NAS - Qnap 412 vs 212

Diverse d.  06. marts. 2011, skrevet af PK
Vist: 1424 gange.

PK
PK

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2011 10:58:57
Svar/Indlæg:
931/181
Hej alle sammen.

Da en af mine hdd´er er begyndt og klikke og jeg længe har ville sørge for at sikre min data via raid men uden at den kun ligger på en pc er det nu tid til en NAS.

så er spørgsmålet så, hvilken?

Har set mig varm på Qnap og deres system, så producenten er valgt 😛

Har kigget på en 412:
http://qnap.com/pro_detail_fea...

da den har mulighed for 4 diske og udvidelse af hdd´er så man kan sætte en mindre i og derefter skifte til større hdd´er uden at skulle tænke på at genopsætte enheden.

Hardwaren der sidder i er bla:

CPU Marvell 6281 1.2GHz
DRAM 256MB DDRII RAM

Men kigger man på en 212 (½ pris af 412)
http://qnap.com/pro_detail_fea...

Så har den samme hardware spec men kun plads til 2 hdd´er.

Så leder lidt efter folk med erfaringer med Qnap, og gerne de 2 modeller eller deres forgængere.

for valget står mellem at tage en 412´er nu eller tage en 212´er nu og muligvis skulle have 1 til indenfor 1 år for at have plads/sikkerhed nok.

Står samtidig med nogle ældre 200-250gb diske som kan benyttes i 412, eren og senere opgraderes når alt er opsat og kører, men det kan ikke lade sig gøre med 212´eren.

alt input er velkommen 🙂
Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2011 11:20:33
Svar/Indlæg:
1726/49
jeg har en Qnap 659P med plads til 6 harddiske.

jeg gik fra en Qnap TS 219P, fordi den ikke var stor nok til mit forbrug, den var mere en "stepping stone"

havde det været mig der skulle ud og have en ny nas i dag ville jeg gå efter en 4+ diske.

så køb den 412 eller en af de nyere udgaver også vil jeg sige du skulle droppe de små harddiske og tage nogle: WD Green, eller Seagate LP 1-2 TB, de bruger lidt mindre i strøm også. helt klart noget jeg ville tage med i overvejelserne 🙂

hvis du skulle have nogle direkte spørgsmål, så skal jeg prøve at besvare dem 🙂

PK

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2011 12:51:04
Svar/Indlæg:
931/181

412 skulle være den nyeste i den klasse hvis jeg husker korrekt.
Eneste fordel ved 2 af de små er flere krafter I dem ifht en 412.
Men den skal kun bruges til ftp,nas og SCSI. vil nok ikke bruge sql delen da det kræver lidt CPU kraft.
Sikkerhed og stabilitet er vigtigst

Kunne måske være jeg også skulle kigge på 6 disk modeller.
Hvordan er din opfattelse af deres OS ?

Har tænk på strøm forbrug og der vil blive opgraderet til wd green serien.

Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2011 13:38:23
Svar/Indlæg:
1726/49
deres OS fungere fint, det er nemt at finde rundt i.

siden du snakker om 2 små er det, fordi du vil lave remote backup?

ellers ville jeg nok stadig tage en 412, og sætte det i raid 5, så har du 3 harddiske + 1 backup. en anden mulighed ville være at sætte det i raid 1, hvor du ville have 2 diske til backup

PK

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2011 20:15:42
Svar/Indlæg:
931/181

tænkte 2 små da de koster det samme som 2 store, men de mangler dísse nice features har jeg lige konstateret:

Online RAID Capacity Expansion & Level Migration
RAID Recovery

så tror det udløste at jeg nok holder på min. 412´eren.

Mht remote backup så er min plan at bruge enten S3 eller muligvis stofaonlinedisk (hvis det virker med nas) da jeg alligevel har min atom server kørende 24/7.

tror jeg vælger raid 1 til en start m. backup på en anden disk, så kan det altid udvides.
men raid 5 er også tiltalende, vil så nok vælge hotspare til den.