Til jer der vil have sata 3/6 og USB 3.0.

Bundkort / CPU d.  23. februar. 2011, skrevet af SkylineGTR
Vist: 3750 gange.

SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 13:56:01
Svar/Indlæg:
2011/185
Hejsa folkens

Det her er ikke for at gøre reklame, men nu har jeg set et par stykker som har valgt at sælge deres SSD drev de lige har købt på tilbud fra komplett, fordi de ikke så at den var sata 3. Og andre der gerne vil have en sata 3 SSD/HDD drev eller for den sags skyld USB 3.0 enheder, men kun har sata 2 og USB 2.0 på deres bundkort og kun kan få det ved at skifte bundkort ellers.

Tja her er måske løsningen på jeres bønner: svaret er Asus U3S6

Hvad er så nu det?

Det er en lille PCIx4 controller med 2 sata 3 porte og 2 USB 3.0 stik, lige til at stikke ned i en PCI x 4, X8 eller X16 port på dit bundkort og wupti du har sata 3 og USB 3.0 på dit gamle bundkort. Det eneste du skal gøre i windows er at installerer nogle driver også køre det.

En jeg kender har kørt med controlleren i et halv års tid nu sammen med den sidste nye generatision at WD velociraptor som er til sata 3. Og det har ifølge ham kort upåklageligt ind til viderer og jeg har også lige selv købt den, til min nye crusial SSD drev.

Jeg tænke at den kunne være anvendelig for andre også måske, med et ældre bundkort uden sata 3 og USB 3.0.
Mere info her under.

Lidt billeder jeg har taget af min controller:
















Fordele:
- En billig og nem måde at få sata 3 og USB 3.0 i sin PC uden og skal til og skifte bndkort eller skal købe andre dyre raid controller.
-rimelig billig 248 kr. + porto hos SHG.dk
- skulle enda lavere højerer hastighed end en onboard sata 3 controller (men hæng mig ikke op på det, jeg har endnu ikke selv fået det testet efter).
- Skulle være bag ud kompitablet med med USB 1.1 og 2.0 samt sata 2 og sata 1.

Ulemper:
-Understøtter ikke raid setup af SSD/HDD drev.
-Er måske kun kompitablet med asus bundkort (er ikke 100 procent sikker).

http://www.asus.com/product.as...

den kan købes her:
http://www.shg.dk/Controller/A...


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 23-02-2011 14:02:58.
Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 14:23:19
Svar/Indlæg:
5224/222
Har selv valgt den løsning... bare en anden controller, jeg fik en brugt (var dog ikke brugt mener jeg) dog uden usb 3.0


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 14:26:01
Svar/Indlæg:
3340/386
Fed review & info tråd! 🙂
Har selv tit tænkt på USB3.
Dette her er da en god lille opgradering, før man skifter hele bundkortet 😉

Er lidt i tvivl hvilken mobo den understøtter... lyder til, det er kun de nyere mobo:
http://www.asus.com/product.as...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 187man d. 23-02-2011 14:31:26.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 14:33:34
Svar/Indlæg:
5224/222
Der er 1 tilbage fra den bruger jeg har bestillt min...
http://hwt.dk/forumthread.aspx...


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 15:32:37
Svar/Indlæg:
2011/185
#2 tak, det var nu ikke ment som et review, men hvis du synes det var det jamen så var det jo det.

Hvad angår support af ældre asus bundkort, må du prøve at kontakte asus support.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 16:00:44
Svar/Indlæg:
3854/175
rigtig fin dims. især at de har indbygget BEGGE controllere på et print.. sparer plads og så koster den jo ikke noget nævneværdigt


cyph3r_smurf
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 16:11:32
Svar/Indlæg:
825/30
Den kan bruges til alle bundkort producenter venner :) intet problem der.


Hampen
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2011 16:14:00
Svar/Indlæg:
278/42
#0 Har du installeret din SSD endnu? Og eventuelt testet den? Jeg overvejede selv at købe denne controller men blev talt fra det pga. en tråd her på HWT.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 16:17:49
Svar/Indlæg:
2011/185
#7 Nej, skal først ud og hendte den her i aften. Også går der et par uger inden bliver smidt i. Da jeg lige nu igang med at soterer i alt mit lort på PC´en og lave backup, inden den skal formateres og rengøres indvendig og det er så planen at jeg monterer SSD drev og controller i PC efter rengøring er færdig og den er skilt ad aligevel.

og må jeg spørge om hvilken tråd? evt. link


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 23-02-2011 16:19:43.


Hampen
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2011 16:26:52
Svar/Indlæg:
278/42
#8 Jeg sad lige og ledte efter tråden men kan ikke huske hvad den hedder og handlede om - Det var en salgstråd der blev til en OT tråd.

Ser frem til at høre om dine resultater 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 16:36:14
Svar/Indlæg:
2011/185
#9 når endnu en ødelagt salgstråd. Men ja, jeg er også spændt på at se hvad resultatet bliver. Giver det et bedre boost i speed vs. et onboard sata 3 f.eks.+


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2011 21:13:42
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ses denne controller på "bios niveau", så man kan boote fra den?


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2011 05:36:39
Svar/Indlæg:
2011/185
En lille update: Ind til viderer ser det faktisk temmelig skidt ud. Min crusial SSD køre ikke særlig godt på den controller. Når jeg prøver at smide en benchmark som ATTO eller HD tach efter SSD på controlleren så fryser lortet og SSD forsvinder inde fra windows af. Det er virkelig noget lort faktisk. Jeg har nu prøvet på 2 forskellige PCI-express 16 porte med controlleren og bægge steder fucker det op. Samtiddig så kunne jeg heller ikke formaterer SSD drev direkte fra controlleren, men måtte smide den over i en sata 2 port før det ville, men så lykkedes det også første gang. detsuden er hastigheden utrolig lav når tilsluttet controlleren max omkring 105 MB/s i læse vel og mærket og SSD´en skulle jo kunne laverer 355 MB/s når tilsluttet sata 3.

Efter format kan controlleren finde drevet men når det bliver belastet med f.eks. et bench program fucker det op, fryser og SSD forsvinder som sagt fra windows af. Og for at være sikker på at det ikke er selve SSD´en der er dårlig, har jeg afprøvet den i en sata 2 port også og der køre SSD fint. Der kan den sagtens klare benchmark og lavere de ca maximale 270-280 MB/s i læse hastighed som sata 2 max kan lavere. Detsuden har jeg google lidt og jeg er ikke den eneste med problemmer med den controller kan jeg se detsværrer.

Så altså ind til viderer, vent lige med at købe den controller aligevel. Nu vil jeg sku smutte i seng, for har sidet oppe hele natten og rodet med lortet forgæves ser det ud til. Også senere i dag vil jeg ringe til shg.dk og høre hvad de mener om problemmet ud fra det jeg har opblevet og afprøvet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 24-02-2011 05:40:22.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2011 08:17:47
Svar/Indlæg:
5224/222
#12 Øvvvv... har googlet den som jeg har købt og det ser ok ud


Hampen
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2011 11:20:21
Svar/Indlæg:
278/42
#12 Det er bare surt når hardware ikke vil som en selv.

#13 Har du fået testet din endnu eller venter du stadig på ankomst?

EDIT*

#12 Måske skal der opdateres firmware?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hampen d. 24-02-2011 11:21:13.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2011 11:25:42
Svar/Indlæg:
5224/222
#14 Venter stadig...


Elitesoldaten
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2011 11:29:33
Svar/Indlæg:
2038/121
Havde også tænkt mig at finde en ligende løsning hvis behovet for Sata3 opstod, men tror jeg når at få skiftet hele lortet ud inden da, men tak for tippet skyline! 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2011 11:44:16
Svar/Indlæg:
2011/185
Jo for satan jeg tror jeg har fået fundet fejlen til problemmet. Det var strømstyring af PCI lanes der ikke var sat rigtig op.

For efter det var stilt rigtig, så kunne jeg lave benchmark på min SSD via asus U3S6 controller uden frysen eller SSD drev forsvandt. Så jeg tror faktisk ikke det er så dårligt igen 😀

SSD info: 355 MB/s read og 75 MB/s ride. Så i har noget at samligne med.

I vært fald her er resultatet af lidt benchmark på min SSD drev via asus controller. Benchmark programmer brugt er ATTO og HD tach. Men nu er jeg ikke lige den store benchmark kender, så kunne i ikke lige se om det her ser fornuftig ud. På HD tach er der lavet en test på både den den lange og korte test også derfor 2 åben. Og med ATTO er der lavet komplett bencmark run med hendholds hvis 256 MB data og en på 1 GB data:




Jeps der er igen tvivl nu, det køre som det skal nu. jeg lavede lige en test mere med ATTO med 2 GB komplett bench og der kom den et par steder op få sin fulde hastighed på de 355 MB/s og måske lidt mere. Bedøm selv:




Update:
Jeg lavede lige for sjov en test med ATTO på den ene WD Velociraptor for sjov også kan i jo lige se hvad det resultat gav til sammen ligning.




Som i kan se kommer den ikke over 110 MB/s i læse mens SSD kommer helt op på de 340 ved samme bench. så altså er min SSD drev i læse hastighed op til over 3 gange så hurtig som min WD velociraptor der bruges til OS drev nu. Det skal nok give en god boost og få SSD til OS. Til gengæld klare velociraptor sig bedre i skrive hastighed hvor den op når ja sjovt nok bedre skrive hastighed end læse hastighed men stadig omkring de 110 MB/s hvor SSD så kun klare de lovede ca. 75 MB/s.

Så nu får i heller ikke mere fra mig af. Men det korte og det lange er så nu at asus controlleren køre som den skal og kan sagtens klare en SSD, når bare ens PC er sat rigtig op til det 🤡


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af SkylineGTR d. 24-02-2011 12:30:19.


Hampen
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2011 12:04:52
Svar/Indlæg:
278/42
Hvis 355/75 mb/s er hvad Crucial skriver den kan klare, så ser det da ud til at køre som det skal :)


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2011 12:20:51
Svar/Indlæg:
2011/185
#18 ja det må da siges at det køre som det skal nu. Det er en crusial RealSSD 64 GB.

Som du kan se så er crusials officelle speed data 355 MB/s og 75 MB/s og ifølge bench via asus controlleren holder den hvad der loves:

http://www.crucial.com/store/p...

Så nu er jeg glad, for det lader til at det er lykkes at få op og køre nu. Nu bliver det næste så og få den sat som system disk. Men det bliver først når jeg har fået lavet blackup og det tager nok et par uger i nu. 😀

Så hvis jeres PC er sat rigtig op kan i tilsyne ladene rolig snuppe den asus controller aligevel og køre den sammen med en sata 3 SSD drev. Nu køre det i vært fald godt ved mig.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2011 14:46:47
Svar/Indlæg:
5874/1287
Venter stadig spændt på svaret om man kan boote fra denne ASUS-controller, eller om den først kan ses, når win-driverne er indlæst 😉


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2011 14:55:26
Svar/Indlæg:
5224/222
#20 Spørg evt. Gylle, han har rimelig meget check på SSD'er generelt


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2011 15:38:36
Svar/Indlæg:
2011/185
Hejsa folkens.

Først til dem som ikke har læst post #12 og #17. Fejlen til at starte med var strømstyring til PC lanes der var forkert sat op. Det blev ændret i bios og der efter har PCI-controlleren kørt som en drøm siden.

Så jeg er lige hurtig tilbage med en rapport. Denne her gang har jeg testet USB 3.0 portene og kort fortalt med 100 % tilfresshed. Høj hastighed og legene let at sætte til. Det var lige så let at tilslutte som til USB porte på selve bundkort. Set usb stikket i og tænd for extern harddisk , windows 7 installerer driver og der efter blev harddisk vist i "denne computer" helt af sig selv efter tilslutning. Så 100 % problem fri.

Har også kørt lidt benchmark på min nye Externe USB 3.0 Harddisk fra Western digital via Asus controlleren. Og resultat er ganske tilfres stillene for en USB enhed st være. Med både læse og skrive hastighed på op til 120 MB/s som max hastighed eller sagt på en anden måde, min externe harddisk har opnået samme hastighed som en normal intern sata 2 disk normal opnår ca. så jeg er ganske godt tilfres. Og jeg har læst lidt riviews på nettet at hvis man smider en god SSD drev i en extern USB 3.0 kabinet så er USB 3.0 godt for i vært fald hastigheder på op til 250 MB/s. Den testede Extern harddisk var mere precis en Western Digital My Book Essential 2TB (sådan en fætter her: http://www.shg.dk/Harddisk/Wes... ).

Her er benchmark resultat i billeder for extern harddisk via asus controlleren. Og igen har jeg brugt ATTO og HD Tach:







Mit resultat er jeg i vært fald ind til viderer ganske til tilfres med og asus controlleren lader til at fungerer lige godt med både USB 3.0 og sata 3 del 😀
Når bare lige PCI strømstyring står rigtig i bios altså 🤡


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 26-02-2011 15:47:36.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2011 16:12:46
Svar/Indlæg:
2335/16
#22

Hvad skal den PCI strømstyring så stå til. 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2011 16:32:59
Svar/Indlæg:
2011/185
#23

Helt precis hedder det PCIE på mit bundkort (asus rampage 2 extreme).

Findes her i bios:
Power - APM configuration - power on by PCIE device - Enable (var sat til disable altså slukket).

Også skal configuration at sata stå som AHCI lige så i bios og ikke som f.eks. raid eller IDE.

Da jeg hade stilt det til det, kørte controlleren som det skulle ved mig i vært fald. Men derfor kan det jo godt varierer fra bundkort til bundkort og hvordan ens pågældene bios opsætning er sat op.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2011 16:58:33
Svar/Indlæg:
5874/1287
#24 . kan du se denne ASUS controller hvis du vælger bootmenu'en i BIOS, så man kan vælge den SSD der er sat til controlleren som boot-partition?
Eller måske i QuickBoot-vælger-menu'en (F8 under post i mit ASUS P7P55D-E mobo)?


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2011 17:15:05
Svar/Indlæg:
2335/16
#24

Okay tak for info,ja jeg er godt klar over der er forskel på div. bios men det var mere fordi jeg undrede mig over det der PCI strømstyring,om det var noget med man skulle give det et vis antal volt osv. 🙂

Men det var så bare at slå det til. 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2011 17:53:01
Svar/Indlæg:
2011/185
#25 Jeg kan se selve SSD´en i boot i bios ja, men om det fungerer kan jeg ikek sige i nu. Men det burde virke ide som jeg skrev tidligerer kender en som har samme controller, men bruger den sidste nye generation af WD velociraptor til sata 3 og fra den kan han godt boote fra via asus controlleren. Men om man kan fra en SSD kan jeg ikke sige noget om nu. Så langt er jeg slet ikke kommet med mit soteren og backup i nu at jeg er klar til at fomaterer og der med afprøve med SSD som boot drev.

Det svar må du og andre altså lige have til gode i et par uger i nu.

#26 ja i mit tilfælde var det bare at slå det til.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 26-02-2011 17:59:42.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2011 18:28:37
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvis man kan boote fra en HD via denne controller, så er jeg temmelig meget overbevist om, at det kan man også fra en SSD.
jeg ved af dyrt købt erfaring, at det ikke er alle controller-kort der er bootbare 😳

Mange tak for info.


malkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2011 17:01:50
Svar/Indlæg:
1118/24
tak for tippet, det skulle måske ind og sidde i mit bundkort, da jeg er glad for for mit setup pt.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2011 16:01:25
Svar/Indlæg:
2011/185
Ja jeg lovede jo at komme med den endelige dom af controlleren. Kort sagt en rigtig god lille controller hvor både USB 3.0 og sata 3 har hvist sig at køre 100 % stabil efter jeg fik aktiveret strøm styring.

Der kan både bootes og installeres windows direkte fra controlleren (af prøvet med windows 7 ultimate 64 bits) og opsætning er nem. Bare sørg for at sata styring er sat til AHCI eller Raid (i ide virker den ikke) inde i bios, men med mindre du køre andre harddiske på bundkort i raid så anbefaler jeg at der køres i AHCI (raid fungerer dog også glimrerne, efter som jeg lige har sat mine 2 WD velociraptor i raid 0. Dog måtte jeg installerer windows igen for fra efter skift fra AHCI til raid i bios da den ellers sage at bootMRG mangler, ellers har der ikke været brok fra controller eller driver ved kørsel i raid med controlleren) og at strømstyring til PCIE lanes er aktiveret. ellers er det enelig plug and play her nær sagt. Altså sæt SSD/harddisk til og skal du install windows så booter du bare fra windows DVD og finder drevet i windows install formaterer lortet og installerer. Det er arkurart lige som at installerer windows på en harddisk/SSD vis onboard sata controller. Bios på mit bundkort kunne enda selv finde ud af at skifte min velociraptor drev ud med SSD drev via controller inde i boot menu efter windows var installeret. Så sata delen fungerer apselut tilfres stillene 😀

USB 3.0 delen har også været en fornøjelse at lege med. Efter USB driver er installeret, køre det arkurart lige som onboard USB. igen plug and play om man vil. Jeg har overført lige godt 650 GB data til og fra min nye USB 3 extern harddisk via controlleren og bægge veje har kørt hurtigt og stabil. Ved overførsel til harddisk lå overførsel hastighed mellem 50 og 60 MB/s og tilbage igen fra extern lå hastighed på mellem 55 og 70 MB/s afhængi af hvilken filtype og hvor stor den var.

Så kan jeg anbefale controlleren? ja apselut, hurtig, stabil og billig. Det eneste nogle vil savne på den controller er mulighed for raid setup da den ikke understøtter dette og måske hvis man skal være rigtig led mod asus så en Esata 3 også. total score jeg vil give den må være 8,5 ud af 10. De sidste manglene score skyldes mangelen på raid også er bruger vejledningen meget skrabet. der er faktisk kun hvist hvordan den skal monteres, men inten om f.eks. at sata skal stå til AHCI eller at strømstyring skal være aktiveret f.eks.. Det måtte jeg selv regne ud. men total set en god controller til pengene og den laverer det som der loves men heller ikke mere. Forvent ikke ekstra speed i forhold onboard sata 3 controller selv om der faktisk loves det på kassen controller kommer i. Jeg har ikke opblevet højerer hastighed end hvad min SSD lover, men vent om så laverer min SSD også den fulde hastidhed den er opgivet til via controlleren. altså de 355 og 75 MB/s. En ting jeg dog har opblevet med controlleren frem for onboard controller er at den lavere en mere stabil og ens artete hastighed, den svinger ikke nær så meget som onboard gør. Se evt. også de bench jeg har lavet i de andre post.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 16-03-2011 16:08:05.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2011 16:28:24
Svar/Indlæg:
5874/1287
🙂 Mange tak for opdateringen


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2011 16:39:19
Svar/Indlæg:
2011/185
#31 så lidt 😉


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2011 18:30:17
Svar/Indlæg:
2011/185
Hey sorry jeg vækker en gammel tråd til live, men ville lige høre ad om nogen evt. har afprøvet controlleren på andre mærker af bundkort?

Også kan jeg da lige tilføje at controlleren stadig køre lige godt. Igen BSOD eller andre finurligheder. Kun 100 % tilfreshed :yes:


Mads-Ejnar
 
Newbie
Tilføjet:
13-06-2011 14:26:06
Svar/Indlæg:
7/0
Hey.

Jeg sidder med samme system som dig lyder det til. jeg har en asus rampage 2 extreme og fået købt mig en asus u3s6.

men jeg kan slet ikke rigtig få den til at virke. har prøvet det du skrev med at aktiver strøm til pcie og sætte den til AHCI. men intet hjælp.

står der også kun PCIe x1 når den booter ved dig? for køre den ved mig. men på pakken står der jo x4.

jeg har en ocz vertex 3 sat til den. den skulle kunne køre. læse 550MB og skrive 500MB. men kan ikke få den over læse 300 og skrive 200MB 😩

har du en ide hvad det kan være og hvad jeg skal prøve ?


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2011 15:05:38
Svar/Indlæg:
1495/34
#34

Læse 550MB og skrive 500MB opnår du kun hvis disken er som ekstra drev, nyformateret og tom!

Benytter du den som systemdrev (OS) skal du nok være tilfreds med dine 300/200


Mads-Ejnar
 
Newbie
Tilføjet:
13-06-2011 16:11:56
Svar/Indlæg:
7/0
#35

så det vil sige. man skal enlige kun regne med 50% og under det de lover hvis man har det som system disk?

for ja det gøre jeg og havede jeg nu ikke regnet med at jeg ville miste så meget på det.

jeg troede fejlen var at den skulle køre på en pcie x4 hastighed på min controller. men den køre kun på x1 fordi jeg ikke kan få den til at køre på x4.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2011 18:55:41
Svar/Indlæg:
1495/34
#36

De kan sagtens køre hurtigere, men det kræver nok et nyt system med ægte SATA3, en clean W7 installation, alle anbefalede tweaks og nyeste drivere.

Har du kigget i den her tråd hos OCZ ? Der er flere der opnår højere hastigheder end dig, men det er også på noget nyere udstyr

http://www.ocztechnologyforum....


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
13-06-2011 20:14:47
Svar/Indlæg:
4437/91
Den Marvel SATA6 controller der sidder på kortet, bliver maxet ud ved 375 MB/s. Så det er ikke en optimal investering hvis man vil have fuld knald på sin nye Vertex3.
Men til prisen er det et godt køb, taget i betragtning at man får både SATA3 og USB3 i samme pakke.


#39
Gom
 
Superbruger
Tilføjet:
13-06-2011 20:39:54
Svar/Indlæg:
359/73
Det er en Marvell 912x controller der sidder på det board. De sucks til SATA 3.0. Der skal man have en Marvell 9182 controller. De sparker til gengæld røv.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2011 09:08:25
Svar/Indlæg:
1495/34
#39

*host*Intel*host*


Mads-Ejnar
 
Newbie
Tilføjet:
15-06-2011 09:37:08
Svar/Indlæg:
7/0
hej igen.

Så begynde det hele at drille på min ssd. at fryse og intet virke og alt bare lort enlig :(

så jeg formatert den også prøvede jeg at teste hastigheden på den. helt tom og intet på den. havede os på min gammel HDD. men hastighed var 100% det samme som da jeg havede os på den.

#38 og #39
hmm vis det rigtig det træls. :( købte den for havede læst jeg skulle kunne få op til 500mb på det kort/controller.

men da jeg fik alle de fejl formatert jeg jo. men de fejl var der stadig på min ssd bag efter. og hurtig google viser sig der en del problemer med de sandforce controller :( måske det har noget at gøre med også. men vil sende min ssd tilbage også må se om jeg får ny eller hvad.

men takker for hjælpen alle sammen :D


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2011 14:24:56
Svar/Indlæg:
2011/185
#41 Hey. Kan se du har speed problemmer. Jeg hade faktisk også lidt speed problemmer med min SSD på den controller aligevel over længerer tid. Men har fundet synderen til det faktisk lige i dag. Det er den Marvell driver til controlleren. Den vil ikke tilade en SSD at opnå fuld speed. Sådan var det i vært fald i mit tilfælde. Så jeg slettede den driver og genstartede pc og kørte så bench uden den driver og vupti fuld speed på min SSD og stadig med den samme 2 måneder gamle windows install på.

Her er resultat.

Fra i går med marvell driver og atto:




Og i dag uden marvel driver med atto:




En klar mere stabil og højerer hastighed nu uden marvell driveren. Så hvis du ser min post, så prøv lige med din SSD uden den driver til controlleren og lad windows bestemme i stedet for. Det kunne være at det kunne få din vertex 3 til at performe fuld ud.


Mads-Ejnar
 
Newbie
Tilføjet:
16-06-2011 12:11:52
Svar/Indlæg:
7/0
#42
Takker for det.
må jeg lige prøve og se om det også så var driver der gjord alt det andet så jeg fik alle de fejl måske?

ellers ligge pakket ned for at sende den tilbage. men vil da lige prøve det her først. for vis det bare er det. ville det da være lækkert. men mærkelig en driver vill gøre så den bliver dårliger 😕


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2011 13:17:59
Svar/Indlæg:
2011/185
#42 Så lidt. Giv lige lyd fra dig når du har tjeckket det. Om det hjalp på hastigheden på vertex 3. For får du samme resultat, så må vi jo vel konstaterer at den marvell driver ikke virker ordenligt sammen med en SSD også skal folk bare lade være med at bruge marvell driveren.


Mads-Ejnar
 
Newbie
Tilføjet:
16-06-2011 19:52:32
Svar/Indlæg:
7/0
#44
så har jeg rodet med det. prøvet som system disk og bare ekstern disk. jeg for faktis læse hastigheden op på 370MB sek end de kun 300MB før :D men skrive hastigheden kommer stadig ikke over 200. 😕 men nu vil jeg give den en chance igen. og se om alle de fejl kommer igen eller ikke. men syns det mærkelig den køre beder uden driver 😕


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2011 20:35:46
Svar/Indlæg:
2011/185
#45 Tja det er lidt mærkeligt at det køre bedre uden driver end med. Vi må jo vel konstatterer at den driver bare ikke er optimeret til en SSD drev i nu. At du stadig kun opnår 370 MB/s, kan måske skyldes at #38 har ret i at den bliver maxet ved de 375 MB/s. Angående din skrive speed på 200 MB/s aner jeg ikke lige med. Jeg kan kun sige at jeg får den fulde speed på min SSD med den controller. Men så igen, er min SSD heller ikke rated til nær så høje speed som din vertex 3 er rated til. specielt i ride er min jo kun rated til 75 MB/s mens din er rated 500 MB/s hvis jeg husker rigtig. Det kan også være din controller som ikke er helt oppe på dupperne eller din SSD som er lidt træt i det og du snakkede jo noget om at den sandforce controller på vertex 3 hade nogle problemmer i sig selv. Så hvor fejlen eller begrændsningen ligger er svært at sige.

Hvis du evt. kommer forbi vejle en af de nærmeste dage, så skal du da være velkommen til at tage din vertex 3 drev med også teste den på min PCI controller. For den køre i vært fald som den skal. Den har ikke lavet noget brok lige ud over med nedsat speed med driveren installeret.

En update til alle:
Det lader til at marvell driveren til sata delen på den her controller ikke er så god til SSD drev og derfor vil jeg frem over nu anbefale at i lader windows styre sata dele på den controller.


Mads-Ejnar
 
Newbie
Tilføjet:
16-06-2011 20:54:26
Svar/Indlæg:
7/0
#38

du har nok rat i den med de 375MB sek. det var jeg kan få den op på nu. men kun i læse. hvor har du fundet de info på den controller har du måske info på skrive hastighed også? eller er det læse og skrive på maks 375MB ?

for kan ikke få skrive over 200MB


Mads-Ejnar
 
Newbie
Tilføjet:
20-06-2011 13:51:27
Svar/Indlæg:
7/0
#46

tak for det. men kommer desværre ikke der op af lige pt. men tror den controllern der har noget. tror ikke min ssd fejler det vilde. men jo ikke sikker. men ser ud til det passer det #38 sag. uden driver for jeg jo op på de hastigheder. være den controller ikke kan skrive hurtiger end 200mb så virker det jo enlig som det skal.