Silikones varmledningsevner

Hyggehjørnet d.  22. februar. 2011, skrevet af E2X
Vist: 821 gange.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2011 14:20:36
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg står og er igang med et projekt med nogle 3W Led´er og tænker på at bruge silikone til at skabe thermisk kontakt imellem to stykker metal der er 3-4mm fra hinden

Led´en sidder på der forerste stykke meltal som jeg ellers troede var nok til at køle den. Problemet er bare at den bliver ca 60gr C hvilket er lidt for meget.

Der sidder et andet stykke metal 3-4mm bag det første stykke som led´en sidder på og derfor tænke jeg på om man kunne bruge en klat silikone til at lede varmen over til det andet stykke metal og forhåbenligt sænke led´ens temperatur med en 10-15gr C.

Problemet er bare at jeg ikke kan finde silikones varmeledningsevner nogen steder. Kunne ellers være fedt så jeg kan få en ide om det ville virke.
Så er der nogen af jer der har prøvet at bruge silikone til at lede 1W termisk effekt?

En anden løsning kunne også være at sætte to 50øre med termisk lim på det første stykke metal og kølepasta imellem det andet stykke metal.
Palcom

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2011 14:26:15
Svar/Indlæg:
45/4
Silikone er ikke varmeledende.
Dette materiale bliver bla. brugt til at tætne vinduer etc., og skal derfor helst ikke lede varme.

Jeg kender ikke nogle af den slags materialer der kan lede varme.
Mit bedste bud er kemisk metal, eller som du selv siger. Et stykke massivt metal med kølepasta imellem.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2011 19:14:32
Svar/Indlæg:
3233/128
ja silikone duer ikke.

termisk lim findes i mange varianter og er perfekt til dit projekt. Sky gerne metal i mellem så bliver det lidt bedre.

Led'er siger du? Vidste du at den angivne levetid er målt ved 25 grader og går man bare 10 grader op så falder levetiden med ca 15% 😉 Så der er god grund til at holde dem kolde.

Phillips gør det med blæsere men der er også set eksempler på heatpipesystemer...

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2011 20:49:02
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg havde nogle neodym magneter liggende som røg imellem istedet for. Det virker ret godt 😉

#1 & #2 Tak for hjælpen 🙂