Vurdering af AMD vs Intel ønskes

Diverse d.  28. februar. 2011, skrevet af TTang
Vist: 859 gange.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2011 13:33:40
Svar/Indlæg:
150/46
Jeg overvejer at investerer i AMD aktier. Jeg er derfor interesseret i at høre hvad I mener om deres produkter og hvor attraktive de er i forhold til konkurenterne?

Dengang jeg var 'inde' i hardware var Intel's produkter bedre end AMD's. Hvis dette ændre sig markant er der stort potentiale for et godt afkast i AMD. I er de første der opdagere hvem der kommer med de bedste produkter og derfor er jeg meget interesseret i at høre hvad I synes om AMDs nye produkter og hvordan I tror de vil klare sig i fremtiden. (Især i forhold til Intel)

På forhånd tak,
Tang
kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2011 14:58:48
Svar/Indlæg:
3565/372
#0 Det er fint du laver et indlæg med et velformuleret spørgsmål, problemet er bare at du netop har tændt bålet, til en stor omgang "flamewar" ☹

Intel er bedre at invistere i, end AMD, da de er langt større og står stærkere, dog har AMD en ny CPU arkitektur på trapperne, som måske kan vise sig at blive en succes 🙂

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2011 15:03:51
Svar/Indlæg:
3854/175
Ja, jeg tror faktisk at jeg ville forsøg AMD.. Og det er sådan set fordi at hvis deres løfter om bulldozer holder, så bliver AMD aktier en del mere værd..
Men ja som #1 siger ligger det op til syg fan-boy mudderkastning for at sige det på rent dansk

Reverb

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2011 15:08:21
Svar/Indlæg:
454/68
Værd at bide mærke i at AMD både er CPU og GFX producenter, så man kan sige aktiedelen dækker et større område nu end før.

empowerment

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2011 15:14:29
Svar/Indlæg:
383/36
Jeg vil nu satse på amd. da Deres gfx produkter er gode og billige plus deres cpu´er bare lækre til ingen penge :)

TTang

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2011 15:26:40
Svar/Indlæg:
150/46
#1 Jeg blev nød til at tage chancen. Indtil videre er svarene heldigvis meget civile :)

Inspireret af #4's svar vil jeg gerne spørge hvilken CPU og GFX I ville købe hvis I skulle anskaffe et helt nyt system i dag. Derudover vil jeg gerne høre hvad I ville anbefale, hvis en ikke computer interesseret ven af jer spørger hvad CPU og GFX de skal købe til en computer, der ikke skal bruges til krævende opgaver.

Reverb

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2011 15:39:03
Svar/Indlæg:
454/68
#5: Så er det nok bare at finde det bedste tilbud på en samlet PC og hvor man udmiddelbart får de bedste specs til prisen. Til kontor brug da gerne en spare på GFX og så få lidt mere ram og processorkraft samt lager kapacitet.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2011 15:52:18
Svar/Indlæg:
150/46
#6 Fair nok :)

Men havde nu håbet på et svar om du ville vælge et AMD produkt eller ej ;)
Altså hvem har det bedste GFX/CPU i low-, mid- og high end klassen?

empowerment

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2011 15:54:52
Svar/Indlæg:
383/36
Til de ikke krævene opgaver vil jeg tage denne http://www.shg.dk/Stationaer/A...

Og hvis der skal spilles..

http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Reverb

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2011 15:56:10
Svar/Indlæg:
454/68
#7: I hele GFX klassen har AMD de bedste GFX over Intel. I high-end CPU klassen er det pt. Intel der dominerer, men det kan ændre sig med AMD's Bulldozer hvis tallene holder stik. I low og mid end segmentet er det som oftest AMD der har de bedste pris/ydelses forhold med deres quad core Athlon II X4/Phenom II X4 CPU vs. Intel's dual core core i3

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Reverb d. 28-02-2011 15:56:31.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2011 16:57:05
Svar/Indlæg:
1495/34
#0: Hvor har du ellers stillet dine spørgsmål ?

Jeg mener, det kan godt være dine spørgsmål ses af nogle hwt medlemmer, men kun et begrænset antal medlemmer her vil bruge tid på at svare dig - af hensyn til evt flamewar!

Jeg skal have ny pc til april, og det bliver Intel og Nvidia!

Har aldrig kørt AMD, men har prøvet ATI 3 gange - første, eneste og sidste!

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2011 17:37:16
Svar/Indlæg:
3565/372

Du lægger altså selv i ovnen til en gang flame:

"Jeg skal have ny pc til april, og det bliver Intel og Nvidia!

Har aldrig kørt AMD, men har prøvet ATI 3 gange - første, eneste og sidste! "

😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kvist1992 d. 28-02-2011 17:37:36.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2011 18:00:00
Svar/Indlæg:
150/46
#10 Jeg har kun stillet mit spørgsmål her på hwt. Jeg valgte hwt fordi jeg anser sitet for det mest seriøse her i DK.

Svar som det #9 kommer med er nøjagtig hvad jeg leder efter. Hvis #9 repræsenterer den generelle holdning herinde, så ser investeringscasen rigtig fornuftig ud!

Iøvrigt ligner det jeg skal holde et vågent øje med om Bulldozer lever op til forventningerne. Jeg krydser fingre :)

Broadway14

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2011 18:01:04
Svar/Indlæg:
161/15
#11 Første, eneste og sidste - DET GIVER ALTSÅ IK MENING!

høhø sorry OT

empowerment

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2011 23:34:33
Svar/Indlæg:
383/36
#10 du er da helt kørt over. Du må lærer og respektere folk, og behandel dem som du vil behandles. Han spørger om en lille ting så har du ingen grund til whine som en kvinde der leder efter noget og blive sur over fordi hun har det røde.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 00:08:00
Svar/Indlæg:
1704/19
Man går vel ud og tjekker hvilket niveau aktien er i og hvordan er muligheden for et godt udbytte over en længere periode.

Har man et firma som allerede er høj i aktien så er chancen begrænset for et godt udbytte lavere.

Har man et firma som har en stabil økonomisk backup (oliepenge kunne være et eksempel) men et produkt/produkter som er stigende men ikke voldsomt så vil udbytte være større når en forbedring og øget kendskab til navnet er kommet.

Nu er det jo ikke de dyre Cpu´r som fylder markedet eller har nogen volume af betydning men derimod den alm bruger´s køb.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 00:39:22
Svar/Indlæg:
1814/48
En anden ting der taler for AMD aktien er muligheden for at selskabet bliver opkøbt, noget der er usandsynligt med Intel. Ved et opkøb vil aktionærerne jo typisk få udbetalt mere end kursen.

På den negative side må det siges at AMD aktien er langt mere påvirkelig. Forskellen viste sig eksempelvis da Intel, tidligere på måneden, kom med nyheden om at Sandy Bridge chipsettet Cugar Point i nogle tilfælde havde problemer mede SATA portene. Intels aktie lå relativt stabilt, ændringer på 2-4% over måneden, mens AMD aktien først hævede sig 4%, så 10 procent, faldt med 10% og endelig hævede sig igen omkring 9%. Nu er der selvfølgelig forskel på udsvingene på en aktie der koster omkring $22(Intel) og en omkring de $8-10(AMD), men ikke nok til at forklare de udsving der ses på http://kortlink.dk/8szm når Compare funktionen anvendes til at sætte AMD som sammenligningsgrundlag.

@14 Så vidt jeg kan høre har han ikke det røde men det blågrønne, hvilket han nok bør gå til lægen med 😛

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Kasseren d. 01-03-2011 00:42:24.

Dionysos

Overclocker
Tilføjet:
01-03-2011 01:24:15
Svar/Indlæg:
91/7
Uden på nogen måde at være aktieanalytiker, ville jeg gætte på, at et par AMD-aktier ser sjove ud:

På servermarkedet har de rigtig godt fat pga. prisen, men især også ydelsen per afbrændt watt, og det ser ud til at forsætte med deres nye serie (hvilket vel kun bliver endnu vigtigere fremover i disse grønne tider).

De er også på vej med flere interessante ting til netbooks, tablets og andre af de små elektroniske dimser, der er så hastig vækst i for tiden. Fælles for tablets, telefoner, net- og notebooks er jo, at de alle er batteridrevne, hvorfor jeg tror, at de har brugt deres begrænsede midler til udvikling de rigtige steder.

Om deres bulldozer også bliver et hit eller ej, det vil tiden jo vise, men markedet er bare enormt meget større end high-end gear til os nørder, så der bliver da chips nok der skal produceres til fremtiden, hvor det sikkert bliver svært at finde ret mange produkter uden mikrochips i.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 02:49:34
Svar/Indlæg:
3854/175
#0 som jeg opfatter den her tråd, ser det sådan ud:

AMD: "high risk" med mulighed for højt afkast

Intel: "low risk" dog uden muligheder for ligeså store afkast da forventninger til Intel lige for tiden er høje og de for det meste indfrier dem

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 03:12:14
Svar/Indlæg:
1704/19

Sådan ser jeg det absolut ikke hvis der tænkes langsigtet...

Du har ret i Intel low risk og lavt udbytte og særlig hvis man ikke har invisteret millioner i aktier.

AMD får ikke lov til at lukke hvilket er hvist da det blev delt op i produktion (købt af oliepenge) penge som er skudt ind (igen olie penge) men mangler lige det endelige sidste trin den rigtige vej når der tales highend men da det ikke er der pengene er som helhed er det ikke afgørende.

Det som er afgørende er at AMD ikke har haft et produkt til Laptop markedet før nu Zacata serien og bliver det taget ind hos de store spillere så ser tingene helt anderledes ud (Dell og ASUS er gået på vognen samt Apple med GFX) og bliver Bobcat en stabil yder og fornuftigt energi forbrug så kommer tingene til at skifte stille og roligt.

Grund til at ATI skiftede navn til AMD er jo fordi man vil brede kendskabet til AMD ud til en bredere skare og det tager tid og kræver måske at de opkøbes af en af de store på markedet eller at der pludselig kommer lidt flere oliepenge ind i sagerne men der tænkes også langsigtet.

Tænker man kortsigtet ja så er det medium risk dog skal der invisteres mange penge igen før det bliver medium risk samtidig skal de købes nu inden Bobcat kommer for holder det som tidlige test siger så vil værdien stige voldsomt, flopper den så vil faldet blive marginalt da hr og fru jensen køber efter hvad de får for deres penge og helst gratis.

Er der ingen af deres nye projecter der lykkedes ja så er det High risk det tvivler jeg dog meget på.

Noget som kan ha negativ indflydelse på Intel aktien er at deres Sandy Bridge ikke bliver fuldt tilgængeligt før Bobcat med tilhørende 900serie chipsæt og at det køre lige så godt eller bedre end SB og pris er konkurrence dygtig.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gylle d. 01-03-2011 03:14:09.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 08:35:50
Svar/Indlæg:
1495/34

Der blev spurgt efter vores mening og jeg kom med min, og uanset hvor meget du kører mig over eller beklager dig - så er det mig og min pengepung der bestemmer hvilket udstyr jeg køber!

Jeg har også spurgt hwt brugere til råds et par gange, og skal man bruge svarene til noget så skal man sortere top, bund og off topic svar som dine fra og se hvad "massen" mener!

Jeg har den holdning at ATI grafikkort ikke tilfredsstiller mine behov, har haft oplevelser med det kort jeg havde jeg ikke ønsker at opleve igen - derfor køber jeg aldrig ATI igen.

Du har sikkert også producenter du holder dig langt fra ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 01-03-2011 08:38:38.