Ja jeg lovede jo at komme med den endelige dom af controlleren. Kort sagt en rigtig god lille controller hvor både USB 3.0 og sata 3 har hvist sig at køre 100 % stabil efter jeg fik aktiveret strøm styring.
Der kan både bootes og installeres windows direkte fra controlleren (af prøvet med windows 7 ultimate 64 bits) og opsætning er nem. Bare sørg for at sata styring er sat til AHCI eller Raid (i ide virker den ikke) inde i bios, men med mindre du køre andre harddiske på bundkort i raid så anbefaler jeg at der køres i AHCI (raid fungerer dog også glimrerne, efter som jeg lige har sat mine 2 WD velociraptor i raid 0. Dog måtte jeg installerer windows igen for fra efter skift fra AHCI til raid i bios da den ellers sage at bootMRG mangler, ellers har der ikke været brok fra controller eller driver ved kørsel i raid med controlleren) og at strømstyring til PCIE lanes er aktiveret. ellers er det enelig plug and play her nær sagt. Altså sæt SSD/harddisk til og skal du install windows så booter du bare fra windows DVD og finder drevet i windows install formaterer lortet og installerer. Det er arkurart lige som at installerer windows på en harddisk/SSD vis onboard sata controller. Bios på mit bundkort kunne enda selv finde ud af at skifte min velociraptor drev ud med SSD drev via controller inde i boot menu efter windows var installeret. Så sata delen fungerer apselut tilfres stillene 😀
USB 3.0 delen har også været en fornøjelse at lege med. Efter USB driver er installeret, køre det arkurart lige som onboard USB. igen plug and play om man vil. Jeg har overført lige godt 650 GB data til og fra min nye USB 3 extern harddisk via controlleren og bægge veje har kørt hurtigt og stabil. Ved overførsel til harddisk lå overførsel hastighed mellem 50 og 60 MB/s og tilbage igen fra extern lå hastighed på mellem 55 og 70 MB/s afhængi af hvilken filtype og hvor stor den var.
Så kan jeg anbefale controlleren? ja apselut, hurtig, stabil og billig. Det eneste nogle vil savne på den controller er mulighed for raid setup da den ikke understøtter dette og måske hvis man skal være rigtig led mod asus så en Esata 3 også. total score jeg vil give den må være 8,5 ud af 10. De sidste manglene score skyldes mangelen på raid også er bruger vejledningen meget skrabet. der er faktisk kun hvist hvordan den skal monteres, men inten om f.eks. at sata skal stå til AHCI eller at strømstyring skal være aktiveret f.eks.. Det måtte jeg selv regne ud. men total set en god controller til pengene og den laverer det som der loves men heller ikke mere. Forvent ikke ekstra speed i forhold onboard sata 3 controller selv om der faktisk loves det på kassen controller kommer i. Jeg har ikke opblevet højerer hastighed end hvad min SSD lover, men vent om så laverer min SSD også den fulde hastidhed den er opgivet til via controlleren. altså de 355 og 75 MB/s. En ting jeg dog har opblevet med controlleren frem for onboard controller er at den lavere en mere stabil og ens artete hastighed, den svinger ikke nær så meget som onboard gør. Se evt. også de bench jeg har lavet i de andre post.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 16-03-2011 16:08:05.