger så svarer med:

"luk røven og bland dig uden om"

Så sker der ting og sager:)

Kan ikke se hvorfor folk skal snydes på et hardware forum. Det er der DBA til.

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
17-02-2011 21:43:05
Svar/Indlæg:
2534/80
#5 At du mener prisen er sat for højt er ikke ensbetydende med at den er det, så hvorfor ødelægge en salgs tråd bare fordi du ikke er enig?

Hvis prisen er synligt overdrevet ublu kan jeg forstå det, men ellers ikke.

"I køb & salg opfordres desuden til, at kommentarer udelukkende er opklarende spørgsmål, bud og deslige. Kommentarer der ingen egentlig relevans har, bedes udeladt af hensyn til overskueligheden i tråden."

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-02-2011 22:14:33
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er let nok. Er man uening i prisen eller mener den er for høj, så sender man bare sælger en PM.

Sælger skal nok finde ud af om varen er for dyr eller ej. Er den for dyr så ingen respons fra potentielle købere.

Så egentligt så er det altså super simplet og tingene giver sig selv.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2011 22:16:52
Svar/Indlæg:
2131/173
Mange gode betragtninger.
Og en del undren herfra - jeg snakker ikke om at snyde folk, jeg forstår bare ikke at visse brugere synes de skal dele ud af deres ekspertviden når det gang på gang viser sig at man ikke nødvendigvis behøver at sælge sit brugte hardware for en slik, mange brugere skifter tit hardware og de fleste annoncører jeg er stødt på, sælger med både org. emb. og kvitteringer, og fluks skal en eller anden bruger (der iøvrigt ikke er interesseret i emnerne i annoncerne) lege forbrugermagasin.
Det er lidt pseudosjovt, men i længden er det egentlig bare belastende at se på.

Internettet er et glimrende redskab til at finde priser med, og jeg synes det er underligt at visse brugere så står på nakken af hinanden for at smadre en uskyldig brugers tråd.
Pudsigt nok har jeg flere gange oplevet at de selvsamme brugere synes deres hw er millioner værd - men det er en helt anden snak...

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2011 22:56:53
Svar/Indlæg:
1229/130
#8 Jeg er med på hvad du siger, men som pOPe også er inde på, plejer det normalt at være hvis man ser en tråd, hvor sælger måske ikke lige har så meget styr på hvad en eller anden ting er værd, og sætter prisen latterligt højt i forhold til markedstilstanden (nyere, bedre, billigere ting er måske udkommet) og i disse situationer synes jeg det er ok at man påpeger at prisen er for høj.

At man bør skrive i en PM er måske rigtigt nok, men det er da god info til en eventuel køber der måske ikke er klar over, at han kan få noget nyt og bedre, til samme eller billigere penge. Den væsentligste grund til at folk bliver utilfredse når man gør opmærksom på, at deres prissætning er for høj, er da at deres chance for at få solgt deres gamle hardware til overpris formindskes.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2011 07:36:17
Svar/Indlæg:
3100/53

^^this...

Jeg er nok lidt dobbeltmoralsk i denne sag, da jeg på den ene side mener at en sælger skal vide hvis hans vare er sat urealistisk højt, men på den anden side mener at en eventuel køber må nosse sig sammen, og bruge google i 2 sek, for at finde hvad priserne generelt ligger på.

Jeg gider kun kommentere hvis priserne er voldsomt høje 😴

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2011 09:53:11
Svar/Indlæg:
1029/82
#10 Nu er der jo faktisk tilfælde hvor en vare er over-priced, og så kan køber kun tage udgangspunkt i nyprisen som køber betalte. Det er vel fair nok at køberen så sætter sit produkt til nypris - x antal procent.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2011 10:43:24
Svar/Indlæg:
3100/53
#11 Og så prøver jeg lige igen, da du hvis ikke rigtigt læser hvad jeg ellers har skrevet.

I sådanne tilfælde syntes jeg det er i orden at man lader sælger vide at han nok ikke skal forvente at få den satte pris.

Eksempel

Jeg satte en logitech harmony 650 fjernbetjening til salg, pris: 400 kroner, da jeg havde fundet en ny pris på den på 700 efter en hurtig søgning.

Random dude kommer ind i tråden, og siger "den kan købes her for ny til 450, så du får nok ikke 400 for den"

Jeg sætter HBO ned til 250.

Bang, bam færdigt.

Hvis man ikke må hjælpe folk med at vide at de måske kan få noget nyere og billigere til samme penge, hvorfor så ikke også starte med at lave autosvar til alle hardwarekonfigurationstrådene som laver et indlæg med "køb en færdigsamlet computer på dba, for herinde er det enhver mand for sig selv"

Det er ikke i orden at forvente at blive spoonfeedet, men gode råd kan man sku altid bruge.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2011 11:39:43
Svar/Indlæg:
1229/130
#12 Nemlig! DET er der ikke noget i vejen med 🙂

Men når man så gør som beskrevet i eksemplet, sker det ind i mellem at sælger bliver fornærmet over at nogen fortæller ham, at hans ting ikke er så meget værd, og så startes der en langtrukken diskussion i salgstråden, som kunne være undgået ved at bide i det sure æble, og sætte prisen ned.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Invzr d. 18-02-2011 11:45:52.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
18-02-2011 11:51:40
Svar/Indlæg:
15982/637
#13: Nej det er der principielt ikke. Men vi oplever også at mange bare ikke kan styre det og så stopper det ikke der. Derfor bliver der mere eller mindre skåret over een kam når brugerne ikke selv kan styre det.
Vi har ofte opfordret til "selv-moderering", men det dur bare sjældent, fordi man let kan blive revet med i en debat og så går emnet helt af sporet.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 18-02-2011 11:54:01.

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2011 12:02:18
Svar/Indlæg:
1029/82
#12 Jeg forstår udmærket hvad du skriver. Men jeg ville påpege at en bruger ikke automatisk skal hagles ned med kommentarer som: "bruge google i 2 sek, for at finde hvad priserne generelt ligger på", men en venlig PM kan gøre sælger klogere. At direkte skrive i tråden, finder jeg ikke relevant, da der jo er en PM funktion.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2011 12:05:00
Svar/Indlæg:
1229/130
#14 Næ næ, er klart at man bliver nødt til det, men går denne diskussion ikke på, om det er principielt forkert? For er godt klar over at det i praksis langt fra altid foregår som i pOPes eksempel 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Invzr d. 18-02-2011 12:07:52.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2011 12:37:56
Svar/Indlæg:
4018/217
Det kan være at nogen af de brugere der sælger hw her inde normalt bruger steder som DBA til at sælge på og derved sætter en overpris med vilje da de regner med at folk skambyder deres vare.

Fx kan jeg sige at jeg er vant til at sælge og købe hw på denne side og er derved vandt til at man skriver den pris man vil have hvorimod man på sider som DBA skal skrive et væsenligt større beløb end det man regner med at få for varen fordi at alle byder væsenligt meget under hvad varen er værd. Kan sige da jeg benyttede DBA til at sælge noget fotoudstyr til en pris jeg selv syntes var meget rimelig, var der mange der kom med et bud der var under det halve af den pris jeg ville have og resten af dem der gav et bud startede med at byde 25-30% under prisen. Det endte dog med at jeg solgte mit udstyr for 200kr mere end hvad jeg havde skrevet da folk begyndte at overbyde hinanden.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 18-02-2011 12:39:53.