Superbruger
Tilføjet:
27-02-2011 01:02:55
Svar/Indlæg:
57/14
Hej
Her til aften har jeg været ved at montere en E8400 en kammerats C2D-setup og til min store forundring så havde vi i den grad problemer med at få acceptable temps.
Gammel CPU + køler:
E6600 2.4GHz + den høje BOX køler (fan speed ~800 rpm)
Ny CPU + køler:
E8400 3.0GHz + den lave BOX køler (fan speed ~1800 rpm)
- Den lave BOX køler er taget fra min egen E8600 3.33GHz CPU da jeg får en ny inden længe.
Da vi først monterede E8400 cpu'en havde vi nogle problemer med at ramme fornuftige temps og min mistanke var først kølepastaen (B BRAUN injekt) da jeg synes den havde en underlig konsistens og da jeg havde lidt svært ved at finde ud af om der var for meget eller for lidt pasta på.
Dernæst kunne jeg se, at første gang cpu'en blev monteret havde jeg været for nærrig med kølepastaen og her undrede jeg mig over at ikke hele fladen af køleprofilen var dækket af pastaen - som om at CPU'ens overflade var skæv.
Temps var i de ovenstående forsøg var idle ca. 60-70c og full load turde vi slet ikke, men en enkelt gang kom den helt op på 80c før vi stoppede.
Efter at have prøvet at afmontere CPU, rengøre denne og køleprofil, montere kølepasta og køleprofil igen en del gange endte vi ud med at prøve den gamle køler (altså den HØJE model af box kølerne - den ældre model I guess)
De nye temps med den høje køler var ~45c og full load ~58.
Til min store forundring performede denne langt bedre på trods af kun at køre ~800 rpm. Jeg er godt klar over at køleprofilen er større og at der derfor formentligt er et større potentiale i den høje køleprofil, men alligevel - den har jo performet perfekt i lang tid med min E8600.
Spørgsmålet der giver nager min nattero er så:
Hvad kan forklare at udfaldet blev, som det blev?
Jeg forstår det ganske enkelt ikke 😉